Robotter i butikker skal give bedre fulfillment

Moderne robotteknologi kan udnyttes til at både betjene kunder, holde styr på lagerbeholdningen i butikkerne og håndtere online ordre mere effektivt.

En butiksrobot kan udføre mange opgaver i den enkelte forretning, bl.a. i forhold til at overvåge vareniveauer på hylderne..

12.03.2018

SCM.dk

Robotter i detailhandlen drejer sig ikke kun om dem, der i stigende grad finder vej til de enorme fulfillmentcentre, aktører som bl.a. Amazon og DHL arbejder med i disse år. Ude i butikkerne kan der nemlig også være fordele at hente ved at udnytte den automatiserede arbejdskraft.

Det skriver Research Director ved analysevirksomheden IDC, John Santagate, i et blogindlæg på SupplyChainBrain med udgangspunkt i en ny undersøgelse om service robotics. Her peger han på, at robotteknologien er et nødvendigt værktøj for de fysiske butikker i konkurrencen mod den rendyrkede nethandel.

Læs også: Walmart vil sløre grænserne mellem online- og butikshandel

I den forbindelse hiver han begrebet fulfillment ud af de førnævnte megacentre og ind i butikkerne, hvor det for robotternes vedkommende handler om at hjælpe den enkelte kunde med at få et produkt i hænderne.

Det skal ske via bedre udnyttelse af butikkernes egne lagre, som robotten kan ’overskue’ bedre end sine menneskelige kollegaer og dermed forbedre kundeoplevelsen. Her peger John Santagate på tre eksempler på, hvordan ”intelligensen og kompetencerne” fra robotterne i fulfillmentcentrene kan overføres til butikkerne.

  • Facilitering af kundeinteraktioner: Der vil ifølge Santagate altid være en rolle for mennesker i butikker, men deres roller har også grænser. Inden for den nærmeste fremtid mener han derfor, at vi kan forvente at se robotter, der hjælper kunder omkring tilgængeligheden af produkter, foreslår alternative til udsolgte varer og er med til at fuldføre handler.
  • Håndtering af lagerhylder: Robotter kan udstyres med en bred vifte af sensorer og kameraer, der kan gøre dem ideelle til at overvåge lagerhylder både i selve butikken og på lageret. Det frigør kapacitet hos de menneskelige ansatte, ligesom processen med genopfyldning og -bestilling af varer kan automatiseres.
  • Plukning i butikken: Tjenester som click-and-collect, hvor onlinekunders ordre bliver håndteret og afsendt fra en butik, er værdifulde for mange detailhandlere, men samtidig også en krævende opgave. Opgaven med at skubbe en vogn rundt, finde de rigtige varer og pakke dem er tidskrævende og dyr sammenlignet med et fulfillmentcenter, og her kan en ’robottisering’ spare store ressourcer for butikkerne.

På den baggrund fastslår John Santagate at alle butiksejere er nødt til at overveje de potentielle gevinster ved at implementere robotter i deres forretninger, både til at forbedre kundeoplevelsen og selve fulfillmentprocessen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

14.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny boligbutik med smartere drift og stærkere kundeoplevelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby