Stærke relationer er det bedste værn mod disruptions

Forsyningskæder i alle brancher blev ramt af pandemien. Det gik hårdest udover SMV’er, detailvirksomheder blev hårdt ramt på salg, mens produktionsvirksomheder blev hårdt ramt på ’operations’. Det viser en dansk undersøgelse, som også konkluderer, at virksomheder fremover satser på at bygge stærke relationer til leverandører og kunder som middel til at styrke resiliens.

”Vi kan se, at virksomhederne ikke planlægger at krybe i musehullet og etablere store lagre eller flytte sourcing tættere på virksomheden", fortæller Kim Sundtoft Hald. Foto: CBS/Lars Nybøll..

01.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danske virksomheder oplevede en vækst i supply chain disruptions fra 2019 til 2020, der var til at føle på. 80 procent lyder væksten på ifølge undersøgelsen ”Managing supply chain disruptions – The coronavirus crisis” gennemført af CBS, IDA Operations Management og Supply Chain Leaders Forum i foråret 2021.
”Vi har ikke empirisk belæg i undersøgelsen for at sige, at hele væksten på 80 procent skyldes covid-19 pandemien, men da væksten er bredt fordelt over et repræsentativt udsnit af virksomheder, tør vil godt lægge hovedet på blokken og sige, at størstedelen af væksten har sine rødder i pandemien. Hvis forstyrrelserne ikke er direkte relateret til pandemien, så er de relateret til følgeeffekter af pandemien, som i alvorlig grad har forstyrret stabiliteten i forsyningskæder”, fortæller professor Kim Sundtoft Hald fra CBS, der er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen.

De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst

Kim Sundtoft Hald

Undersøgelsen viser, at alle brancher har været ramt, og at de små og mellemstore virksomheder (SMV’er, red.) har været hårdest ramt. De større virksomheder med mere end 500 medarbejdere har været ramt mindre hårdt. Det tolker Kim Sundtoft Hald på den måde, at de større virksomheder har mere modne processer, og at de derfor har været mere resiliente over for pandemiens forstyrrelser.

Han konstaterer også, at de mellemstore virksomheder på måske 100 til 500 medarbejdere og under 10 års levetid har været hårdt ramt. ”Jeg tolker det på den måde, at de mellemstore virksomheder er i et slags ’teenage-stadie’, hvor de er i vækst og i færd med en globaliseringsproces. De er i færd med at opbygge deres processer, organisationer og systemer, og de har derfor været sårbare over for pandemiens forstyrrelser”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

Undersøgelsen viser endvidere, at pandemiens negative effekt på detailsektoren først og fremmest har været på salgssiden, hvor efterspørgslen i nogle kategorier har været lavere – og at den negative effekt på produktionsvirksomheder først og fremmest har været på ’operations’ eller driften, fordi forsyningerne har været ustabile og upålidelige.

Gennemsigtighed er konge
De virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er kendetegnet ved høj grad af gennemsigtighed i deres forsyningskæde. ”De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

De fem vigtigste kendetegn for de virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er ifølge undersøgelsen:

1. Gennemsigtighed i systemer og data.
2. Risikostyring som del af DNA’et i virksomheden og forsyningskæden.
3. Stærke og veletablerede procedurer for risikostyring.
4. Bruger informationssystemer til risikostyring.
5. Har en organisation dedikeret til risikostyring.

’Bridging’ slår ’buffering’
Hvordan har virksomhederne så tænkt sig at sikre sig mod fremtidige disruptions, hvad enten der er tale om pandemier, naturkatastrofer, politisk uro, terror eller andet? Det har undersøgelsen også kigget nærmere på.

LÆS OGSÅ: Pandemien har disruptet over 80 procent af forsyningskæder i produktion og i detailsektor

Når stormen raser, bygger nogle læhegn, mens andre bygger vindmøller. Sådan cirka lyder et gammelt kinesisk mundheld. Undersøgelsen afslører, at danske virksomheder satser på ’vindmøller’ og ikke ’læhegn’.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen omfatter svar fra 213 supply chain professionelle i danske og amerikanske virksomheder. Den er gennemført af CBS, IDA Operations og Supply Chain Leaders Forum (SCLF). 32 procent af respondenterne er beskæftiget inden for ’operations’ eller ’produktion’ og 19 procent i indkøb. Cirka halvdelen af respondenterne kommer fra henholdsvis store (+5000 medarbejdere) og mellemstore virksomheder (100-5.000 medarbejdere) med en underrepræsentation af små virksomheder (under 100 medarbejdere).

Undersøgelsen har opdelt strategier for værn mod fremtidige disruptions i ”buffering” og ”bridging”.

”Vi kan se, at virksomhederne ikke planlægger at krybe i musehullet og etablere store lagre eller flytte sourcing tættere på virksomheden. Flertallet planlægger at styrke gennemsigtighed i supply chain, relationer internt i virksomheden og relationer eksternt med leverandører og kunder. Stærkere relationer ser ud til at være virksomhedernes vigtigste virkemiddel til at etablere værn mod fremtidige disruptions”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

Undersøgelsen viser også, at virksomhederne fortsætter globaliseringsarbejdet uændret, og at de ser ud til at ville opprioritere dual sourcing mere i fremtiden.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om produktion 2021

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding