Sådan opnår du succesfulde logistikkontrakter

Hvad er en succesfuld logistikkontrakt? I sidste ende må det naturligvis være bundlinjen, der tæller. Kontrakten skal skabe værdi for virksomheden. Det store spørgsmål er derfor, hvordan man skaber den succesfulde logistikkontrakt. Ikke to kontrakter er ens, men alligevel kan der opstilles nogle grundprincipper, som enhver kontrakt skal indeholde for at optimere muligheden for, at den bliver en succes.

27.04.2010

SCM.dk

Mange virksomheder oplever nok, at deres kontrakter først tages op af skuffen, når der allerede er opstået en uenighed. I mange tilfælde vil kontrakten forhåbentlig indeholde bestemmelser af relevans, men ofte er kontrakten blank eller indeholder modstridende bestemmelser, som skaber flere spørgsmål end svar.

Enhver leder ved, at indkørslen af en ny leverandør koster mange penge og ikke mindst mange ressourcer i en organisation, som måske særligt i disse tider er hårdt spændt for grundet besparelser i personalet. Derfor er det vigtigt, at man via aktivt brug af kontrakten forhindrer, at et leverandørskifte bliver nødvendigt. Det er blandet andet det, contract management skal forhindre.

Contract management kan groft sagt opdeles i tre hovedkategorier; 1) indgåelse af kontrakten, 2) administration af kontrakten og 3) genforhandling af kontrakten.

Stil kritiske spørgsmål
Kontraktindgåelsen er ofte præget af en positiv stemning - heldigvis. Der er store forventninger til det nye samarbejde, og man tror på, at intet kan gå galt. Flot markedsføringsmateriale og state-of-the-art powerpoint-præsentationer har ikke stillet leverandørens lys under en skæppe.

Det er således vigtigt, at man stiller nogle kritiske spørgsmål. Hvilke problemer har leverandøren tidligere oplevet? Hvem har ellers købt systemet eller varen? Har leverandøren tidligere løftet tilsvarende opgaver? Har leverandøren den nødvendige kapacitet? Har leverandøren en solid økonomi? Selvfølgelig skal man stole på de svar, man får - ellers skal man holde sig langt væk. Når det er sagt, skader det bestemt ikke at lave sine egne undersøgelser af de svar, der er givet. Bare for en sikkerheds skyld.

Opnå fælles mål
I dag er det ikke usædvanligt, at man er dybt afhængig af sine leverandører og omvendt. Virksomhederne overlader i større og større grad vitale opgaver til sine leverandører. Opgaver som det før var utænkeligt, at en virksomhed ville overlade til andre. Mange danske tøjproducenter har således aldrig egne varer på eget lager, men har overladt denne opgave til et lagerhotel, der står for plukning og levering af produkterne til virksomhedens kunder. Ganske fornuftigt – man skal jo gøre det, man er bedst til. Går dette galt, er virksomheden imidlertid efterladt med en kæmpe opgave i at finde et nyt lagerhotel eller tage opgaven tilbage i en organisation, som fuldstændig har mistet den knowhow, der skal til for at styre logistikken.

Derfor er det ved sådanne længerevarende og meget vitale kontrakter afgørende, at der opnås en fælles forståelse og opsættes nogle fælles mål, så leverandøren ikke bare får til mål at opnå en profit, men f.eks. ved at leverandøren via kontrakten oparbejder en knowhow, som vil kunne bruges til at få andre kontrakter i hus. Dermed er der mere på spil for leverandøren, og populært sagt har leverandøren en gulerod mere at løbe efter.

Kontraktens indhold
Som nævnt er ikke to kontrakter ens. En entreprisekontrakt må således nødvendigvis være struktureret fuldstændig anderledes end en kontrakt om levering af en plukkestation med tilhørende håndscannere.

For begge gør det sig dog gældende, at man nøje bør overveje alle tænkelige problemer, der kan opstå, for på den måde at tage stilling til konsekvensen af, at et givent scenarie opstår. Her hjælper erfaring betragteligt til at identificere de faldgruber, som en given ydelse eller vare frembringer. Har man den erfaring i virksomheder, må det anbefales, at man søger vejledning hos f.eks. brancheorganisationer eller eksterne rådgivere med erfaring i netop den type kontrakter, der er i spil.

En bonus ved at sætte spotlight på de typiske faldgruber er, at leverandøren gør mere for at sikre sig, at der ikke opstår problemer under kontraktens udførelse, og dermed har god contract management allerede på dette tidspunkt øget sandsynligheden for en succesfuld kontrakt.

Opstil kvalitets- eller effektiviseringsmål
Afhængig af den konkrete kontrakt kan det være givtigt at opstille kvalitets- eller effektiviseringsmål. Er der f.eks. tale om den føromtalte plukkestation med tilhørende håndscannere, vil markedsføringsmateriale med stor sikkerhed have indeholdt oplysninger om forventede effektiviseringer. For at leverandøren kan blive forpligtiget til at overholde disse, er det nødvendigt, at disse tal overføres til kontrakten. Dermed ikke sagt at man aldrig vil kunne støtte ret på markedsføringsmateriale, men det fjerner den usikkerhed, der altid vil være, når man forsøger at trække forpligtigelser ind i en kontrakt, selvom de ikke er nævnt i den.

Følg op
Kvalitets- eller effektiviseringsmål vil ofte skulle nås i etaper eller milestones. Er det tilfældet, er det vigtigt, at man faktisk foretager målinger og følger op på disse. Ofte er der ikke brugt den tilstrækkelige tid på at gøre dette, og det kan derfor være svært at hænge leverandøren op på, at disse milestones ikke er opnået, og ikke mindst giver det mindre sandsynlighed for en succesfuld kontrakt.

Grundene hertil kan være mange, men personligt er det min holdning, at man hellere skal undlade at opsætte en masse avancerede kvalitets- eller effektiviseringsmål, såfremt man ikke faktisk agter at bruge disse aktivt under kontraktens løbetid. For det første kræver det tid at opstille dem i kontrakten, og for det andet giver det ikke andet end dårlig samvittighed, såfremt man i en travl hverdag ikke har tid til at følge op. Derfor må rådet være, at man følger princippet om K.I.S.S. (keep it simple and stupid). Princippet stammer oprindeligt fra design af ting og tilsiger, at et design skal holdes simpelt og undgå unødig kompleksitet.

Faste terminer, evalueringsmøder og navngivne personer med ansvar for rapportering kan også være et værktøj til at opnå, at man aktivt får brugt de kvalitets- eller effektiviseringsmål, som er opsat i kontrakten.

Faste kontaktpersoner
Det siger sig selv, at de rigtige personer på de rigtige pladser er helt afgørende for en succesfuld kontrakt. De ansvarlige (hos begge parter) skal naturligvis besidde de nødvendige faglige kvalifikationer, men ofte ligeså vigtigt er det, at de personer, som står for kontakten mellem de to parter, forstår at kommunikere på en god og konstruktiv måde.
Ofte kan det være en fordel at opdele den forventede kommunikation i forskellige niveauer. Det kunne f.eks. være i et strategisk, et forretningsmæssigt og et operationelt niveau.

På det strategiske niveau vil det typisk hos kunden være den relevante afdelingschef, der kommunikerer med den højeste ledelse hos leverandøren om det overordnede samarbejde og mulige udvidelser heraf samt eventuel genforhandling.

På det forretningsmæssige niveau kommunikerer den områdeansvarlige hos kunden med det relevante ledelsesniveau hos leverandøren om håndtering af langt de fleste ting under selve kontraktens forløb samt sikrer, at kvalitets- og effektiviseringsmål nås.

På det operationelle niveau kommunikerer slutbrugeren hos kunden med den tekniske afdeling hos leverandøren om dagligdagsproblemer og faktisk levering af leverandørens ydelse.

Opdelingen tjener ikke bare til at sikre en effektiv kommunikation, men også til at håndtere konflikter. Opstår f.eks. en uløselig konflikt på det operationelle niveau, kan ”sagen” skydes et niveau op, hvor den så bliver håndteret af nogen, som måske ikke har gravet sig selv ned i en skyttegrav. Tilsvarende kan sager på det forretningsmæssige niveau behandles af den strategiske ledelse hvis nødvendigt.

Genforhandling
Ofte kommer en kontrakt i hus efter genforhandling af en eksisterende kontrakt. Ofte slår man nok også autopiloten på og forlænger blot den eksisterende kontrakt uden at ændre i selve kontraktens indhold. Det er synd, for genforhandlingen er en gylden mulighed for at få rettet op på de ting, der ikke har fungeret optimalt.

Som kontraktsansvarlig bør man derfor løbende nøje notere sig de ting, der skal ændres i forbindelse med en eventuel genforhandling af kontrakten. Mange ting står lysende klart i det øjeblik, de pågår, men mange ting falmer tilsvarende hurtigt, såfremt der ikke bliver taget et skriftligt notat.

Alt det andet
Ovenstående punkter tilsigter ikke at være udtømmende. En kontrakt er også et juridisk dokument, som skal kunne holde til en tur i retssystemet. Der er derfor behov for, at kontraktens bestemmelser om blandt andet opsigelse, ophævelse, løbetid, prisjusteringer, leveringsterminer, lovvalg, værneting og alt muligt andet er juridisk holdbare under en konflikt. Det er også en del af god contract management.

Ofte ses det desværre, at man ikke har sikret en tilfredsstillende sammenhæng mellem de enkelte bestemmelser, og det er i disse situationer ofte vanskeligt eller helt umuligt at forudsige udfaldet af en eventuel retssag om et stridspunkt. Sådan forudsigelighed er ganske vigtig, da man f.eks. ofte søger sikkerhed via juridisk rådgivning, inden en kontrakt ophæves. Er der ikke klarhed, kan beslutningen – der i yderste fald kan være erstatningspådragende – ofte blive svær at træffe.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.05.2025SCM.dk

Fleksibilitet i forsyningskæden smitter af på aktiekursen

28.05.2025SCM.dk

Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

27.05.2025SCM.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

03.06.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Har I også overset cybersikkerheden i jeres industrielle produktionsmiljø? Med et 1-dags introducerende kursus styrker I jeres OT-cybersikkerhed. OT står for Operational Technologies og er brugen af hardware og software til at overvåge og kontrollere fysiske processer, enheder og infrastruktur i et industrielt miljø som fx varmeværk eller fabrik

Dato

04.06.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Sustainability Manager

Gør din ESG-rapportering enklere, mere effektiv og fuldt compliant

Dato

04.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online