Svensk tankrederi flytter aktiviteter til Danmark

Concordia Maritime flytter nu en del af virksomheden til Danmark med henblik på at indgå det danske tonnageskattesystem. "Det danske system er en smule bedre end det svenske", lyder det fra rederiet.

Ved at flytte sine aktiviteter til Danmark, kan Concordia Maritime gå ind under den danske tonnageskat. Foto: Concordia Maritime..

20.01.2020

SCM.dk

Concordia Maritime, der er en del af Stena-gruppen, flytter sin virksomhed fra Sverige til Danmark for at samle ressourcerne og tage del i den danske tonnageskat. Det oplyser den svenske avis Sjöfartstidningen.

Grunden til omstruktureringen er, ifølge rederiets topchef Kim Ullman, fordi det danske system er en smule bedre end det svenske.

Læs også: Rekordmange skibe sejler nu under dansk flag

”Det er enkelt og mere fordelagtigt, da vi ikke behøver at skifte flag. Det svenske system kræver europæisk flag. Nu kan vi bare sejle videre med det flag vi har”, forklarer Kim Ullman til Sjöfartstidningen.

Kim Ullman, CEO for Concordia Maritime, oplyser, at de i længere tid gerne ville være en del af det europæiske tonnagesystem. Foto: Concordia Maritime..

Han tilføjer, at der i den svenske tonnageskat indgår stempelafgift og registreringsomkostninger – noget som det danske tonnagesystem ikke omfatter.

Derudover er enhver, der registrerer sig i det svenske tonnagesystem, låst i to år, hvilket ikke gælder for det danske.

”Som det ser ud i dag, er vi meget mere fleksible i det danske system, men vi kan bestemt flytte igen, selvom vi ikke kan ændre strategi hvert år”, siger Kim Ullman.

Concordia Maritime luftede flyttetankerne i sit regnskab for tredje kvartal i efteråret 2019, hvor idéen om at pakke en stor del af virksomheden sammen og flytte til Danmark fremgik.

Læs også: Rekordmange skibe sejler nu under dansk flag

Her blev det uddybet, at der i fjerde kvartal ville indregnes engangsudgifter, som hang sammen med lukningen af to kontorer og ”tre ansættelser”.

Som den eneste kommer Kim Ullman til at sidde tilbage i Sverige, mens finansdirektøren Ola Helgesson og resten af finansafdelingen flytter til modervirksomheden Stena Bulks københavnske kontor.

- HCL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle