Robotter i butikker skal give bedre fulfillment

Moderne robotteknologi kan udnyttes til at både betjene kunder, holde styr på lagerbeholdningen i butikkerne og håndtere online ordre mere effektivt.

En butiksrobot kan udføre mange opgaver i den enkelte forretning, bl.a. i forhold til at overvåge vareniveauer på hylderne..

12.03.2018

SCM.dk

Robotter i detailhandlen drejer sig ikke kun om dem, der i stigende grad finder vej til de enorme fulfillmentcentre, aktører som bl.a. Amazon og DHL arbejder med i disse år. Ude i butikkerne kan der nemlig også være fordele at hente ved at udnytte den automatiserede arbejdskraft.

Det skriver Research Director ved analysevirksomheden IDC, John Santagate, i et blogindlæg på SupplyChainBrain med udgangspunkt i en ny undersøgelse om service robotics. Her peger han på, at robotteknologien er et nødvendigt værktøj for de fysiske butikker i konkurrencen mod den rendyrkede nethandel.

Læs også: Walmart vil sløre grænserne mellem online- og butikshandel

I den forbindelse hiver han begrebet fulfillment ud af de førnævnte megacentre og ind i butikkerne, hvor det for robotternes vedkommende handler om at hjælpe den enkelte kunde med at få et produkt i hænderne.

Det skal ske via bedre udnyttelse af butikkernes egne lagre, som robotten kan ’overskue’ bedre end sine menneskelige kollegaer og dermed forbedre kundeoplevelsen. Her peger John Santagate på tre eksempler på, hvordan ”intelligensen og kompetencerne” fra robotterne i fulfillmentcentrene kan overføres til butikkerne.

  • Facilitering af kundeinteraktioner: Der vil ifølge Santagate altid være en rolle for mennesker i butikker, men deres roller har også grænser. Inden for den nærmeste fremtid mener han derfor, at vi kan forvente at se robotter, der hjælper kunder omkring tilgængeligheden af produkter, foreslår alternative til udsolgte varer og er med til at fuldføre handler.
  • Håndtering af lagerhylder: Robotter kan udstyres med en bred vifte af sensorer og kameraer, der kan gøre dem ideelle til at overvåge lagerhylder både i selve butikken og på lageret. Det frigør kapacitet hos de menneskelige ansatte, ligesom processen med genopfyldning og -bestilling af varer kan automatiseres.
  • Plukning i butikken: Tjenester som click-and-collect, hvor onlinekunders ordre bliver håndteret og afsendt fra en butik, er værdifulde for mange detailhandlere, men samtidig også en krævende opgave. Opgaven med at skubbe en vogn rundt, finde de rigtige varer og pakke dem er tidskrævende og dyr sammenlignet med et fulfillmentcenter, og her kan en ’robottisering’ spare store ressourcer for butikkerne.

På den baggrund fastslår John Santagate at alle butiksejere er nødt til at overveje de potentielle gevinster ved at implementere robotter i deres forretninger, både til at forbedre kundeoplevelsen og selve fulfillmentprocessen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

10.12.2025SCM.dk

Nyt partnerskab løfter AI-udnyttelsen i energisektoren

09.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

En smartere buffetoplevelse med digitale skilte

04.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fra webshop til samlermekka: Sådan digitaliserer Rogerz butikken i Field’s

04.12.2025SCM.dk

Milestone Systems styrker Europas AI med dansk supercomputer

30.11.2025Descartes

Sponseret

To tredjedele af speditører og toldkonsulenter anser teknologi for at være afgørende for vækst

28.11.2025AlfaPeople

Sponseret

AI-funktioner, der allerede findes i Dynamics 365 Finance and Operations

28.11.2025SCM.dk

Robotter og AI giver danske virksomheder et teknologisk forspring

25.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Møbelkompagniet: Når design møder teknologi i historiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn