Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

På trods af at Amazon ser mod nye markeder, er de fortsat klart størst i USA, hvor det meste af deres overskud og omsætning kommer fra. På det europæiske marked har Amazon endnu ikke har formået at skabe en forretning, der tjener penge, ifølge deres regnskaber.

Det nordamerikanske Amazon har præsteret et overskud på 44,3 milliarder dollars, hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele 7,6 milliarder dollars. Foto: Adrian Hancu / 123RF.

17.03.2022

SCM.dk

I Sverige åbnede Amazon.se i oktober 2020 med gratis levering ved ordrer over 229 svenske kroner, og nu er det også muligt for svenske kunder at tilmelde sig Amazon Prime, hvor de for 59 SEK om måneden kan få gratis levering samt adgang til Prime video og andre fordele i loyalitetsprogrammet. Det er dog fortsat begrænset, hvor meget af e-handelsmarkedet for fysiske produkter i Sverige, som Amazon har skrabet til sig.

Et lignende billede tegner sig på andre internationale markeder, som Amazon har kastet sig ud i. Siden 2010 har Amazon kun præsteret overskud på deres internationale markedspladser fem gange, hvor det største overskud ligger helt tilbage i 2010. I perioden 2014-2019 har de haft et negativt resultatet på bundlinjen. Gøres resultaterne for henholdsvis det nordamerikanske Amazon og det internationale op for perioden 2010-2021, er det også tydeligt, at det er det nordamerikanske Amazon, som har været primus motor bag virksomheden.

Mere specifikt har det nordamerikanske Amazon præsteret et overskud på 44,3 milliarder dollars, hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele 7,6 milliarder dollars. Den sidste del af Amazon, AWS, har de senere år oplevet store fremgange i omsætningen, og i 2021 tjente Amazon hele 30 øre per krone omsat gennem deres web services.

Læs også: Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked

Amazons seneste regnskab viser dog, at den procentvise stigning i omsætningen på det internationale marked (22 procent) er større end for det nordamerikanske marked (18 procent) og understreger altså, at de europæiske landes virksomheder og forbrugere tager markedspladsen til sig, om end det ikke har været rentabelt på bundlinjen endnu.

Amazon er mest udbredt i USA tæt efterfulgt af Tyskland og UK

Nyeste tal fra Euromonitor viser, at Amazon i 2021 optog hele 41 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter i USA, hvilket også er det marked med den største andel. Dog ligger Tyskland ikke langt efter, da Amazon her står for 34 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter. Også i UK (25 procent), Frankrig (21 procent), Spanien (29 procent) og Italien (15 procent), har Amazon hentet store markedsandele. Af de seks øverste lande på listen, er det kun Italien, hvor Amazon ikke er størst. Her er det eBay, som udgør den største andel af det samlede e-handelsmarkedet med 18 procent.

Læs også: Amazon.se både en trussel og mulighed for SMV’ere

Amazons tilstedeværelse i USA, Tyskland og UK er også kendetegnet ved, at de blev etableret fra slutningen af 90’erne, hvor e-handel forsat var i sit spæde. Amazon er med andre ord vokset sammen med de respektive e-handelsmarkeder og har lært at adoptere kundernes behov til det ypperste. Stort udvalg, gode priser, hurtige leveringer kombineret med loyalitetsprogrammet Prime synes at være den gyldne formel for Amazon.

Nye markeder er hård kost også for Amazon

På de nye markeder som Holland, Sverige og Polen, hvor Amazon først er startet op i 2020-2021, har de relativt lave markedsandele. Tallene viser med tydelighed, at selvom man er en mastodont, tager det tid at vinde et marked. Kampene på disse markeder er også hårde og intensive, fordi de er kendetegnet ved at have andre markedspladser, der allerede har godt fodfæste hos kunderne som for eksempel bol.com i Holland, CDON.com i Sverige og allegro.pl i Polen.

”Virksomhederne i Amazon-landene kan dog ikke hvile på laurbærrene, fordi når Amazon vælger at satse på et marked, så lægger de en langsigtet strategi og investerer. Det kan godt være, at Amazons indtog i Sverige ikke umiddelbart virker prangende, men Amazon har store muskler og penge nok på kistebunden til at lade tiden arbejde for sig”, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel og fortsætter:

”Som erhvervsliv i Danmark skal vi ikke tro, at den hellige grav er velforvaret. Vi skal i den grad ruste os til en hård konkurrence på et område, hvor de traditionelle handelsmønstre er i opbrud”.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

16.09.2024SCM.dk

Grøn stål bliver større del af lastbilproduktion

16.09.2024SCM.dk

Grønne lastbiler fylder betydeligt mere på vejene

12.09.2024SCM.dk

Reuters: DSV køber DB Schenker for 14 milliarder euro

11.09.2024SCM.dk

Maersk-konkurrent åbner direkte rute mellem Aarhus og Asien

11.09.2024SCM.dk

Krise får Gemini-alliance til at overveje alternativ rute

10.09.2024SCM.dk

Ny Maersk-Hapag alliance godkendt af USA´s søfartsmyndighed

10.09.2024SCM.dk

Lastbilportefølje til let distribution er nu fuldt elektrisk

09.09.2024SCM.dk

Amerikansk havnestrejke kan ryste fragtmarkedet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning