Sådan skaber transport- og logistikvirksomheder værdi

Der er mere end nogensinde brug for strategisk skarphed, hvis logistikaktører skal levere værdi og holde skansen på markedspladsen. McKinsey peger på fire læringer og fem anbefalinger.

McKinsey har blamdt andet brugt data fra flyfragtindustrien i sin analyse. Foto: Flickr/Bill Word.

11.07.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Konsulenthuset McKinsey er dykket ned i alverdens data om logistikindustrien på tværs af fly, freight forwarding, kurer-ekspres-pakker, tog, shipping, lastbiler og kontraktlogistik. Det har de kombineret med deres egne big data-analyser og finansanalyser af 264 børsnoterede transport- og logistikselskaber. Den bunke data har de brugt som grundlag for at formulere fire læringer og fem anbefalinger til, hvordan transport- og logistikvirksomheder skaber værdi for kunderne i en grad, så de kan forvente at vokse og vinde på fremtidens markedsplads.

Fire læringspunkter

  1. Logistikvirksomheder skuffer aktionærernes forventninger henover en ti års periode: Logistikvirksomhederne leverer en total return to shareholders (TRS) på 7,2 procent; mens sektorens cost of capital er på 10,5 procent. ROIC (return on invested capital) fr sektoren er 7,5 procent, hvilket er lavere end de fleste sektorer.
  2. Men der er undtagelser: Der er eksempler på virksomheder, der går mod strømmen og skaber succes. Det gælder fx Ryanair og EasyJet. De har begge foretaget modige strategiske satsninger, som har givet pote og kontinuerlig vækst, høj produktivitet og kontrol med omkostninger.
  3. Bedre ROIC er nøglen til at genskabe investortillid: Det er ikke nok at satse på vækst, der skal også satses på evne til at tilbagebetale kapitalinvesteringer, hvis sektoren skal genskabe investorernes tillid.
  4. Vinderstrategier fokuserer på megatendenser: Der sker mange ændringer inden for transport og logistik, som sætter agendaen for fremtidens marked. Det er fx fremkomsten af megabyer, deletransportløsninger og tilhørende disruptive teknologier, den digitale udvikling, gennemtænkte investeringer i aktiver, reguleringer og geopolitiske faktorer og ikke mindst højere volatilitet i efterspørgslen.

Fem anbefalinger

  1. Vær agil i allokering og prioritering af ressourcer: Sektoren er aktivtungt, og fejldisponeringer kan blive meget dyre. Grundlaget for allokering af ressourcer er ikke desto mindre ”sådan gjorde vi sidste år”. Det holder ikke i en verden under hastig forandring, hvor ikke mindst e-handel og omnichannel vender op og ned på tingenes tilstand. McKinsey fremhæver Singapore Post som et godt eksempel på en virksomhed, der agerer agilt i forhold til e-handelsudfordringer, kommunikerer tydelig retning, bygger stærke processer og tiltrækker de rette kompetencer og det rette tankesæt.
  2. Tackl aktiv-dilemmaet: McKinseys analyser viser, at logistik- og transportvirksomheder betaler for høje priser for at lease aktiver (lastbiler, fly etc.), og at mange kunne score en stærk konkurrencefordel ved selv at eje en større del af aktiverne. Der er også store gevinster at hente ved at købe uden for spidsbelastningssæsoner, hvor priserne stiger, fordi alle mangler kapacitet; ligesom der er eksempler på virksomheder, der forstår at investere i og udnytte den nyeste teknologi til at skabe fordele.
  3. Gør din digitale transformation til en succes: Stort set alle virksomheder er udsat for et digitalt pres fra kunder, aktionærer, gamle og nye konkurrenter. Udfordringen er at vende en trussel til en mulighed, og det vil kræve en klar og gennemtænkt digital strategi, der er tilpasset virksomhedens specifikke værdidrivkræfter. Det vil som regel omfatte digitalisering af kerneprocesser, forstærkning af it-grundlaget for forretningsmodellen og udfoldelse af helt nye løsninger.
  4. Udvikl systematiske fusionskompetencer: Transport- og logistiksektoren har i mange år konsolideret sig og gjort brug af fusioner som kilde til vækst, og alt tyder på, at den tendens vil fortsætte. Evnen til hurtigt, effektivt og smertefrit at vurdere samt integrere en opkøbt virksomhed med den købende virksomhed vil derfor blive kritisk. Ligesom selskaberne skal være dygtige til at indgå alliancer og eksekvere samarbejdet, så alle parter får mest muligt gevinst.
  5. Ledelse i en usikker verden: Vinderstrategier vil i dag ofte indebære, at et selskab anlægger nye vinkler på markedet. Selskabet skal derfor være dygtig til, at vurdere risici og håndtere usikkerhedsfaktorer på alle niveauer fra bestyrelsen og direktionen til driftsgulvet. En stor usikkerhedsfaktor er fx regulatoriske ændringer, der hurtigt kan skabe store risici for en virksomhed. Evnen til at forebygge risici og hurtigt at konvertere trusler til muligheder bliver vigtige.

Kilde: Pathway to value creation - A perspective on how transportation and logistics businesses can increase their economic profit (direkte download). McKinsey, September 2015.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online