Syv gode vaner der fremmer samarbejdet i kæden

Vi ved det godt. SCM kræver samarbejde. Men hvordan gør man? En flok supply chain forskere har formuleret syv gode vaner, der fremmer værdiskabelsen fra samarbejde i den eksterne forsyningskæde.

De fleste virksomheder har store udfordringer med at samarbejde. Men der er hjælp at hente fra en flok forskere fra the University of Tennessee..

31.10.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi har alle hørt det mange gange før. Der er store gevinster at hente ved at samarbejde tættere med dine partnere i forsyningskæden både mod leverandør- og kundesiden. Det er dog stadig begrænset hvor mange virksomheder, der reelt arbejdet med den eksterne forsyningskæde. Alle kræfter ser ud til at gå med at fremme samarbejdet i den interne kæde. Hvilket vel er forståeligt nok, eftersom det er en nemmere og mere overskuelig opgave – uden at det på nogen måde er en nem opgave. De fleste virksomheder har store udfordringer med at samarbejde på tværs af afdelinger og siloer i den interne kæde.

Læs også: Vedvarende energi skal ind i forsyningskæderne

Men der er hjælp at hente fra en flok forskere fra et af USA's førende supply chain universitetsinstitutter, nemlig The Global Supply Chain Institute på the University of Tennessee. De har interviewet 17 innovative virksomheder fra otte forskellige brancher og kombineret det med al deres forskning, viden og erfaring. Det har resulteret i et whitepaper, som har fået titlen ”End-to-End Supply Chain Collaboration Best Practices”, som identificerer syv gode vaner. De omfatter:

  1. Gør samarbejde til en prioritet. Supply chain ledere kan med fordel gøre mere effektivt samarbejde i kæden til en prioritet både internt og eksternt. Det kan de gøre ved at kommunikere prioriteten i en-til-en drøftelser, på ledermøder, i præstationsevalueringer, på organisatoriske informationsmøder, i forbindelse med månedlige målstyrings-evalueringer samt i strategiske handlingsplaner.
  2. Udvikl ledere med erfaring fra den samlede kæde. Forskerne mener, det er vigtigt, at supply chain ledere har bred praktisk erfaring fra mange aspekter af forsyningskæden. Dyb forståelse af kæden end-to-end fra leverandørsamarbejde til produkter i brug ude hos kunden/slutkunden er vitalt, når de skal fremme samarbejde på tværs af kæden.
  3. Skab en samarbejdskultur. Mere effektivt samarbejde vil ofte kræve en større forandring af virksomhedens/virksomhedernes kultur(er). Ledere skal erkende, at samarbejde kan modarbejde en afdelings kortsigtede mål, og det kan kræve ændringer af afdelingens/virksomhedens målstyringssystem. For at sikre, at en samarbejdskultur bliver vedvarende, er det en god idé på meget konkret facon at synliggøre og demonstrere, hvad en samarbejdsadfærd vil indebære. Det omfatter alt fra problemløsning over løn- og incitamentsstrukturer til opførsel på kunde- og planlægningsmøder. Det kan også fremme en samarbejdskultur, hvis virksomheden bevidst vælger at vise partnere tillid frem for at forvente, at partnerne først skal gøre sig fortjent til tillid.
  4. Design måltal baseret på totalværdi. De fleste virksomheders supply chain måltal fokuserer på parametre som sikkerhed, omkostninger, kvalitet, pålidelighed og kundeservice. Tennessee-forskerne anbefaler, at virksomheder også måler på værdivurderinger af lagerbeholdning, kvalitet og reaktionsevne. De mener også, der skal måles på tidsfaktorer såsom supply chain gennemløbstid, materialecyklustid, produktionscyklustid og lanceringstid af nye initiativer. Disse målinger skal udvikles i samarbejde med finansafdelingen og bør være baseret på activity based costing.
  5. Sørg for at alle er klædt på med samarbejdsværktøjer, -data og -systemer. Effektivt samarbejde forudsætter, at alle parter har adgang til de samme letforståelige data samt værktøjer og systemer, som understøtter samarbejdet. Det vil også medføre etablering af processer og procedurer såsom månedlige evalueringer, projektmødestrukturer, mødelokaler etc.
  6. Skab en robust struktur for hurtigt at etablere eksterne samarbejdshold. Det er en stor fordel for organisationer at have en standard procedure for, hvordan den samarbejder med eksterne parter. Den kan fx starte ud med en segmenteringsproces, som skal fastlægge på hvilket niveau (hvis overhovedet), samarbejdet skal foregå på. Leverandører af strategiske varer/ydelser kræver en anden form for samarbejde end leverandører af billige hyldevarer. Proceduren kan indeholde elementer som top-til-top møder, kort over nødvendige ressourcer, værktøjer, kontrakter etc.
  7. Etabler en effektiv S&OP-proces. Forskerne argumenterer for, at virksomheder med en effektiv S&OP-proces leverer bedre resultater end virksomheder uden. Årsagen er den enkle, at der foregår en bedre afstemning af udbud og efterspørgsel, og at det skaber værdi for alle den samlede virksomhed og forsyningskæde i modsætning til optimering af en afdeling.

Læs også: Ændringer i forsyningskæder kan reducere madspild med 270 milliarder dollars

Forskergruppen understreger, at det ikke handler om samarbejde for samarbejdets skyld, men at det handler om at skabe en høj tilbagebetaling for investeringer i virksomheden (return on investment). Der er altså med andre ord tale om samarbejde, som skaber værdi.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online