Samarbejde på tværs:Sælgere og indkøbere arbejder tæt sammen om at levere topresultater til kunderne

Beirholms Væverier har 22 års erfaring med at rive murene mellem indkøbere, logistikfolk og sælgere ned. ”Hos os har alle en bred og dyb forståelse af hele kæden fra fiber til slutbruger. Det giver os en bedre dialog med både kunder og leverandører”, fortæller den ene af de to ejerledere af tekstilvirksomheden.

” Der er langt mellem virksomheder, hvor indkøbere og sælgere direkte deler viden”, fortæller Lars Villads Krogh, ABC Softwork.”Når man sidder på hvert sit kontor og kun i begrænset omfang arbejder sammen, er der en tendens til, at ”de andre” hurtigt bliver nogle idioter. Det arbejder vi bevidst med at undgå”, fortæller ejerleder Kamma Beirholm fra Beirholm Væverier..

24.05.2011

SCM.dk

”Vi gør meget ud af at undgå hierarkier og siloer her hos os. Alle medarbejdere sidder skulder ved skulder i åbne kontorlandskaber, og der er ofte indkøbere eller logistikkoordinatorer med ude til salgsmøder og sælgere med til leverandørmøder. Alle skal have et indgående kendskab til hele værdikæden, så vi hurtigt og første gang kan træffe de rigtige beslutninger, og så vi kan indgå i en kvalificeret dialog med både kunder og leverandører. Det handler om at skabe værdi, og det kan vi kun, hvis vi forstår helheden, så enkelt er det, faktisk”, fortæller Kamma Beirhom.
Kunderne beskæftiger op til 10.000 medarbejdere, og leverandørerne op til 30.000 medarbejdere. ”Vi er 50 medarbejdere, så hvis vi ikke til enhver tid er helt oppe på tæerne som den hurtigste, bedste og dygtigste, så ville vi ikke overleve mange uger”.

Sparer tid og løfter kvalitet på samme tid
Kamma Beirholm fortæller, at det tætte samarbejde mellem sælger, logistikere og indkøbere både giver en bedre kvalitet og sparer tid og ressourcer. Indkøberne skal støtte salget, når kunderne skal rådgives, fordi de kender alt til logistikken, fabrikkerne og de præcise produktionsmuligheder. Omvendt skal sælgerne støtte indkøberne, fordi de kender alt til kundernes behov, præferencer og virkelighed.
”Når man sidder på hvert sit kontor og kun i begrænset omfang arbejder sammen, er der en tendens til, at ”de andre” hurtigt bliver nogle idioter. Den tendens forsøger vi at imødekomme i alle de måder, vi indretter vores organisation og kontor på. Jeg er ikke i tvivl om, at vi som meget lille aktør i et marked med kæmpestore aktører ikke ville eksistere i dag, hvis ikke vi arbejdede tæt sammen på tværs af funktioner”, fortæller Kamma Beirholm.

De færreste koordinerer 'salg og indkøb'
”Beirholms Væverier en undtagelse i dansk erhvervsliv. Der er langt mellem virksomheder, hvor indkøbere og sælgere direkte deler viden”, fortæller Lars Villads Krogh, der i mange år har fungeret som konsulent inden for produktion, logistik og it, og i dag er direktør og partner it-virksomheden ABC Softwork. Han tilføjer: ”Den mest enkle måde at dele viden på er at blive inviteret med til hinandens møder, men det er meget sjældent, at indkøbsfolkene bliver inviteret med til salgsmøderne. Modsat er det heller ikke almindeligt, at sælgerne kommer med til indkøbsmøderne. Det synes jeg er ærgerligt, for hvis parterne investerede lidt mere tid på at forstå og forholde sig til hinandens verdener, ville det være langt lettere at skabe en god indtjening for hele virksomheden”.
Sælgeren kigger ifølge Lars Villads Krogh som regel mod øst og indkøberen mod vest, fordi deres faglige udgangspunkter er vidt forskellige. Hvis de imidlertid blot et øjeblik ville få øjenkontakt med hinanden i stedet for at sidde med ryggen til hinanden, kunne deres - og virksomhedens - resultater øges betydeligt. Det handler om ganske almindelig kommunikation.

Skab guld for kunderne, hver dag
Kamma Beirholm kan tydeligvis slet ikke forestille sig, hvordan tekstilvirksomheden skulle overleve uden det tætte samarbejde på tværs af salg, logistik og indkøb. ”Vores kunder er de store industrielle leasingvaskerier i Europa, som befinder sig i et stærkt konkurrencepræget marked med tektilløsninger til restauranter, hoteller, sygehuse, plejehjem m.m. Hvis vi ikke hele tiden kan gøre det bedre, hurtigere og smartere end, de selv kan gøre det, så har vi ingen forretning. Der er ingen sølvmedaljer i dette spil, vi skal skabe guld for vores kunder hver dag. Og det kan vi kun gøre, hvis vi hele tiden optimerer og deler vores viden internt i vores værdikæde”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn