Toldkaos sender chokbølger gennem amerikanske forsyningskæder

Piskesmældseffekten – også kendt som Forrester-effekten – er velkendt og velbeskrevet. Nu forklarer MIT-professor chokbølge-effekten på omkostningerne i forsyningskæden – for eksempel forårsaget af trusler om højere told og handelskrig. Fra den oprindelige produktion til slutforbrugeren bliver alt imellem disse to punkter forstyrret, hvilket medfører stigninger i omkostninger og ineffektivitet

”Den økonomiske indvirkning kan mærkes langt ud over havneterminalerne. Hvis færre containere kommer af skibene, vil der være mindre forretning for de lokale terminal- og fragtoperatører, der henter og leverer containerladninger af gods. Hvis færre containere når detail- og e-handelslagre, der er afhængige af international handel, vil der være behov for færre lagerarbejdere, og færre detailmedarbejdere vil være nødvendige for at fylde hylder op”, skriver Yossi Sheffi. Foto: 123rf.com.

04.07.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

For nylig oplevede rejsende i hele USA flyforsinkelser og aflysninger på grund af problemer på to lufthavne på østkysten. Korte, men skræmmende udfald i flyvekontrollørernes gennemsigtighed og kommunikation med fly på Newark, N.J. lufthavn. Årsagen var en udstyrsfejl i Newark og Philadelphia, og det førte til flere dages flyforsinkelser og aflysninger i hele det nationale luftfartssystem. Denne situation understreger konsekvenserne af en forstyrrelse på et eller to knudepunkter i et netværk, der ifølge Federal Aviation Administration (FAA) håndterer omkring 45.000 starter og landinger om dagen.

Læs også: Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

”En lignende bølgeeffekt breder sig gennem det amerikanske jordbaserede fragtgodssystem. Men årsagen er en helt anden. I stedet for upålidelig og forældet teknologi og infrastruktur, er årsagen Trump-administrationens tilgang til toldafgifter. Administrationens skiftende pålægning og uforudsigelige ændringer i toldsatser skaber usikkerhed og øger omkostningerne for amerikanske virksomheder, store som små. Og når virksomhedsledere står over for usikkerhed, vil de naturligvis tøve med at fortsætte som sædvanligt”. Sådan skriver den anerkendte amerikanske supply chain professor Yossi Sheffi fra MIT på Linkedin den 4. juni 2025.

Pendulet svinger - første gang

Da præsident Trump pålagde toldafgifter på import fra Kina i sin første periode, reagerede mange importører ved hurtigt at placere nye ordrer og fremskynde leveringer af eksisterende ordrer, så de ville ankomme før toldafgifterne trådte i kraft. Dette forårsagede betydelige flaskehalse i havne og for intermodal jernbane. Nogle importører ventede op til to måneder på, at deres forsendelser skulle finde vej på tværs af landet fra vestkysten.

I begyndelsen af april meddelte USA nye toldafgifter - ikke kun på Kina, men på næsten alle lande i verden. Nogle importører skyndte sig derfor igen at bringe varer ind. Men som gengældelseshandelen med Kina har udviklet sig - med hidtil usete høje toldafgifter og daglig usikkerhed om, hvor høje de ville være eller hvornår og hvor længe de ville være i kraft - har mange importører gjort det modsatte: aflyst eller udsat forsendelser. Som følge heraf har vestkystens havne set markante fald i indgående containervolumen fra Kina, og containerskibsredere har sprunget nogle havneanløb over eller helt aflyst sejladser. Havnene i Los Angeles og Long Beach, de største amerikanske indgangsporte for containeriseret import, så et fald på 44 procent i containerskibsanløb ugen den 4. maj sammenlignet med samme uge i 2024. Denne forstyrrelse er dog ikke begrænset til vestkysten. I midten af maj rapporterede maritimt forskningsfirma Drewry, at store rederier havde aflyst 7 procent af deres sejladser på øst-vest handelsruter verden over.

På lang sigt kan aflyste ordrer og sejladser føre til afskedigelser og et efterfølgende tab af kapacitet

Yossi Sheffi

Effekten er afskedigelser på stribe

”På lang sigt kan aflyste ordrer og sejladser føre til afskedigelser og et efterfølgende tab af kapacitet. I Los Angeles var ifølge havnedirektør Gene Seroka for eksempel kun halvdelen af det sædvanlige antal containerskibe ved kaj i havnen den 9. maj, og omkring 400 færre dokarbejdere end sædvanligt havde arbejde den dag. Den økonomiske indvirkning kan mærkes langt ud over havneterminalerne. Hvis færre containere kommer af skibene, vil der være mindre forretning for de lokale terminal- og fragtoperatører, der henter og leverer containerladninger af gods. Hvis færre containere når detail- og e-handelslagre, der er afhængige af international handel, vil der være behov for færre lagerarbejdere, og færre detailmedarbejdere vil være nødvendige for at fylde hylder op. Nogle små importører bekymrer sig om indvirkningen af højere omkostninger på salg og likviditet, og endda om de kan overleve”, skriver Yossi Sheffi og tilføjer: ”Og lad os ikke glemme, at eksporten også lider”.

Læs også: Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

Gengældelsestoldafgifter pålagt af Kina og andre handelspartnere har skåret ned i efterspørgslen efter amerikanske produkter, hvilket efterlader landmænd og andre eksportører med problemer med at betale deres regninger, beholde deres medarbejdere og forhindre produktspild. De vil også blive skadet af enhver langsigtet reduktion i kapaciteten blandt de logistik- og transporttjenester, de er afhængige af.

Pendulet svinger - igen

Den 12. maj ændrede situationen sig igen. Trump-administrationen og kinesiske myndigheder meddelte uventet en 90-dages reduktion i toldsatserne, fra 145 procent til 30 procent på kinesiske varer og fra 125 procent til 10 procent på amerikanske produkter. Markederne reagerede - eller rettere sagt, overreagerede. Importører, der håbede på at modtage leveringer i dette midlertidige vindue, oversvømmer nu kinesiske fabrikker med nye ordrer og instruktioner om øjeblikkeligt at frigive forsendelser, der var på hold. Forudsigeligt nok kan containerskibsredere ikke imødekomme den pludselige stigning i efterspørgslen efter containerbookinger. Det vil sandsynligvis tage flere uger, hvis ikke måneder, at rydde op i de resulterende backlogs.

Toldafgifterne på kinesiske varer kan være midlertidigt reduceret, og efterspørgslen svinger tilbage i den positive retning. 

”Men hvor længe vil det vare? Vil transport-, logistik- og lagerleverandører være villige til at genansætte og reinvestere, når de ikke kan være sikre på, hvad situationen vil være de næste måneder, uger eller endda dage? Specielt - vil kapaciteten være der, når de 90 dage er ovre, eller vil de høje toldafgifter vende tilbage, og dem, der har investeret i mennesker og aktiver, vil blive efterladt med regningen?”, skriver han og supplerer:

”Derfor bør vi ikke blive for begejstrede for den 90-dages pause og reduktion i USA-Kina toldafgifter. Vi kan ikke være sikre på, hvilke præcise konsekvenser denne fortsatte volatilitet vil have på det amerikanske transportsystem”.

Største forstyrrelser siden 2. verdenskrig

Yossi Sheffis opslag på Linkedin har fåret mange amerikanske supply chain folk til at kommentere. Tre af dem lyder for eksempel:

“Alle signaler indikerer, at dette skiftende miljø vil fortsætte i den overskuelige fremtid. Selv når aftaler er indgået eller allerede er på plads, bliver de igen ophævet med kort varsel. Der er en afkobling mellem politikformulering og implementering og de reelle praktiske konsekvenser”.

En anden lyder: ”Forhandlere placerer typisk asiatiske ordrer fra februar til juli med indgående lager fra midten af august til midten af november. Med uforudsigelige ændringer vil de fleste forhandlere være konservative—hvilket fører til OOS (udsolgt) forhold omkring Thanksgiving eller tidligere. Vi har ikke oplevet sådanne forstyrrelser siden 2. Verdenskrig”.

Og en tredje kommentar: ”Vi har hørt om piskesmældseffekten på lagerbeholdninger, og nu forklarer Yossi Sheffi chokbølge-effekten på omkostningerne i forsyningskæden. Fra den oprindelige produktion til slutforbrugeren bliver alt imellem disse to punkter forstyrret, hvilket medfører stigninger i omkostninger og ineffektivitet”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

21.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

KUKA Nordic byder XIO A/S velkommen som ny systempartner

20.10.2025SCM.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

20.10.2025SCM.dk

LEMAN styrker sin globale position med opkøb i Tyskland og Polen

16.10.2025SCM.dk

JYSK blandt verdens bedste arbejdspladser

15.10.2025SCM.dk

Vandmangel truer – men ingen måler på det mest basale

15.10.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på automatiseret pallehåndtering

14.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Holder du efterårsferie nu her?

14.10.2025SCM.dk

Ikea opkøber kunstig intelligens-firma for at styrke logistikken

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online