Sporingsteknologi og blockchain-platforme vinder frem inden for shipping

Konsulentfirmaet SeaIntelligence forudsiger i en ny rapport, at den teknologiske udvikling vil medføre, at det inden længe vil være en selvfølge i shippingbranchen at spore containerskibe.

15.07.2019

SCM.dk

I 2025 vil 600.000 containerskibe over hele verden blive sporet i realtid ved hjælp af de sporingsteknologier, der lige nu vinder frem i branchen.

Læs også: DFDS tester droner på terminaler

Det forudsiger det maritime konsulentfirma SeaIntelligence i en ny rapport, som de har sendt til Supply Chain Dive.

”Hvis teknologierne kan tilføje den værdi, som alle lige nu tror, så er vi forbi point of no return, hvor et konkurrencemæssigt pres med tiden vil få alle rederier til at tilbyde disse standarder som en selvfølge”, står der ifølge Supply Chain Dive i rapporten.

At udviklingen for alvor forventes at tage fart nu, skyldes ifølge SeaIntelligence ikke mindst, at kunderne i stigende grad efterspørger informationer i realtid og gennemsigtighed omkring deres forsendelser.

TradeLens reducerer papirarbejdet
Sporing i realtid giver rederier indblik i, hvor forsendelserne bevæger sig hen, hvilken tilstand de er i, og hvilken rute der kan sikre den mest effektive levering. Derfor forudsiger SeaItelligence, at de rederier, der kan tilbyde denne service hurtigst og mest pålideligt, vil have en konkurrencefordel i branchen.

Man ser da også allerede eksempler på, at sporingsteknologi og digitalisering er med til at lette arbejdet for rederierne. Et eksempel er Maersk og IBM’s TradeLens-platform, der er i gang med at reducere behovet for tidskrævende papirbaserede transaktioner mellem internationale rederier.

Selvom SeaIntelligence ser mange fordele ved den teknologiske udvikling, advarer de også virksomhederne om nogle udfordringer ved at drive de nye teknologiske systemer.

Læs også: Ny blockchain-standard skal skabe effektivitet i forsyningskæderne

Som alt andet teknologi kan sporingsfølere blive udsat for slitage, fejl eller sikkerhedsproblemer, der kan påvirke teknologiens evne til at give præcise oplysninger. Derfor peger SeaIntelligence på, at virksomhederne ikke kun skal fortsætte med at investere i de nye teknologier, men at de også må investere og lærer at forstå teknologiens behov for vedligeholdelse.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle