STARK udvider flåden af elektriske lastbiler

Efter gode erfaringer med Danmarks første elektriske lastbil med kran, fortsætter STARK med at udvide flåden af elektriske lastbiler. Emissionsfri levering af byggematerialer er både en fordel for miljøet og STARKs kunder, fordi stadig flere bygherrer ønsker det.

STARK fortsætter med at udvide flåden af elektriske lastbiler. Emissionsfri levering af byggematerialer er både en fordel for miljøet og STARKs kunder, fordi stadig flere bygherrer ønsker det. Foto: STARK.

13.09.2022

SCM.dk

Da STARK sidste år sendte Danmarks første elektriske lastbil med kran på gaden, kørte byggecenterkæden ind i ukendt territorium. Erfaringerne med den mere miljøvenlige lastbil har dog været så gode, at STARK nu har bestilt endnu en eldrevet lastbil.

”Byggeriet står for en stor del af CO2-udledningen, og som markedsleder ønsker vi at tage ansvar for at gøre noget ved den udfordring. Lastbiltransport er blandt de indsatsområder, hvor vi kan lave meget store forbedringer: Hver gang vi skifter fra diesel til eldrift, fjerner vi både udslippet af klimagasser som CO2 og sundhedsskadelige sodpartikler,” siger Jan Breinholt, logistikdirektør i STARK

Det er ikke kun miljøet, der har gavn af flere elektriske lastbiler – det kan også være en fordel for STARKs kunder.

”Særligt i København ser vi stadig flere bygherrer, der ønsker eller kræver emissionsfrie byggepladser. Her bliver det en klar konkurrencefordel for vores kunder, at vi kan hjælpe dem med emissionsfri levering af byggematerialer med vores elektriske lastbiler,” forklarer Jan Breinholt.

Uden røg og støj
STARKs logistikafdeling er begejstrede for elektriske lastbiler, og har høstet mange gode erfaringer med Danmarks første kranbil på 100 procent strøm.

”Efter et par dages indkøring, har el-lastbilen kørt fejlfrit. Vores oplevelse er, at den fungerer lige så godt og stabilt som en traditionel, dieseldrevet lastbil – bare uden røg og støj,” fortæller Brian Patzlaff, logistikchef i STARK

Lastbilen er opbygget efter STARKs standardkoncept for lastbiler, og det har vist sig at fungere fint for den eldrevne udgave. Til gengæld har det krævet en del arbejde at skaffe tilstrækkeligt med strøm til opladningen. Det kræver meget strøm at oplade den elektriske lastbils store batterier, og mange steder er forsyningsnettet ikke helt klar til det.

”Men den udfordring har vi løst. Når arbejdsdagen er slut, sætter chaufføren bare stikket i lastbilen og går hjem – så er den fuldt opladet næste morgen og klar til dagens opgaver. Det er nem måde at ’tanke’ på for chaufføren,” siger Brian Patzlaff.

Læs også: El-lastbilens udbredelse stiller store krav til leverandøren

Rækkevidden, der anses for at være den største ulempe ved batteridrevne el-lastbiler, har også vist sig at være fuldt tilstrækkelig.

”Batteriet giver 180-220 km’s kørsel pr. opladning, og det rækker fint til en hel dags distribution i København. Omkostningerne er en større udfordring. En el-lastbil er tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel. Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften med at være ca. det dobbelte af en diesel-lastbil. Men alle forventer, at batterierne både bliver bedre og billigere. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før det bliver billigere at køre el- end diesellastbil,” siger Brian Patzlaff.

El-lastbiler er fremtiden
Samme forventning har Volvo, der leverer den nye el-lastbil til STARK efter sommerferien.

”Lastbilen til STARK bliver en af de allerførste, som vi leverer til det, vi kalder city-service – altså relativt korte ture med mange stop undervejs. Lige præcis sådan fungerer logistikken i en trælast som STARK. Det er et segment, som Volvo satser på og derfor ser vi frem til at udvide vores samarbejde med STARK omkring el-lastbiler. Vi tror virkelig på det her marked, for batteridrevne el-lastbiler er klart den mest miljøvenlige og effektive teknik, og den bliver hele tiden bedre. Ved at levere til en stor kunde som STARK, viser vi, at elektriske lastbiler fremtiden,” siger forretningsudvikler for Volvos nul-emissions køretøjer Joakim Nilsson.

STARK har flere end 135 lastbiler, der bringer byggematerialer ud til kunder over alt i Danmark. En del af dem kører allerede på HVO-diesel, der reducerer CO2-udledningen med op til 90 pct. På sigt skal langt flere køre på el, der helt fjerner emissioner og partikelforurening.

”Der er et kæmpe potentiale her – ikke bare for os, men alle, der benytter lastbiler, især til nærdistribution. Derfor kunne man også overveje at støtte udviklingen med offentlige tilskud til for eksempel etablering af ladestandere – i hvert fald i en periode, så vi kan sætte mere fart i udviklingen. Vi har jo set, hvordan tilskud til vindmølleindustrien har skabt et gennembrud, så vindenergi i dag er billigere end ’sort’ energi. Sådan kan man også hjælpe de elektriske lastbiler på vej,” siger logistikdirektør Jan Breinholt.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

15.07.2025PALOMAT

Sponseret

RetNemt håndterer deres paller ret nemt

10.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Carelabels - print selv dine vaskemærker

09.07.2025PALOMAT

Sponseret

Boost palleflows med en dynamisk duo

08.07.2025PALOMAT

Sponseret

AO Workwear skaber orden og arbejdsglæde med effektiv pallehåndtering

07.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Coop og SSI SCHAEFER styrker partnerskabet med omfattende WAMAS-opgradering

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia