Transportvirksomheder skal have bedre muligheder for at finde nye chauffører uden for EU

ATL – Transportens Arbejdsgivere foreslår, at chauffører fra lande uden for EU skal kunne ansøge om arbejdstilladelse i Danmark, hvis jobbet er dækket af en overenskomst, uden at leve op til beløbsgrænse. Tiltaget skal være med til at afbøde den stigende chaufførmangel.

Reglerne for at hente international arbejdskraft til Danmark gør det i dag næsten umuligt for danske transportvirksomheder at ansætte lastbilchauffører fra andet end andre EU lande. Foto: 123rf.com

05.08.2024

SCM.dk

Reglerne for at hente international arbejdskraft til Danmark gør det i dag næsten umuligt for danske transportvirksomheder at ansætte lastbilchauffører fra andet end andre EU lande. Også selvom chaufførmanglen er på vej op på tværs af hele den europæiske union.

Derfor foreslår ATL – Transportens Arbejdsgivere, at de nuværende regler suppleres med en ny ordning, hvor der stilles krav om, at det tilbudte job er dækket af en overenskomst.

”Dygtige lastbilchauffører hænger ikke på træerne hverken herhjemme eller i EU. Derfor bør danske transportvirksomheder have bedre muligheder for at rekruttere chauffører fra lande uden for EU”, siger Lars William Wesch, der er branchedirektør i ATL.

”Jeg har svært ved at se, hvorfor en chauffør fra for eksempel Storbritannien ikke skulle kunne søge et job som lastbilchauffør i Danmark, hvis det er dækket af en overenskomst”, siger han.

Tornen i de nuværende arbejdsmarkedsregler er den såkaldte beløbsgrænse, der er et minimumskrav til lønnen. Er beløbet under grænsen, kan borgere fra lande uden for EU ikke søge om arbejdstilladelse.

At en chaufførløn typisk vil falde under den nuværende beløbsgrænse skyldes, at der kun beregnes efter, hvad en chauffør kan tjene ved en normal arbejdstid på 37 timer. Dermed medregnes hverken overarbejdstimer eller en række af de tillæg, der normalt udgør en stor andel af en chaufførløn.

”I dag er det helt normalt, at en godschauffør tjener langt over beløbsgrænsen, men teknikken i beregningen gør, at det er de færreste virksomheder, der vil have råd til at ansætte chauffører, der ikke kommer fra et EU-land. Det er et tåbeligt benspænd for de danske transportvirksomheder”, siger Lars William Wesch.

Læs også: DSV og Flying Tiger indgår forlig

At der er behov for et opgør med de nuværende regler understreges også af Vejtransportrådets nye rapport, der sætter fokus på chaufførmanglen i Danmark. Her fremgår det, at der forventes at mangle cirka 750.000 lastbilchauffører på tværs af hele EU i 2028, og at danske transportvirksomheder allerede har store udfordringer, når ledige stillinger skal besættes.

Vejtransportrådet foreslår derfor ligesom ATL, at et chaufførjob på overenskomst bør være et tilstrækkeligt adgangskrav for at kunne søge om arbejdstilladelse.

”Politikere og myndigheder bør udvise rettidig omhu, så vi ikke ender med at stå i en situation, hvor der er halvtomme hylder i supermarkederne, fordi der ikke er nok chauffører til at fragte varerne rundt”, siger Lars William Wesch.

Kilde: ATL-Transportens Arbejdsgivere

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

18.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding