Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret de sidste 12 år. Det er konklusionen i en rapport fra en uafhængig NGO. Men en af Danmarks største brancheorganisationer er ikke enig og kalder rapporten misvisende.

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret i mere end 10 år, mener NGO. Dansk brancheorganisation og svensk fabrikant er dog ikke enige. Foto: Flickr/Rob Gambon.

18.01.2016

Anders Kampmann, SCM.dk

Effektiviteten er ikke blevet bedre og andelen af CO2-udslip fra tunge køretøjer er vokset siden starten af dette årtusind. Sådan lyder hovedkonklusionerne i en ny rapport fra den uafhængige non profit-organisation ICCT (The International Council on Clean Transportation), der bl.a. forsker i miljøregulering og har som formål at forbedre miljøpåvirkningerne fra alle typer transportmidler med både folkesundhed og klimaforandringer for øje.

Læs også: Scania på den grønne vej

Under overskriften ”Overview of the heavy-duty vehicle market and CO2 emissions in the European Union” har rapportens to forfattere indsamlet og analyseret data omkring lastbiltrafikken i Europa mellem 2002 og 2014. På den baggrund når de frem til, at de europæiske lastbiler og andre tunge køretøjer (primært busser) bruge ligeså meget brændstof pr. kilometer i dag, som det var tilfældet for 12 år siden.

De tunge køretøjer udgør kun fire procent af den samlede flåde på vejene i EU, men tegner sig for 30 procent af CO2-udslippet fra vejtrafikken. Rapporten mener på den baggrund, at udviklingen er stagneret i Europa sammenlignet med USA, hvor fabrikanter er længere fremme med at indføre ny, miljøvenlig teknologi. Det fremkalder kritik fra en af Europas største miljøorganisationer:

”Den ene undersøgelse efter den anden viser, at lastbiler er et reelt klimaproblem i Europa. Efterspørgslen stiger, men effektiviteten udvikler sig, så CO2-udledningen fra lastbiler vokser støt. Efter 10 år uden fremskridt og en stor kartelsag er det åbenlyst at en frivillig tilgang ikke er nok. Vi har ikke engang bestemt os for, hvordan vi skal måle lastbilernes CO2-udslip”, siger freight manager i NGO’en Transport and Environment, William Todts, til organisationens hjemmeside.

”I bedste fald misvisende konklusion”
Den udmelding giver man imidlertid ikke meget for i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som kraftigt anfægter ICCTs konklusioner.

”Den konklusion (om den uforbedrede brændstoføkonomi, red.) lyder i bedste fald misvisende. Faktisk er de europæiske lastbiler blevet betydeligt mere energieffektive over de sidste 10 år. Det man skal huske at tage med i regnestykket er, at både godsmængden og det samlede transportarbejde, dvs. de kilometer, godset bliver transporteret, jo også er steget voldsomt i den periode. Så selvom bilerne er blevet større, så flytter de også langt flere kilo gods med den samme mængde brændstof, fordi motorerne er blevet langt bedre, bilerne er blevet mere aerodynamiske og deres egenvægt er blevet reduceret”, siger direktør for Innovationscenter for Logistik og Transport (ILT) under ITD, Poul Bruun.

”Derudover er der jo det økonomiske perspektiv. Transportvirksomhederne bruger typisk en tredjedel af deres budget på brændstof, så de har store incitamenter til at forbedre sig på den konto, både ved at indkøbe det bedste udstyr og ved at uddanne chaufførerne til at køre så effektivt som muligt”, tilføjer han.

Lovgivning burde harmoniseres
Hos en af Danmarks største aktører på lastbilmarkedet, svenske Scania, er man heller ikke ubetinget enige i ICCTs syn på branchen, men anerkender dog også de lovmæssige udfordringer, rapporten påpeger.

”Mht. NOx og partikeludslip er der sket en markant reduktion de seneste 10 år og senest med Euro6-normerne, der trådte i kraft 1. januar 2014, og fra Scanias side er vi de seneste 10 år kommet med flere produktfinesser og forbedringer, som har givet mere end 10 procents brændstofbesparelse. Men nu handler rapporten om CO2, og her er det korrekt, at der ikke findes EU-normer for lastbilers brændstofforbrug, ligesom der heller ikke er lovgivet omkring lastbilers CO2-udslip", siger salgsdirektør i Scania Danmark, Anton Freiesleben og fortsætter:

"Sidstnævnte skulle EU arbejde med, men jeg tænker at en af udfordringerne er, hvordan man skal føre kontrol med det. Danmark har i dag lovpligtig iblanding af syv procent biodiesel i den diesel, vi tanker på almindelige tankstationer. Denne iblandingsprocent kunne så lovmæssigt øges, men for at skabe ensartede konkurrencevilkår i hele Europa, burde lovgivningen nok harmoniseres inden for EU”.

Hos Scania er man derfor en smule spændte på, hvor stramme et eventuelt sæt EU-krav kommer til at blive, og modsat William Todts udviser man i den forbindelse mere tillid til de markedsdrevne fremskridt.

”Mht. til at stille krav til lastbilers brændstofforbrug vil kravene sikkert ende med at ligge over, hvad lastbilproducenterne rent faktisk formår at fremstille. Man vil næppe lægge det så restriktivt, at et par producenter må lukke ned, hvis de teknisk ikke er i stand til at løse opgaven. Konkurrencen på lastbiler er i høj grad også præget af, hvor god brændstoføkonomi den enkelte leverandør kan præstere, så jeg tror dette rækker til at drive de mest energieffektive produkter frem på markedet”, siger Anton Freiesleben.

Læs også: Lastbiler tester solceller

Fra EU-Kommissionens side har man siden 2010 arbejdet sammen med udvalgte lastbilfabrikanter i EU omkring udviklingen af simuleringsredskabet Vecto (Vehicle Energy consumption Calculation Tool) til at beregne både brændstofforbruget og CO2-udledningen fra tunge køretøjer. Det er i test nu og frem til medio 2016 med den egentlige indfasning sat til 2018. Hvorvidt det vil blive fulgt at et sæt udlednings- og forbrugsnormer vides endnu ikke.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle