STARK udvider flåden af elektriske lastbiler

Efter gode erfaringer med Danmarks første elektriske lastbil med kran, fortsætter STARK med at udvide flåden af elektriske lastbiler. Emissionsfri levering af byggematerialer er både en fordel for miljøet og STARKs kunder, fordi stadig flere bygherrer ønsker det.

STARK fortsætter med at udvide flåden af elektriske lastbiler. Emissionsfri levering af byggematerialer er både en fordel for miljøet og STARKs kunder, fordi stadig flere bygherrer ønsker det. Foto: STARK.

13.09.2022

SCM.dk

Da STARK sidste år sendte Danmarks første elektriske lastbil med kran på gaden, kørte byggecenterkæden ind i ukendt territorium. Erfaringerne med den mere miljøvenlige lastbil har dog været så gode, at STARK nu har bestilt endnu en eldrevet lastbil.

”Byggeriet står for en stor del af CO2-udledningen, og som markedsleder ønsker vi at tage ansvar for at gøre noget ved den udfordring. Lastbiltransport er blandt de indsatsområder, hvor vi kan lave meget store forbedringer: Hver gang vi skifter fra diesel til eldrift, fjerner vi både udslippet af klimagasser som CO2 og sundhedsskadelige sodpartikler,” siger Jan Breinholt, logistikdirektør i STARK

Det er ikke kun miljøet, der har gavn af flere elektriske lastbiler – det kan også være en fordel for STARKs kunder.

”Særligt i København ser vi stadig flere bygherrer, der ønsker eller kræver emissionsfrie byggepladser. Her bliver det en klar konkurrencefordel for vores kunder, at vi kan hjælpe dem med emissionsfri levering af byggematerialer med vores elektriske lastbiler,” forklarer Jan Breinholt.

Uden røg og støj
STARKs logistikafdeling er begejstrede for elektriske lastbiler, og har høstet mange gode erfaringer med Danmarks første kranbil på 100 procent strøm.

”Efter et par dages indkøring, har el-lastbilen kørt fejlfrit. Vores oplevelse er, at den fungerer lige så godt og stabilt som en traditionel, dieseldrevet lastbil – bare uden røg og støj,” fortæller Brian Patzlaff, logistikchef i STARK

Lastbilen er opbygget efter STARKs standardkoncept for lastbiler, og det har vist sig at fungere fint for den eldrevne udgave. Til gengæld har det krævet en del arbejde at skaffe tilstrækkeligt med strøm til opladningen. Det kræver meget strøm at oplade den elektriske lastbils store batterier, og mange steder er forsyningsnettet ikke helt klar til det.

”Men den udfordring har vi løst. Når arbejdsdagen er slut, sætter chaufføren bare stikket i lastbilen og går hjem – så er den fuldt opladet næste morgen og klar til dagens opgaver. Det er nem måde at ’tanke’ på for chaufføren,” siger Brian Patzlaff.

Læs også: El-lastbilens udbredelse stiller store krav til leverandøren

Rækkevidden, der anses for at være den største ulempe ved batteridrevne el-lastbiler, har også vist sig at være fuldt tilstrækkelig.

”Batteriet giver 180-220 km’s kørsel pr. opladning, og det rækker fint til en hel dags distribution i København. Omkostningerne er en større udfordring. En el-lastbil er tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel. Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften med at være ca. det dobbelte af en diesel-lastbil. Men alle forventer, at batterierne både bliver bedre og billigere. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før det bliver billigere at køre el- end diesellastbil,” siger Brian Patzlaff.

El-lastbiler er fremtiden
Samme forventning har Volvo, der leverer den nye el-lastbil til STARK efter sommerferien.

”Lastbilen til STARK bliver en af de allerførste, som vi leverer til det, vi kalder city-service – altså relativt korte ture med mange stop undervejs. Lige præcis sådan fungerer logistikken i en trælast som STARK. Det er et segment, som Volvo satser på og derfor ser vi frem til at udvide vores samarbejde med STARK omkring el-lastbiler. Vi tror virkelig på det her marked, for batteridrevne el-lastbiler er klart den mest miljøvenlige og effektive teknik, og den bliver hele tiden bedre. Ved at levere til en stor kunde som STARK, viser vi, at elektriske lastbiler fremtiden,” siger forretningsudvikler for Volvos nul-emissions køretøjer Joakim Nilsson.

STARK har flere end 135 lastbiler, der bringer byggematerialer ud til kunder over alt i Danmark. En del af dem kører allerede på HVO-diesel, der reducerer CO2-udledningen med op til 90 pct. På sigt skal langt flere køre på el, der helt fjerner emissioner og partikelforurening.

”Der er et kæmpe potentiale her – ikke bare for os, men alle, der benytter lastbiler, især til nærdistribution. Derfor kunne man også overveje at støtte udviklingen med offentlige tilskud til for eksempel etablering af ladestandere – i hvert fald i en periode, så vi kan sætte mere fart i udviklingen. Vi har jo set, hvordan tilskud til vindmølleindustrien har skabt et gennembrud, så vindenergi i dag er billigere end ’sort’ energi. Sådan kan man også hjælpe de elektriske lastbiler på vej,” siger logistikdirektør Jan Breinholt.

- PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

03.10.2024SCM.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

03.10.2024SCM.dk

Ejendomsudvikler opkøber Danmarks største logistikcenter fra DSV Group

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvordan behovet for hastighed skabte en grønnere løsning

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Klar til lights out?

30.09.2024Langebæk A/S

Sponseret

Få indsigt i logistikkonsulenternes aktiviteter i Skandinavien

30.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Hvordan ser dit fremtidige lager ud?

27.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Gamechanger for fremtidens opmærkningsopgaver

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Apport Systems A/S
Konference
Commerce Excellence: Lageret og Supply Chain anno 2024

Er du nysgjerrig på hvordan kunstig intelligens (AI) kommer til å påvirke lagerstyring og supply chain? Ønsker du å utvide ditt profesjonelle nettverk i vakre omgivelser? Da har vi den perfekte hendelsen for deg!

Dato

09.10.2024

Tid

14:00

Sted

Bølgen & Moi Tjuvholmen allé 5 Oslo, 0252 Norway

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup