Samarbejde på tværs:Sælgere og indkøbere arbejder tæt sammen om at levere topresultater til kunderne

Beirholms Væverier har 22 års erfaring med at rive murene mellem indkøbere, logistikfolk og sælgere ned. ”Hos os har alle en bred og dyb forståelse af hele kæden fra fiber til slutbruger. Det giver os en bedre dialog med både kunder og leverandører”, fortæller den ene af de to ejerledere af tekstilvirksomheden.

” Der er langt mellem virksomheder, hvor indkøbere og sælgere direkte deler viden”, fortæller Lars Villads Krogh, ABC Softwork.”Når man sidder på hvert sit kontor og kun i begrænset omfang arbejder sammen, er der en tendens til, at ”de andre” hurtigt bliver nogle idioter. Det arbejder vi bevidst med at undgå”, fortæller ejerleder Kamma Beirholm fra Beirholm Væverier..

24.05.2011

SCM.dk

”Vi gør meget ud af at undgå hierarkier og siloer her hos os. Alle medarbejdere sidder skulder ved skulder i åbne kontorlandskaber, og der er ofte indkøbere eller logistikkoordinatorer med ude til salgsmøder og sælgere med til leverandørmøder. Alle skal have et indgående kendskab til hele værdikæden, så vi hurtigt og første gang kan træffe de rigtige beslutninger, og så vi kan indgå i en kvalificeret dialog med både kunder og leverandører. Det handler om at skabe værdi, og det kan vi kun, hvis vi forstår helheden, så enkelt er det, faktisk”, fortæller Kamma Beirhom.
Kunderne beskæftiger op til 10.000 medarbejdere, og leverandørerne op til 30.000 medarbejdere. ”Vi er 50 medarbejdere, så hvis vi ikke til enhver tid er helt oppe på tæerne som den hurtigste, bedste og dygtigste, så ville vi ikke overleve mange uger”.

Sparer tid og løfter kvalitet på samme tid
Kamma Beirholm fortæller, at det tætte samarbejde mellem sælger, logistikere og indkøbere både giver en bedre kvalitet og sparer tid og ressourcer. Indkøberne skal støtte salget, når kunderne skal rådgives, fordi de kender alt til logistikken, fabrikkerne og de præcise produktionsmuligheder. Omvendt skal sælgerne støtte indkøberne, fordi de kender alt til kundernes behov, præferencer og virkelighed.
”Når man sidder på hvert sit kontor og kun i begrænset omfang arbejder sammen, er der en tendens til, at ”de andre” hurtigt bliver nogle idioter. Den tendens forsøger vi at imødekomme i alle de måder, vi indretter vores organisation og kontor på. Jeg er ikke i tvivl om, at vi som meget lille aktør i et marked med kæmpestore aktører ikke ville eksistere i dag, hvis ikke vi arbejdede tæt sammen på tværs af funktioner”, fortæller Kamma Beirholm.

De færreste koordinerer 'salg og indkøb'
”Beirholms Væverier en undtagelse i dansk erhvervsliv. Der er langt mellem virksomheder, hvor indkøbere og sælgere direkte deler viden”, fortæller Lars Villads Krogh, der i mange år har fungeret som konsulent inden for produktion, logistik og it, og i dag er direktør og partner it-virksomheden ABC Softwork. Han tilføjer: ”Den mest enkle måde at dele viden på er at blive inviteret med til hinandens møder, men det er meget sjældent, at indkøbsfolkene bliver inviteret med til salgsmøderne. Modsat er det heller ikke almindeligt, at sælgerne kommer med til indkøbsmøderne. Det synes jeg er ærgerligt, for hvis parterne investerede lidt mere tid på at forstå og forholde sig til hinandens verdener, ville det være langt lettere at skabe en god indtjening for hele virksomheden”.
Sælgeren kigger ifølge Lars Villads Krogh som regel mod øst og indkøberen mod vest, fordi deres faglige udgangspunkter er vidt forskellige. Hvis de imidlertid blot et øjeblik ville få øjenkontakt med hinanden i stedet for at sidde med ryggen til hinanden, kunne deres - og virksomhedens - resultater øges betydeligt. Det handler om ganske almindelig kommunikation.

Skab guld for kunderne, hver dag
Kamma Beirholm kan tydeligvis slet ikke forestille sig, hvordan tekstilvirksomheden skulle overleve uden det tætte samarbejde på tværs af salg, logistik og indkøb. ”Vores kunder er de store industrielle leasingvaskerier i Europa, som befinder sig i et stærkt konkurrencepræget marked med tektilløsninger til restauranter, hoteller, sygehuse, plejehjem m.m. Hvis vi ikke hele tiden kan gøre det bedre, hurtigere og smartere end, de selv kan gøre det, så har vi ingen forretning. Der er ingen sølvmedaljer i dette spil, vi skal skabe guld for vores kunder hver dag. Og det kan vi kun gøre, hvis vi hele tiden optimerer og deler vores viden internt i vores værdikæde”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online