Sådan vil moderne forbrugeradfærd påvirke din forsyningskæde

De yngre generationer er opvokset med internet og smartphones, og det skaber et jordskred i forbrugeradfærd. Den internationale ekspert Matt Britton vil på Optilons konference den 15. september forsøge at gøre dig klogere på, hvad det betyder for din supply chain.

”Vi vil i fremtiden se, at mange virksomheder vil begynde at disrupte sig selv indefra – og det skal vi være glade for, fordi det betyder, at virksomhederne kommer mere i sync med den ydre verden og de forbrugere, som virksomhederne i sidste ende lever af at sælge produkter eller løsninger til”, fortæller Matt Britton. Arkivfoto..

10.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Hjernen fungerer simpelthen forskelligt hos en 20 til 30 årig, som tilhører Y- eller Z-generationerne og hos en 50 til 60 årig, som tilhører X-generationer og tidligere generationer. Det er resultatet af brug af internet og smartphones, og det resulterer i en på mange måder radikalt anderledes måde at tænke, agere, interagere og shoppe på – som naturligvis også smitter af på forbrugeradfærd og de krav samt forventninger, forbrugere stiller til alverdens forsyningskædesystemer.

Det vil Matt Britton fortælle om på den digitale konference ”Optilon SCC 2021 – Thriving in Uncertainty. Prepare for the Future”, der foregår den 15. september.

Han er en internationalt anerkendt ekspert på og taler om, hvordan nutidens og fremtidens bevidste forbrugeradfærd vil påvirke virksomheders brand, forretningsmodel og forsyningskæde.

Fakta om generationerne

• Baby Boomers er født 1946-64
• Generation X er født 1965-80
• Generation Y er født 1981-96
• Generation Z er født 1997-2012
• Generation A er født 2013-25 (eller senere)

Forskellige kilder har lidt forskellige datoer, men grundidéen er den samme.

“Millenials eller generation Y er den første generation, som ikke som det første griber telefonen og ringer, når de vil relatere til deres venner. De vil i stedet sende en sms eller en chatbesked. De vil ikke slå op i et leksikon, hvis de vil indhente viden – de vil i stedet gå på Google”, fortæller Matt Britton på et Youtube-foredrag og fortsætter:

”De ældste fra Y-generationen er i dag over 40 år gamle, og de er på vej ind på direktionsgangene i alverdens virksomheder. De vil stille fundamentale spørgsmål ved den måde, alting fungerer på”.

Det kunne for eksempel være spørgsmål som:

• Hvorfor bliver 90 procent af vores markedsføringsbudget brugt på TV, når alle vores yngre kunder aldrig ser lineær TV?
• Hvorfor har vi en VCR (videooptagesystem) i mødelokalet?
• Hvad er det for nogen telefoner med ledninger, som står på alle arbejdsbordene?

Disruption fra virksomhedens indre
Matt Britton peger på, at vi inden for kort tid vil begynde at se, at virksomheder ikke så meget oplever disruptions fra den ydre verden, men vil opleve radikale forstyrrelser fra den indre verden – drevet af de nye generationer.

De unge forbrugere vil ikke betale realkreditlån eller leasing-afgift, de vil ikke ’slå sig ned’; de vil realisere sig selv og have fleksibilitet, og der er stor forskel. Spotify er et godt eksempel på den tendens.

Matt Britton

”Vi vil i fremtiden se, at mange virksomheder vil begynde at disrupte sig selv indefra – og det skal vi være glade for, fordi det betyder, at virksomhederne kommer mere i sync med den ydre verden og de forbrugere, som virksomhederne i sidste ende lever af at sælge produkter eller løsninger til”, fortæller han og supplerer:

”Jeg har de sidste 25 år arbejdet med at rådgive globale mærkevarevirksomheder med at forstå deres marked og designe deres strategi efter markedsindsigt og -forståelse, og jeg opfatter skredet og gabet mellem generation X og generation Y som langt større end forskellen mellem generation Y og Z. Den grundlæggende forskel på Y og Z er, at generation Y voksede op med internettet i hjemmet, mens generation Z også voksede op med en smartphone placeret næsten som en forlængelse af højre eller venstre hånd. Den forskel er langt fra lige så stor som intet internet og internet”.

Y og Z rykker tæppet væk under dig
Matt Britton peger på en lang række forandringer, som følger af det, han kalder ”jordskreddet” mellem generation X og generationerne Y og Z. Forandringer som har stor indflydelse på den måde, virksomheder driver deres forretning på. Det omfatter for eksempel A, B, C, D og E:

  • Access: Adgang bliver vigtigere end ejerskab. Det kan være en telefon, en bil, et hus eller et gulvtæppe. Det er ikke vigtigt at eje det eller den; det vigtige er, at forbrugeren får dækket sit behov for telefoni, mobilitet, tag over hovedet, gulvdække eller hvad, det måtte være. De unge forbrugere vil ikke betale realkreditlån eller leasing-afgift, de vil ikke ’slå sig ned’; de vil realisere sig selv og have fleksibilitet, og der er stor forskel. Spotify er et godt eksempel på den tendens.
  • Barbell-economy: Verdensøkonomien er præget af mere ulighed end nogensinde tidligere. Matt Britton taler om vægtstangs-økonomi, hvor middelklasserne bliver eroderet. De otte rigeste personer på jorden besidder mere rigdom end verdens 50 procent fattigste mennesker. Det skaber et polariseret marked. Apple kan sælge iPhones til 1200 US dollars, hvilket er mere end prisen for et hjem i mange fattige dele af verden. Den teknologiske udvikling driver en eksplosion af meget velhavende yngre mennesker – mens andelen af fattige stiger. Det betyder, at virksomheder i fremtiden enten skal målrette sig mod luksus-segmentet eller discount-segmentet, der vil ikke være så meget marked indimellem. Særligt discount-markedet stiller store krav til supply chain innovation.
  • Cities: De yngre generationer drømmer om og søger mod byerne. Det er her, væksten vil ske i fremtiden. Det sætter huslejer og ejendomspriser under stort pres i bymidter over hele verden. Nye generationer ønsker ifølge Matt Britton ikke at bo i forstæder, de går efter ’community’ og ’connectivity’, som de finder i den hektiske bymidte.
  • Delivery: Unge familier i bymidter forventer hurtig og præcis levering til deres dørtrin eller hvor, de måtte ønske at modtage en købt vare.
  • Experience: Den nye sociale status er ikke længere din bil, dit hus eller dine sneakers. Det er det, du gør og de oplevelser, du har og deler med andre. Denne tendens bliver ikke mindst drevet af Instagram, Facebook og andre sociale medier, der lige pludselig skaber adgang til utrolig store publikummer, så det bliver nemt at synliggøre. ”Der er for eksempel en bølge, som hedder DIFTI, der står for ’did it for the Instagram’; og der er kolossalt meget kraft i den bølge, det er en ny form for social valuta, som vil komme til at spille en stor rolle i fremtiden”, fortæller Matt Britton.

Matt Britton har mange andre eksempler på radikale forandringer, og han taler gerne både hurtigt, heftigt og længe om dem. Hør mere på Optilons konference den 15. september.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online