Toyota presser leverandørerne til at banke priserne i bund
Den japanske bilfabrikant Toyota vil genvinde positionen som industriens førende profitmager og presser derfor sine leverandører til at skære kraftigt i priserne over de næste få år.
Verdens største bilproducent, japanske Toyota, vil også være branchens bedste, når det kommer til at tjene penge, og derfor fortalte koncernen på et møde inden jul med en forsamling leverandører, at man regner med at betale 30 % mindre for en række komponenter, når de nye modeller for 2013 ruller af samlebåndet, skriver Financial Times. Og det er tilsyneladende noget, virksomheden mener alvorligt; flere af de tilstedeværende ved mødet beskrev således udmeldingen som værende tæt på en regulær ordre til at sænke priserne.
I samme åndedrag har Toyota reorganiseret sine indkøbsfunktioner og samlet tre divisioner i to. Det er en del af en større strømligningsproces som reaktion på, at koncernen har været langsommere til at reagere på finanskrisen end mange af sine konkurrenter. Trods støtte fra den japanske regering står bilfabrikanten således til at miste over 10 mia. kroner i indeværende regnskabsår.
I det hele taget har man den seneste tid intensiveret kampen for at sænke omkostningerne. Ledere har sagt farvel til bonusser, og elevatorer i hovedkvarteret er blevet lukket for at spare strøm. Priskravet til leverandørerne beskrives dog som det største i Toyotas nyere historie, og forudsigelserne går på, at de fleste leverandører ikke vil være i stand til at opfylde kravene alene, hvorfor den japanske koncern kan være tvunget til at se sig om efter billigere dele, eksempelvis fra Kina eller andre steder uden for de netværk, man ellers har opbygget.
-AK