Tidlige corona-tiltag holdt hjulene i gang hos DACHSER

Hos DACHSER Denmark i Hvidovre betød coronapandemiens indtog for et år siden store omvæltninger. Men tiltag og restriktioner blev hurtigt vedtaget – og det har sikret, at forretningen stadig kører.

Hos DACHSER i Hvidovre betød opstillingsevnen, at man stadig holder gang i forretningen i dag. Foto: DACHSER..

04.03.2021

SCM.dk

På DACHSERs transitterminal i Hvidovre var det ikke en mulighed at hjemsende alle medarbejdere, da landet lukkede ned sidste forår. Lastbilerne kunne jo ikke læsses hjemmefra. I stedet tog man hurtigt nogle beslutningerne for at beskytte både virksomhedens og medarbejdernes sundhed.

”Den første restriktion, vi indførte, var adskillelsen mellem kontor og terminal. Terminalen er ekstremt sårbar, i og med at ingen kan håndtere godset hjemmefra,” fortæller Mark Wolter, der er Transit Terminal Operations Manager i Hvidovre i en pressemeddelelse.

Læs også: Vejr og vilde varemængder presser europæiske lufthavne

I dette tilfælde betød det, at omklædningsrummet i Hvidovrefilialen flyttede ud af kontorbygningen og over i et lokale på terminalen med mulighed for at låse døren, ligesom alle medarbejdere fik sin egen plastickasse til skiftetøj, hver sin spritflaske og desinficerende servietter, så de kunne spritte af efter brug af alt fra truck til kuglepenne.

Det har været centralt, at det skulle være trygt at gå på arbejde – men også at tiltagene virkede logiske. Derfor har kommunikation være alfa og omega.

”Kommunikationen har været det vigtigste: Hvad sker der og hvorfor? Vi har holdt et højt informationsniveau og har sørget for, at alle ved, hvorfor vi har indført tiltagene. Alle skal kunne føle sig trygge ved at komme på arbejde,” fortæller Mark Wolter.

Læs også: Tilkaldesystem skaber større sikkerhed for lagerarbejdere såvel som chauffører

Det kræver et sammenhold på arbejdspladsen, og at alle er klar på at tage sin tørn. Det betyder også, at Mark også selv været nødt til at tage plads bag rat og styrepult i trucken og læsse nogle lastbiler i spidsbelastede perioder. Det kræver, at man er parat til at tage nogle lange dage og ”få støvet sine skills af”, som Mark siger.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.05.2025SCM.dk

Fleksibilitet i forsyningskæden smitter af på aktiekursen

28.05.2025SCM.dk

Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

27.05.2025SCM.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle