Rigtig bæredygtighed kræver at du disrupter dig selv

De fleste bæredygtige forsyningskæder er ifølge professor slet ikke bæredygtige. De gør blot driften lidt mindre belastende for natur og samfund. Men den går kun lige indtil, forsyningskæden bliver udsat for en disruption, der trækker tæppet væk under forretningsmodeller, der ikke formår at disrupte sig selv.

Stort set alle virksomheder vil få behov for at tænke radikalt anderledes. De skal i gang med at vende deres forretningsmodel på hovedet, hvis de skal forvente at klare sig på markedspladsen på længere sigt”, fortæller professor Mark Pagell, Dublin University. Foto: SCLF/Mark Pagell..

28.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er ifølge den amerikanske professor fra Dublin University Mark Pagell sket pæne fremskridt i verdens virksomheder de sidste 30 år, når vi taler om at reducere belastning af planetens økosystem og omgivende samfund. Men det batter ikke rigtig særlig meget. Det er småting, og ambitionsniveauet er for lavt. Alt for lavt. Det er forståeligt nok på den måde, at alternativet er meget krævende og radikalt, og fordi presset indtil nu ikke har været voldsomt. Men det er ved at ændre sig, mener Mark Pagell, som var hovedtaler på Supply Chain Leaders Forum 2020 arrangeret af CBS, AAASCM, DTU-OM og Ida Operations.

Bilindustrien er et godt eksempel
Han fremhæver bilindustrien som et godt eksempel på, hvor ekstremt vanskeligt det er for etablerede virksomheder at disrupte sig selv. Volkswagen, Audi, Toyota, Volvo og alle de andre hæderkronede bilproducenter kan se, at opkomlingen Tesla har stor succes på elbilsmarkedet, som alle ved er fremtidens marked. De kan iagttage, hvordan Teslas markedsværdi nu er langt højere end BMW, Volkswagen og Mercedes' tilsammen. Aktien er ekstremt volatil, og mange mener, den er alt for højt værdisat. Men det er stadig meget tankevækkende.

”VW og de andre skal kannibalisere på egen forretning, som de har investeret milliarder af euro igennem mange år i. De skal ikke blot vende deres egen produktion på hovedet for at producere elbiler. De skal også have alle deres tusindvis af leverandører og leverandørers leverandører med på en helt anden teknologi, hvis de skal satse fuldt og helt på elbiler. Eller også skal de ud og etablere relationer til nye leverandører, der ikke har rutinen til at skalere op og drive en effektiv forsyningskæde. Det er meget svært”, fortæller Mark Pagell og tilføjer: ”Biler drevet af fossile brændstoffer er grundlæggende dybt ”ubæredygtig”, og den slags holder ikke i fremtiden”.

Bæredygtighed kræver radikal innovation
Gabet mellem forventninger om bæredygtighed og virksomheders praksis er ifølge Mark Pagell voksende. Der vil blive et massivt pres på virksomheder på at lukke gabet. Og det eneste, der kan lukke gabet, er radikal innovation i forretningsmodel og forsyningskæde.
Presset vil komme fra tre kilder:

1) konkurrenter, der formår at innovere radikalt,
2) reguleringer og nye love, og
3) simpel mangel på ressourcer, der er blevet udtømt.

Professor Mark Pagell argumenterer for, at inkrementale (små trinvise forbedringer over tid, red.) innovationer ikke længere er tilstrækkeligt. ”Inkrementale innovationer giver ikke en ægte bæredygtig forsyningskæde”.

Inkrementale forbedringer holder kun så længe:

• konkurrenterne også reelt er ”ubæredygtige”,
• regulering ikke ændrer sig,
• interessenternes forventninger og krav ikke ændrer sig hurtigt, og
• de naturlige og sociale ressourcer, forretningsmodellen trækker på, fortsat er tilgængelige.

Vend forretningsmodellen på hovedet
Det er hårde odds at forvente, at alle disse forudsætninger er på plads i det kommende årti. Der er masser af indikationer og eksempler på, at der vil ske ændringer på alle områderne, og at virksomheder vil blive kraftig berørt.

Mark Pagell peger på to af de mest iøjnefaldende faktorer, der vil drive bæredygtighed som uundgåeligt konkurrenceparameter:

• Ressourceknapheden vil vokse betydeligt. Indien har ekstreme vækstambitioner, hvad vil det betyde for ressource- og forureningssituationen? Hvordan vil reguleringer påvirke ressourceforsyningen?
• Fremtidens ledere og medarbejdere tilhører en generation, der værdisætter formål med arbejdet og virksomheden højere end ældre generationer. De er ikke tilfredse med blot at arbejde for løn, de går efter andre motiveringer.

”En tommefingerregel angiver, at hvis virksomhedens bæredygtighedsindikatorer kun forbedrer sig, når kunden bruger virksomhedens produkt eller service mindre, betyder det, at virksomheden er i problemer. Stort set alle virksomheder vil få behov for at tænke radikalt anderledes. De skal i gang med at vende deres forretningsmodel på hovedet, hvis de skal forvente at klare sig på markedspladsen på længere sigt”, fortæller han.

Men det er ikke let. Dilemmaet for de fleste virksomheder er, at deres nuværende forretningsmodel skaber profit. Den skal de disrupte, hvis de vil have del i fremtidens profit.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams