Salg og supply chain deler ansvaret for forecasting-processen

Salg og supply chain er gode til at dele ansvaret for den vigtige forecasting-proces mellem sig. Det viser en ny undersøgelse fra SCM Panelet, hvor 37 procent svarer, at supply chain driver arbejdet; mens 36 procent svarer, at salg har ansvaret. SCM Panelet er et samarbejde mellem Syddansk Universitet og scm.dk.

”Ansvaret er ofte delt, fordi kompleksiteten kræver koordinering, og der er organisatoriske strukturer og ressourcer til at understøtte samarbejdet”, lyder det fra Jan Stentoft. Foto: 123rf.com.

13.05.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Oraklet i Delfi, profeter og spåkoner er ikke de eneste, der beskæftiger sig med forudsigelsens svære kunst. Mange virksomheder bøvler også med den komplekse forecasting-proces, der kort fortalt drejer sig om at forudsige det forventede salg.

Forecasting er både en vanskelig og en vigtig proces. Fordi det omfatter så mange dele af en virksomhed, både salg, marketing og økonomi, der skal kobles sammen for at skabe et ordentligt forecast. Det kan gå meget galt, fordi det ofte bliver et spørgsmål om alt andet end fakta. Mavefornemmelser, holdninger, politik og subjektive estimater kommer ofte til at forstyrre.

Desuden knytter kompleksiteten sig ikke blot til produktionen på den korte bane. Forecast bruges også til at dimensionere virksomhedens kapacitet, bestilling af råvarer med lang gennemløbstid, styring af antal ansatte med videre. Mange virksomheder har en markant lavere kvalitet i forecast på 6-18 måneder. 

Læs også: Lav datakvalitet og mangel på præcision hæmmer forecasting-processen

I SCM Panelet, som er et samarbejde mellem Syddansk Universitet og scm.dk, ville vi gerne kortlægge, hvordan virksomheder egentlig helt konkret arbejder med den svære forecasting-proces. Vi undersøgte derfor området i en spørgeskemaundersøgelse med 147 komplette besvarelser, som fordeler sig på 41 respondenter fra små virksomheder med mindre end 50 ansatte, 68 respondenter fra mellemstore virksomheder med 50-250 medarbejdere og 38 respondenter fra store virksomheder med mere end 250 ansatte. Undersøgelsen ’SCM Panelet: Forecasting i praksis – vejen til bedre beslutninger i en digital tidsalder’ konkluderer blandt meget andet, at den gennemsnitlige besvarelse på tværs af virksomhedsstørrelse viser, at ansvaret for forecast, opdatering og kvalitet er ligeligt fordelt mellem funktionerne salg og supply chain med henholdsvis 36 og 37 procent.

Supply chain driver ansvaret i store virksomheder

Men når tallene bliver brudt ned på virksomhedsstørrelse, viser der sig et andet mønster. Her ser vi nemlig, at det er supply chain - med 37 procent versus 29 procent til salg - trækker læsset i de store virksomheder, der er defineret som virksomheder med mere end 250 medarbejdere. Også planlægnings-funktionen løfter et markant større ansvar for processen i de store virksomheder med 16 procent kontra 4 og 5 procent i henholdsvis mellemstore (51-250 medarbejdere) og små virksomheder (under 50 medarbejdere). Blandt de mellemstore virksomheder lyder svaret omvendt 43 procent til salg og 35 procent til supply chain, se figur 1.

 

Figur 1. Ansvar for forecasting. Foto: SCM Panelet / Jan Stentoft

S&OP eller ikke S&OP…

”I store virksomheder er der typisk etableret modne og formaliserede planlægningsprocesser, som for eksempel Sales and Operations Planning (S&OP). Her bliver forecast betragtet som en tværfunktionel disciplin, hvor både salg og supply chain har afgørende roller. Salg bidrager for eksempel med kundeindsigt, kampagneplaner og markedsvurderinger, mens supply chain bringer kapacitetsbegrænsninger, lagerhensyn og logistisk viden ind i processen. Ansvaret er ofte delt, fordi kompleksiteten kræver koordinering, og der er organisatoriske strukturer og ressourcer til at understøtte samarbejdet. I mellemstore virksomheder er processerne ofte mindre modne og i højere grad præget af afhængighed af salgsafdelingens viden om marked og kunder. Her er det typisk salg, der har den tætteste kontakt med slutkunderne og derfor opfattes som den naturlige ejer af forecastet. Supply chain-funktionen kan her have et mere operationelt fokus og er ikke nødvendigvis rustet organisatorisk eller kompetencemæssigt til at drive forecast-processen”. Sådan lyder en kommentar fra professor i supply chain management Jan Stentoft fra Institut for Erhverv og Bæredygtighed ved Syddansk Universitet.

Vi må ikke løbe tør for varer

Han supplerer: ”I små virksomheder kan man se, at supply chain eller den produktionsansvarlige tager ejerskab over forecasting. Dette sker ikke, fordi de nødvendigvis har bedst indsigt i markedet, men fordi de sidder tættest på de operationelle konsekvenser af forecastet. Forecasting handler her mere om at sikre, at man ikke løber tør for varer, og at der bliver produceret eller bestilt i tide. Salgsfunktionen er i små virksomheder ofte mere uformel og personbåren - og ikke nødvendigvis organiseret eller ressourcestærk nok til at tage ejerskab over en struktureret forecastproces. I nogle tilfælde er salgsfunktionen endda sammenfaldende med ejerlederen selv, som ikke prioriterer systematisk forecasting, mens supply chain eller drift overtager opgaven ud fra et behov for at få styr på forsyninger og planlægning”.

1 ud af 3 har S&OP

Undersøgelsen viser i øvrigt, at cirka en ud af tre virksomheder har etableret en S&OP proces, hvor andelen er afhængig af virksomhedsstørrelse. Det vil mere konkret sige, at jo større virksomhederne er, jo mere S&OP implementeringer har de indført. Cirka halvdelen af dem, der ikke har en formaliseret proces mellem salg og supply chain, overvejer at implementere en S&OP proces, hvor andelen her igen er afhængig af virksomhedsstørrelse. Cirka en tredjedel overvejer at implementere software, der kan understøtte S&OP processen.

Bliv klogere

Find den fulde undersøgelsesrapport her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema: De bedste værktøjer til din supply chain planlægning

Usikkerheden hersker i både globale og lokale forsyningskæder. Det skærper kravene til, at virksomheder bliver endnu skarpere på planlægningen i forsyningskæden. SCM.dk dykker ned i de bedste værktøjer, strategier og teknologier, der gør det muligt at håndtere toldkaos og markedsudsving, optimere lagerstyring samt styrke samarbejdet på tværs af værdikæden.

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Element Logic Danmark
Webinar
Webinar om OmniMod by Element Logic

Løs sekventering, buffering og sortering med én modulær og skalerbar løsning.

Dato

23.09.2025

Tid

12:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

30.09.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense, Claus Bergs Gade 7, 5000 Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Systematiseret risikoledelse efter DS/ISO 31000

Et væsentligt krav i ISO ledelsessystemstandarderne er, at man som certificeret virksomhed skal etablere en systematisk tilgang til at arbejde med risici i ledelsessystemet – også kaldet Risk Thinking.

Dato

30.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 9001:2015 Foundation course

The purpose of the course is to provide participants with a basic knowledge of quality management systems and the requirements of the ISO 9001 standard.

Dato

30.09.2025

Sted

Odense

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til HI Tech & Industry Scandinavia

På HI-messen præsenterer vi løsninger inden for intelligent automation.

Dato

30.09.2025

Tid

08:30

Sted

MCH Messecenter Herning, Vardevej 1, 7400 Herning, Danmark

Brother Nordic A/S
Messe
HI-messen 2025

Kom til Hi-messe i Messecenter Herning den 30. september til 2. oktober og mød Brother på RS Components’ stand. I år har vi en professionel og effektiv labelløsning med, som henvender sig til håndværkere.

Dato

30.09.2025

Tid

08:30

Sted

Messecenter Herning