Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

På trods af at Amazon ser mod nye markeder, er de fortsat klart størst i USA, hvor det meste af deres overskud og omsætning kommer fra. På det europæiske marked har Amazon endnu ikke har formået at skabe en forretning, der tjener penge, ifølge deres regnskaber.

Det nordamerikanske Amazon har præsteret et overskud på 44,3 milliarder dollars, hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele 7,6 milliarder dollars. Foto: Adrian Hancu / 123RF.

17.03.2022

SCM.dk

I Sverige åbnede Amazon.se i oktober 2020 med gratis levering ved ordrer over 229 svenske kroner, og nu er det også muligt for svenske kunder at tilmelde sig Amazon Prime, hvor de for 59 SEK om måneden kan få gratis levering samt adgang til Prime video og andre fordele i loyalitetsprogrammet. Det er dog fortsat begrænset, hvor meget af e-handelsmarkedet for fysiske produkter i Sverige, som Amazon har skrabet til sig.

Et lignende billede tegner sig på andre internationale markeder, som Amazon har kastet sig ud i. Siden 2010 har Amazon kun præsteret overskud på deres internationale markedspladser fem gange, hvor det største overskud ligger helt tilbage i 2010. I perioden 2014-2019 har de haft et negativt resultatet på bundlinjen. Gøres resultaterne for henholdsvis det nordamerikanske Amazon og det internationale op for perioden 2010-2021, er det også tydeligt, at det er det nordamerikanske Amazon, som har været primus motor bag virksomheden.

Mere specifikt har det nordamerikanske Amazon præsteret et overskud på 44,3 milliarder dollars, hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele 7,6 milliarder dollars. Den sidste del af Amazon, AWS, har de senere år oplevet store fremgange i omsætningen, og i 2021 tjente Amazon hele 30 øre per krone omsat gennem deres web services.

Læs også: Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked

Amazons seneste regnskab viser dog, at den procentvise stigning i omsætningen på det internationale marked (22 procent) er større end for det nordamerikanske marked (18 procent) og understreger altså, at de europæiske landes virksomheder og forbrugere tager markedspladsen til sig, om end det ikke har været rentabelt på bundlinjen endnu.

Amazon er mest udbredt i USA tæt efterfulgt af Tyskland og UK

Nyeste tal fra Euromonitor viser, at Amazon i 2021 optog hele 41 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter i USA, hvilket også er det marked med den største andel. Dog ligger Tyskland ikke langt efter, da Amazon her står for 34 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter. Også i UK (25 procent), Frankrig (21 procent), Spanien (29 procent) og Italien (15 procent), har Amazon hentet store markedsandele. Af de seks øverste lande på listen, er det kun Italien, hvor Amazon ikke er størst. Her er det eBay, som udgør den største andel af det samlede e-handelsmarkedet med 18 procent.

Læs også: Amazon.se både en trussel og mulighed for SMV’ere

Amazons tilstedeværelse i USA, Tyskland og UK er også kendetegnet ved, at de blev etableret fra slutningen af 90’erne, hvor e-handel forsat var i sit spæde. Amazon er med andre ord vokset sammen med de respektive e-handelsmarkeder og har lært at adoptere kundernes behov til det ypperste. Stort udvalg, gode priser, hurtige leveringer kombineret med loyalitetsprogrammet Prime synes at være den gyldne formel for Amazon.

Nye markeder er hård kost også for Amazon

På de nye markeder som Holland, Sverige og Polen, hvor Amazon først er startet op i 2020-2021, har de relativt lave markedsandele. Tallene viser med tydelighed, at selvom man er en mastodont, tager det tid at vinde et marked. Kampene på disse markeder er også hårde og intensive, fordi de er kendetegnet ved at have andre markedspladser, der allerede har godt fodfæste hos kunderne som for eksempel bol.com i Holland, CDON.com i Sverige og allegro.pl i Polen.

”Virksomhederne i Amazon-landene kan dog ikke hvile på laurbærrene, fordi når Amazon vælger at satse på et marked, så lægger de en langsigtet strategi og investerer. Det kan godt være, at Amazons indtog i Sverige ikke umiddelbart virker prangende, men Amazon har store muskler og penge nok på kistebunden til at lade tiden arbejde for sig”, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel og fortsætter:

”Som erhvervsliv i Danmark skal vi ikke tro, at den hellige grav er velforvaret. Vi skal i den grad ruste os til en hård konkurrence på et område, hvor de traditionelle handelsmønstre er i opbrud”.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024SCM.dk

Maersk øger forventningerne

21.10.2024SCM.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

21.10.2024SCM.dk

Houthi-militsen hævder at have angrebet Maersk-chartret containerskib

21.10.2024SCM.dk

Offentlig transport fremhæves i forhold til klima, sundhed og økonomi

18.10.2024SCM.dk

Stigende interesse for de grønnere varebiler

17.10.2024SCM.dk

Logistikaktør tilbyder stadig bedste arbejdsoplevelse

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

30.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aalborg Øst, Hadsundvej 200, 9220, Aalborg Ø