Tre problemer du kan løse her og nu med et TMS

Den nye generation af skybaserede transport management systemer (TMS) markerer et skifte i den måde, vi alle opfatter den værdi, transportstyringssystemer kan tilføre organisationer og implementeringsstrategier.

Udviklingen i TMS-arkitekturer over de sidste fem år har skabt langt større fleksibilitet i, hvordan virksomheder kan realisere hurtig tilbagebetalingstid på deres TMS-investering..

18.04.2018

Lars Persson, Sales Director Nordic, Descartes Systems Group, SCM.dk

De nye systemer gør dig i stand til at løse transportudfordringer på en mere omkostningseffektiv måde med kortere tilbagebetalingstid end, du kan med traditionelle TMS-løsninger. Avancerede TMS-kapabiliteter og nye arkitekturer tilbyder:

  • en bedre understøttelse af multimodal transport,
  • stærkere samarbejde med transportører og leverandører samt
  • mere fleksible anvendelsesmuligheder.

Nedbryd siloer og optimer på tværs af gods, pakker og flåde
Væksten i e-handel og forandringer i leveringsmodeller har skabt organisatoriske og gennemsigtighedsmæssige siloer inden for transportafdelingens fire vægge og på tværs af forsyningskæden. Det er to nye forretningsmuligheder, som ekspanderer de traditionelle transportvalg til at omfatte mere end truckload (TL) og less-than-truckloads (LTL).

Lars Persson er i dag nordisk salgsdirektør for Descartes Systems Group og har en mangeårig baggrund fra lederstillinger i en lang række leverandører af supply chain-teknologiske løsninger..

De nye muligheder åbner også op for egen flåde, små pakker eller begge dele. I bestræbelsen på at reducere time-to-market, eller sommetider foranlediget af opkøb eller fusion, er det en almindelig tendens, at disse nye transportmuligheder bliver udviklet enten uden for den traditionelle transportafdeling eller som en isoleret ø i afdelingen.

For at gøre tingene endnu mindre effektive og enkle, så var de fleste TMS-løsninger indtil for cirka fem år siden kun i stand til på effektiv vis at understøtte én af disse transportformer (TL, LTL, pakker og flåde). Det er ikke længere tilfældet.

Det er blevet tid til at træde et skridt tilbage og se nærmere på, hvordan en skybaseret og avanceret TMS-løsning kan koble adskilte afdelinger sammen og understøtte alle transportformer, optimere alle forsendelser, forbedre kundeservice samt skabe nye salgskanaler.

Få bedre styr på den indgående transport
Historisk set har shippers fokuseret på den udgående transport, fordi det som regel er den lavest hængende frugt, når der skal reduceres omkostninger. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at der også er store muligheder i proaktivt at styre den indgående transport. Muligheder kan typisk deles op i følgende fire kategorier:

  1. Reducere transportomkostninger.
  2. Forbedre leverandørers leveringskvalitet.
  3. Forbedre gennemsigtighed i forsendelses- og indkøbsordreflow.
  4. Reducere lagerbinding.

Med et skybaseret TMS og et integreret leverandør- og transportørnetværk kan virksomheder nu spore nøgletrin i indkøbsordrens rejse fra dannelse via de forskellige forsendelsestrin til den endelige levering. Det gør det let at gennemskue hvilke leverandører, der har de mest præcise gennemløbstider og hvilke transportører, der har den højeste leveringskvalitet.

Disse målinger kan måske virke som basale måltal, men faktum er, at mange virksomheder har dårlige integrationer med leverandører samt, at mange virksomheders interne systemer er fragmenterede og leverer modsætningsfyldte informationer.

Brug af et moderne TMS sikrer, at alle parter anvender de samme gennemløbs- og leveringstider, hvilket skaber et stærkere grundlag for tættere lagerstyring og færre restordrer. Et moderne TMS gør også virksomheder via tættere samarbejde med leverandører og en tættere styring af godsflowet bedre i stand til at forstå omkostningerne ved godstransport i detaljer. En mere detaljeret og kategoriseret opdeling af godsomkostningerne giver en tydeligere forståelse for, hvor der er mulighed for besparelser.

Oplagte spørgsmål at se nærmere på omfatter for eksempel:

  • Hvilke af leverandørens produkter fylder mest målt i volumen?
  • Hvilke produkter har den højeste leveringsfrekvens?
  • Er der geografiske områder, hvor leverandører er placeret tæt på hinanden, så der er basis for at konsolidere godstransporten?
  • Hvilke interne data og færdigheder (data på produktdimensioner og -vægt, ruteguider, transportørkontrakter etc.) er der behov for?

Hurtig tilbagebetaling ved at tilpasse TMS-implementering
Udviklingen i TMS-arkitekturer over de sidste fem år har skabt langt større fleksibilitet i, hvordan virksomheder kan realisere hurtig tilbagebetalingstid på deres TMS-investering. Historisk set har TMS-løsninger været massive, ufleksible on-premise applikationer, der krævede måneder at implementere, før virksomheder kunne realisere besparelser.

Løsningerne var oprindeligt designet til virksomheder med et godstransportbehov på 600 millioner DKK eller mere. Men adskillige nye tendenser har fornyet mulighederne og åbnet op for, at mange flere virksomhedstyper og -størrelser kan få gavn af TMS-løsninger. De nye løsninger reducerer risici og forkorter tiden fra projektstart til værdi til få uger.

Tendenserne omfatter for eksempel cloud computing og modularisering af TMS. Cloud computing og lettere integration til ERP- og WMS-systemer reducerer behovet for både kompetencer og økonomiske ressourcer. Det betyder uanset projektstørrelse, at implementeringstiden bliver kortere, og at tilbagebetalingen sker hurtigere.

Modulariseringen giver virksomhederne mere fleksibilitet til at fokusere på de funktionaliteter, der giver mest mening og hurtigst tilbagebetaling. Det kan for eksempel være optimering, eksekvering, port planlægning eller yard management.

Alternativt kan det måske være en fordel at fokusere per salgs-/kundesegment og for eksempel optimere privatadresseleveringer med egen flåde eller fulfillment af e-handelsordrer af små pakker. For virksomheder, der aldrig har anvendt et TMS, kan en modulær tilgang til implementering minimere risici og muliggøre best practice læring.

Det kan du gøre i de næste 30 dage
Hvis du ønsker at evaluere på, hvordan du kan drage fordel af disse tendenser og funktionaliteter, er der en række konkrete trin, du kan foretage de næste 30 dage. Du kan for det første granske alle dine nuværende transportformer og identificerer siloerne. Husk at tage højde for vækstfaktorer og potentielle nye salgskanaler.

Du kan også evaluere din indgående transport inklusive en vurdering af kapabiliteter på de forskellige transportformer. Hvis du allerede har ekspertise til at håndtere udgående gods til LTL/LT, vil prioritering af indgående gods til LTL/LT give en hurtigere tilbagebetaling. Når du har fastlagt siloerne og mulighederne for indgående gods, er det tid til at vælge et område og udarbejde en forretningsplan for dette område. Sigt efter en tilbagebetaling på 12 til 15 måneder.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online