SCM Agendaen – E-handelslogistik og last mile-levering

Kræver e-handelslogistik mere automatisering på lageret – eller er der brug for den manuelle fleksibilitet? Hvornår kan det betale sig at automatisere? Hvordan håndterer man den berømte og berygtede last mile? Og hvad med bæredygtigheden? De spørgsmål kommer panelet rundt om i den anden udgave af SCM Agendaen.

11.02.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

De moderne e-handelstider har nemlig ændret betingelserne i logistikbranchen, og aktiviteterne her er mere afgørende end nogensinde, når en virksomhed skal have succes som onlinesælger. Forbrugerne forventer service og levering i topklasse, helst inden for en dag eller to, men hvis en virksomhed ikke holder, hvad den lover på den front, er kunderne hurtigt væk.

”Forbrugernes loyalitet inden for e-commerce er meget kort. En, maks to fejl, så er man shoppet videre, selvom det er en butik, hvor man har handlet mange gange”, siger direktør for FDIH, Niels Ralund, undervejs i udsendelsen.

Fra Prime Cargo fortæller Head of e-commerce, Winnie Kruse, om transportselskabets overvejelser i forbindelse med investeringen i det store Autostore-anlæg, man fik på plads i efteråret, lige i tide til Black Friday, mens Head of e-commerce Logistics for Coop.dk Shopping, Palle Esbensen, deler ud af sine erfaringer med at håndtere tusindvis af nonfood-varer på en af Danmarks største e-handelsplatforme.

I udsendelsen forsøger vi at kommer rundt om følgende hovedspørgsmål:

  1. Hvornår og hvordan er det muligt og hensigtsmæssigt at automatisere plukkeprocessen af e-handelsvarer – hvad er drivkræfterne?
  2. Kan automatiseringen konkurrere med den fleksibilitet som manuelle plukmedarbejdere tilbyder?
  3. Hvilke varer er passende at opbevare i et Autostore-anlæg – og hvilke er ikke? Og hvordan holder man styr på kategorierne?
  4. Hvordan forholder de danske virksomheder sig generelt til automatisering?
  5. Hvordan angriber man den berømte og berygtede last mile? Den er svær at automatisere, som Tim Collins fra Amazon pointerer.
  6. Og hvad med bæredygtighedsaspekterne, hvad betyder den dagsorden?

Deltagere:

  • Head of e-commerce, Prime Cargo, Winnie Kruse
  • Head of e-commerce Logistics, Coop.dk Shopping, Palle Esbensen
  • Direktør, FDIH, Niels Ralund
  • Vært: Anders Kampmann, journalist og webredaktør, SCM.dk

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Næste udsendelse er klar i starten af marts, hvor vi taler med Syddansk Universitet om deres HD-uddannelse i supply chain management.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bæredygtig last-mile levering i verdensklasse

Væksten i den globale e-handel er gået lidt ned i tempo, men der er stadig godt gang i e-handelshjulene. Forbrugere over det meste af verdenen køber mere, køber hyppigere og udvider deres varekategorier til en bredere portefølje.

Der er dog stadig udfordringer forbundet med den bæredygtige last-mile-levering af varer til forbrugere. Området omfatter de miljøvenlige og effektive metoder, der anvendes til at transportere varer fra et distributionscenter eller en lokal leveringshub til forbrugernes hjem eller arbejdspladser. Dette segment af forsyningskæden er kendt som ’sidste kilometer’, og det er ofte det dyreste, mest tidskrævende og miljøbelastende skridt i hele leveringsprocessen. Bæredygtige sidste kilometer løsninger søger at reducere drivhusgasemissioner, trafikbelastning og luftforurening, samtidig med at de opretholder eller forbedrer leveringshastighed og kundetilfredshed. Det er ikke så let.

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle