Månedens udfordring: Skabertrang driver værket

Han har været VP og SVP Global Operations i 10 år i en virksomhed, der i dag er C25-virksomhed. Nu er han skiftet til at være COO for en lille virksomhed med seks medarbejdere i Operations: ”Ambitionen er en 10-dobling på få år. Jeg elsker at skabe og lægge skinnerne, mens toget kører”.

”Vi skal bygge og skalere alt fra produktudvikling over produktion, logistik, planlægning til kundeservice og returlogistik op fra bunden – og det skal ske samtidig med, at vi har en drift i måske trecifrede vækstrater om året. Det bliver spændende”, fortæller Jacob Kops Pedersen. Foto: Mater..

22.11.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Jacob Kops Pedersen startede i Pandora for mere end 10 år siden, da virksomheden var den mindre virksomhed med det store potentiale. Han har været VP Group Logistics, VP samt SVP Global Operations og været med på rejsen fra mindre iværksætterpræget smykkevirksomhed til en stor global spiller noteret på C25-indekset på børsen i København.

Den 1. oktober 2021 skiftede han dog fra den store børsnoterede virksomhed til en den lille iværksættervirksomhed Mater. Det sker i forbindelse med, at Mater er blevet overtaget af kapitalfonden Nordic Alpha Partners og har formuleret en ambitiøs vækststrategi om 10-doblet vækst inden for fem til syv år.

Vi bygger mens vi løber
”Jeg elsker at bygge ting op fra bunden. Mater har et kæmpepotentiale og rammer lige ind i verdens bæredygtighedsagenda ved at forvandle affaldsprodukter til designermøbler i en cirkulær økonomimodel”, fortæller han og tilføjer:

”Maters forsyningskæde er i dag stort set helt ubeskrevet. Vi skal bygge og skalere alt fra produktudvikling over produktion, logistik, planlægning til kundeservice og returlogistik op fra bunden – og det skal ske samtidig med, at vi har en drift i måske trecifrede vækstrater om året. Det bliver spændende”.

Jacob Kops Pedersen kaster sig ud i en fortælling om at ’bygge mens vi løber’, skabe forståelse for at vi skal være ikke bare ’lidt bedre’, men ’tænke helt nyt’ og arbejde med gamle hæderkronede møbelhåndværksleverandører, der lige pludselig skal levere måske 50-100 procent mere.

Læs også: Månedens udfordring: Nøglen til mere bæredygtighed er leverandørsamarbejder og opfindsomhed

”Kan vi flytte det eksisterende leverandørnetværk med? Hvem kan følge med, og hvem kan ikke følge med kraftig vækst på kort tid? Hvem kan levere øget volumen, høj kvalitet og også integrere med industrialiserede samarbejdsprocesser? Det samme gælder logistikken. I dag går alle varer igennem vores lager i Danmark. Kan vi professionalisere processer og system, så vi kan levere direkte fra en leverandør til en kunde på kryds og tværs af Europa? Det er altså kun to uger siden, vi satte den første stregkode på en vare”.

Vi venter ikke, vi skal i gang – og så må vi bygge, justere og tilpasse undervejs

Jacob Kops Pedersen

Store muligheder forude
Han lægger ikke skjul på, at der ligger mange entreprenør-opgaver forude, og det er tydeligt, at han bliver motiveret af det store potentiale og de mange muligheder for at bygge en professionel og skalerbar forsyningskæde op fra bunden af. Og hvordan vil han så gribe byggeopgaven an?

Han deler opgaven op i tre dele:

• Leverandørnetværket.
• System og data med ERP, MRP, BI etcetera.
• NPD/I (new product development/introduction) og S&OP (sales & operations planning).

Om Jacob Kops Pedersen

Uddannelse: Master of Science, DTU og lederkursus på Harvard Business School.
Erhvervserfaring: 16 års erfaring med lederstillinger inden for produktion, logistik og supply chain i Fritz Hansen, Vestas, Implement og Pandora.

Læs også: Månedens udfordring: Han vil styrke bæredygtighed og mindske spild på store danske byggepladser

“Før min tid i Pandora arbejdede jeg i møbelvirksomheden Fritz Hansen, og jeg kender derfor mange af de dygtige møbelproducenter, vi har i Danmark og i udlandet. Det er en stor fordel. Systemmæssigt skal vi formentlig købe og indføre et nyt ERP-system og bygge it-infrastrukturen op fra bunden af, og så skal vi have etableret de to beslutningsprocesser, jeg betragter som rygraden i en forretning: Nemlig produktudvikling/introduktion (NPD/I) og sales & operations planning process (S&OP)”, fortæller Jacob Kops Pedersen og supplerer:

”I næste uge (uge 45, red.) har vi vores allerførste S&OP møde, hvor produktchef, nyansat CFO, CEO, to salgsdirektører og jeg deltager. Vi har slet ikke proces- og systemfundamentet på plads, så det handler om at starte den vigtige samtale på tværs af funktionerne. Man kan sige, det bliver et møde om mødet. Vi venter ikke, vi skal i gang – og så må vi bygge, justere og tilpasse undervejs”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

07.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få automatisering ind i driften uden det økonomiske pres

06.10.2025SCM.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

02.10.2025SCM.dk

Ny model kan gøre SMV’ers forsyningskæder robuste i en usikker verden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense