Toyota smider 17 mia. i selvkørende biler

Et nyoprettet selskab i Tokyo skal sætte fut i Toyotas udvikling af teknologi til selvkørende biler og varevogne. Investeringen lyder på 17 mia. kr. og målet er 1000 ansatte.

Varevogne som disse kan formentlig se frem til at blive udstyret med selvkørende teknologi, efterhånden som Toyotas nye forskningsselskab på området får gang i udviklingen..

08.03.2018

SCM.dk

Under det mundrette navn Toyota Research Institute-Advanced Development (forkortet TRI-AD) åbner den japanske bilgigant Toyota senere i denne måned et nyt datterselskab, der skal accelerere koncernens arbejde med automatiseret kørsel.

Læs også: Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin værdikæde

Sammen med de to leverandører Aisin og Denso, der begge er en del af Toyota Group, har man indgået en aftale (MoU) om at udvikle fuldt integreret software i produktionskvalitet til selvkørende biler og varevogne.

I alt vil de tre parter investere 300 mia. yen (17 mia. kr.) i projektet, der fra start skal tælle 300 medarbejdere, men inden for en ikke nærmere defineret tidsramme skal nå op på 1000 ansatte. Indtil videre bliver selskabet placeret i Toyotas eksisterende hovedkvarter i Tokyo, men man leder allerede efter passende faciliteter andetsteds i den japanske hovedstad.

James Kuffner bliver CEO for det nye selskab. Foto: Toyota.

Software og big data bliver afgørende
CEO for TRI-AD bliver dr. James Kuffner, der kommer fra en stilling som CTO i Toyotas amerikanske forskningsinstitut, der siden grundlæggelsen i 2016 har arbejdet med automation, kunstig intelligens og robotteknologi.

”Opbygningen af software i produktionskvalitet er en kritisk succesfaktor for Toyotas program for automatiserede kørsel. Selskabets mission er at accelerere softwareudviklingen i en mere effektiv og disruptiv retning, ved at forbedre Toyota Gruppens kompetencer gennem ansættelser af softwareingeniører i verdensklasse”, siger han.

Læs også: Google-ingeniører lancerer selvkørende bil til sidste-kilometer-levering

Toyota peger på, at bilindustrien befinder sig i en æra præget af massive forandringer, hvor softwareudvikling i topklasse og udnyttelsen af big data fra forbundne køretøjer vil være afgørende succeskriterier. Det er i den forbindelse at TRI-AD skal arbejde tæt sammen med den øvrige del af koncernen for at skabe lynhurtige fremskridt på scenen for selvkørende teknologi.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: En lille teknologi med store fordele

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle