Transportvirksomheder skal have bedre muligheder for at finde nye chauffører uden for EU

ATL – Transportens Arbejdsgivere foreslår, at chauffører fra lande uden for EU skal kunne ansøge om arbejdstilladelse i Danmark, hvis jobbet er dækket af en overenskomst, uden at leve op til beløbsgrænse. Tiltaget skal være med til at afbøde den stigende chaufførmangel.

Reglerne for at hente international arbejdskraft til Danmark gør det i dag næsten umuligt for danske transportvirksomheder at ansætte lastbilchauffører fra andet end andre EU lande. Foto: 123rf.com

05.08.2024

SCM.dk

Reglerne for at hente international arbejdskraft til Danmark gør det i dag næsten umuligt for danske transportvirksomheder at ansætte lastbilchauffører fra andet end andre EU lande. Også selvom chaufførmanglen er på vej op på tværs af hele den europæiske union.

Derfor foreslår ATL – Transportens Arbejdsgivere, at de nuværende regler suppleres med en ny ordning, hvor der stilles krav om, at det tilbudte job er dækket af en overenskomst.

”Dygtige lastbilchauffører hænger ikke på træerne hverken herhjemme eller i EU. Derfor bør danske transportvirksomheder have bedre muligheder for at rekruttere chauffører fra lande uden for EU”, siger Lars William Wesch, der er branchedirektør i ATL.

”Jeg har svært ved at se, hvorfor en chauffør fra for eksempel Storbritannien ikke skulle kunne søge et job som lastbilchauffør i Danmark, hvis det er dækket af en overenskomst”, siger han.

Tornen i de nuværende arbejdsmarkedsregler er den såkaldte beløbsgrænse, der er et minimumskrav til lønnen. Er beløbet under grænsen, kan borgere fra lande uden for EU ikke søge om arbejdstilladelse.

At en chaufførløn typisk vil falde under den nuværende beløbsgrænse skyldes, at der kun beregnes efter, hvad en chauffør kan tjene ved en normal arbejdstid på 37 timer. Dermed medregnes hverken overarbejdstimer eller en række af de tillæg, der normalt udgør en stor andel af en chaufførløn.

”I dag er det helt normalt, at en godschauffør tjener langt over beløbsgrænsen, men teknikken i beregningen gør, at det er de færreste virksomheder, der vil have råd til at ansætte chauffører, der ikke kommer fra et EU-land. Det er et tåbeligt benspænd for de danske transportvirksomheder”, siger Lars William Wesch.

Læs også: DSV og Flying Tiger indgår forlig

At der er behov for et opgør med de nuværende regler understreges også af Vejtransportrådets nye rapport, der sætter fokus på chaufførmanglen i Danmark. Her fremgår det, at der forventes at mangle cirka 750.000 lastbilchauffører på tværs af hele EU i 2028, og at danske transportvirksomheder allerede har store udfordringer, når ledige stillinger skal besættes.

Vejtransportrådet foreslår derfor ligesom ATL, at et chaufførjob på overenskomst bør være et tilstrækkeligt adgangskrav for at kunne søge om arbejdstilladelse.

”Politikere og myndigheder bør udvise rettidig omhu, så vi ikke ender med at stå i en situation, hvor der er halvtomme hylder i supermarkederne, fordi der ikke er nok chauffører til at fragte varerne rundt”, siger Lars William Wesch.

Kilde: ATL-Transportens Arbejdsgivere

/ PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online