Rigtig bæredygtighed kræver at du disrupter dig selv

De fleste bæredygtige forsyningskæder er ifølge professor slet ikke bæredygtige. De gør blot driften lidt mindre belastende for natur og samfund. Men den går kun lige indtil, forsyningskæden bliver udsat for en disruption, der trækker tæppet væk under forretningsmodeller, der ikke formår at disrupte sig selv.

Stort set alle virksomheder vil få behov for at tænke radikalt anderledes. De skal i gang med at vende deres forretningsmodel på hovedet, hvis de skal forvente at klare sig på markedspladsen på længere sigt”, fortæller professor Mark Pagell, Dublin University. Foto: SCLF/Mark Pagell..

28.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er ifølge den amerikanske professor fra Dublin University Mark Pagell sket pæne fremskridt i verdens virksomheder de sidste 30 år, når vi taler om at reducere belastning af planetens økosystem og omgivende samfund. Men det batter ikke rigtig særlig meget. Det er småting, og ambitionsniveauet er for lavt. Alt for lavt. Det er forståeligt nok på den måde, at alternativet er meget krævende og radikalt, og fordi presset indtil nu ikke har været voldsomt. Men det er ved at ændre sig, mener Mark Pagell, som var hovedtaler på Supply Chain Leaders Forum 2020 arrangeret af CBS, AAASCM, DTU-OM og Ida Operations.

Bilindustrien er et godt eksempel
Han fremhæver bilindustrien som et godt eksempel på, hvor ekstremt vanskeligt det er for etablerede virksomheder at disrupte sig selv. Volkswagen, Audi, Toyota, Volvo og alle de andre hæderkronede bilproducenter kan se, at opkomlingen Tesla har stor succes på elbilsmarkedet, som alle ved er fremtidens marked. De kan iagttage, hvordan Teslas markedsværdi nu er langt højere end BMW, Volkswagen og Mercedes' tilsammen. Aktien er ekstremt volatil, og mange mener, den er alt for højt værdisat. Men det er stadig meget tankevækkende.

”VW og de andre skal kannibalisere på egen forretning, som de har investeret milliarder af euro igennem mange år i. De skal ikke blot vende deres egen produktion på hovedet for at producere elbiler. De skal også have alle deres tusindvis af leverandører og leverandørers leverandører med på en helt anden teknologi, hvis de skal satse fuldt og helt på elbiler. Eller også skal de ud og etablere relationer til nye leverandører, der ikke har rutinen til at skalere op og drive en effektiv forsyningskæde. Det er meget svært”, fortæller Mark Pagell og tilføjer: ”Biler drevet af fossile brændstoffer er grundlæggende dybt ”ubæredygtig”, og den slags holder ikke i fremtiden”.

Bæredygtighed kræver radikal innovation
Gabet mellem forventninger om bæredygtighed og virksomheders praksis er ifølge Mark Pagell voksende. Der vil blive et massivt pres på virksomheder på at lukke gabet. Og det eneste, der kan lukke gabet, er radikal innovation i forretningsmodel og forsyningskæde.
Presset vil komme fra tre kilder:

1) konkurrenter, der formår at innovere radikalt,
2) reguleringer og nye love, og
3) simpel mangel på ressourcer, der er blevet udtømt.

Professor Mark Pagell argumenterer for, at inkrementale (små trinvise forbedringer over tid, red.) innovationer ikke længere er tilstrækkeligt. ”Inkrementale innovationer giver ikke en ægte bæredygtig forsyningskæde”.

Inkrementale forbedringer holder kun så længe:

• konkurrenterne også reelt er ”ubæredygtige”,
• regulering ikke ændrer sig,
• interessenternes forventninger og krav ikke ændrer sig hurtigt, og
• de naturlige og sociale ressourcer, forretningsmodellen trækker på, fortsat er tilgængelige.

Vend forretningsmodellen på hovedet
Det er hårde odds at forvente, at alle disse forudsætninger er på plads i det kommende årti. Der er masser af indikationer og eksempler på, at der vil ske ændringer på alle områderne, og at virksomheder vil blive kraftig berørt.

Mark Pagell peger på to af de mest iøjnefaldende faktorer, der vil drive bæredygtighed som uundgåeligt konkurrenceparameter:

• Ressourceknapheden vil vokse betydeligt. Indien har ekstreme vækstambitioner, hvad vil det betyde for ressource- og forureningssituationen? Hvordan vil reguleringer påvirke ressourceforsyningen?
• Fremtidens ledere og medarbejdere tilhører en generation, der værdisætter formål med arbejdet og virksomheden højere end ældre generationer. De er ikke tilfredse med blot at arbejde for løn, de går efter andre motiveringer.

”En tommefingerregel angiver, at hvis virksomhedens bæredygtighedsindikatorer kun forbedrer sig, når kunden bruger virksomhedens produkt eller service mindre, betyder det, at virksomheden er i problemer. Stort set alle virksomheder vil få behov for at tænke radikalt anderledes. De skal i gang med at vende deres forretningsmodel på hovedet, hvis de skal forvente at klare sig på markedspladsen på længere sigt”, fortæller han.

Men det er ikke let. Dilemmaet for de fleste virksomheder er, at deres nuværende forretningsmodel skaber profit. Den skal de disrupte, hvis de vil have del i fremtidens profit.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle