Teknik reducerer leverancetider dramatisk

Brug af GPS, bredbånd og mobilkommunikation ved afhentning og levering kan reducere tidsforbruget med næsten en tredjedel, viser undersøgelse.

Tekniske løsninger kan mindske tidsforbruget med over to minutter per levering og afhentning, viser Intermecs undersøgelse. Foto: Photos.com. .

19.08.2013

SCM.dk

Om undersøgelsen

Undersøgelsen omfattede 375 transport- og logistikchefer i virksomheder med over 500 ansatte i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, USA, Australien og New Zealand.

Den blev gennemført, på vegne af Intermec, af det amerikanske konsulentfirma Vanson Bourne i april 2013.

Det er en stor udfordring at effektuere leverancer samme dag, som bestillingen afgives. Det mener hele 92 procent af de adspurgte transportchefer i en ny international undersøgelse fra it-virksomheden Intermec.

Læs også: Fejlpluk koster din virksomhed dyrt

Transportcheferne peger samtidig på, at ny teknik til medarbejderne i marken kan reducere leveringstiderne med cirka 30 procent og dermed øge effektiviteten og opfylde kundernes stigende krav.

Undersøgelsen blev gennemført i april 2013 af det amerikanske konsulentfirma Vanson Bourne, på vegne af Intermec, og omfattede 375 transport- og logistikchefer i seks lande.

Tilpasning er en stor udfordring
Undersøgelsen viser, at 34 procent af de adspurgte transportchefer mener, at forbedret effektivitet er det vigtigste for virksomheden rent strategisk. Mere end tre fjerdedele (77 procent) af virksomhederne i Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrig, Australien og New Zealand siger, at deres kunder stiller krav om levering samme dag, og 92 procent mener, at kundernes forventninger indebærer store tilpasningsmæssige udfordringer for deres virksomhed.

Næsten alle de adspurgte oplever, at kundernes efterspørgsel bedst kan imødekommes ved automatisering af vigtige processer inden for afhentning og levering, samt ved at indføre teknik som GPS, mobilkommunikation og bredbånd.

Virksomhederne regner med, at ny teknik kan reducere tidsforbruget for hver afhentning og leverance med henholdsvis 2,68 og 2,41 minutter. Det giver en besparelse på 30 procent per afhentning, og 29 procent per leverance. 

Innovation gennem automatisering

  • De adspurgte mener, at implementering af mobilt bredbånd (60 procent), telematik integreret i bilerne (44 procent) og RFID (38 procent) tilbyder det bedste investeringsafkast for deres virksomhed.
  • Effektivitetsgevinsterne strækker sig også til back-office-personalet. De interviewede oplyser, at de får næsten 7.000 samtaler om dagen fra kunder, der ønsker en opdatering af deres ordrestatus.
  • Ved at tilbyde proaktive leveranceopdateringer med positioneringstjenester og mobil teknik mener virksomhederne, at de kan eliminere 24 procent af disse samtaler uden videre.
  • Det svarer til godt 1.600 samtaler per arbejdsdag, en tidsbesparelse som kan anvendes til at forbedre betjeningen af et større antal kunder.

Behovet for at omstrukturere

  • 44 procent af virksomhederne mener, at omstrukturering af de interne processer er det bedste middel til at forbedre virksomhedens effektivitet.
  • Samlet set oplever transport- og logistikchefer, at den rette omstrukturering af processerne kan forbedre effektiviteten med over 13 procent.
  • Til trods herfor har over en tredjedel (39 procent) ikke gennemført en omstrukturering af virksomhedens processer inden for det seneste år.
  • Heraf har næsten tre fjerdedele (72 procent) ikke gennemgået deres processer i mindst to år.

Om Intermec

Intermec designer systemer til automatisk dataindsamling, og it-løsninger til grænsefladen mellem ansatte i marken, aktiver og kunder.

Virksomheden har lokalafdelinger i Stockholm, København, Oslo og Helsinki.

Læs også: 52 procent er ikke klar til at håndtere returflow

”Kundernes forventninger bliver stadig højere for hver dag og sætter øget pres på medarbejderne i marken for at opfylde snævrere tidsgrænser. Vores undersøgelse viser, at brugen af ny effektiv teknik ikke bare reducerer samtale- og afhentningstider for arbejdstageren, men også gør tingene lettere for kunderne, i og med at de nemt kan følge med i pakkens leveringsstatus”, siger Jeff Sibio, industry marketing director for transport og logistik hos Intermec.

- JKK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

01.08.2025SCM.dk

Danmark bliver hjem for verdens stærkeste kvantecomputer

30.07.2025SCM.dk

Danmark fører an i teknologiudvikling trods Europas efterslæb

24.07.2025SCM.dk

Syv stærke AI-projekter skal løfte dansk forskning og digital innovation

24.07.2025AGR

Sponseret

Undgå overfyldte lagre og forsinkelser under leverandørlukninger

22.07.2025SCM.dk

Kunstig intelligens skal samle Europas viden om avancerede materialer

18.07.2025SCM.dk

DHL investerer massivt i automatisering og vækst

14.07.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Danfoil har optimeret lagerstyringen med Delfi Technologies

10.07.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Danmarks største vinbutik satser på digitale prisskilte for bedre kundeoplevelse

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia