Tre veje til mindre tomkørsel

Der bliver stadig brændt masser af lastbildiesel af på at transportere luft rundt på de europæiske landeveje. Et forskningsprojekt peger på tre nye veje til at forbedre samarbejdet på tværs af transportører og øge kapacitetsudnyttelsen.

24 procent af kørte lastbil-kilometre i EU-området er tomme, og når lastbilerne kører med varer, er de kun fyldt 57 procent op..

15.11.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

24 procent af kørte lastbil-kilometre i EU-området er tomme, og når lastbilerne kører med varer, er de kun fyldt 57 procent op. Hvordan kan vi få store logistikvirksomheder til at dele data om kapacitet og ordrer, så vi kan reducere mængden af tomkørsel?

Det er det grundlæggende spørgsmål, som et forskningsprojekt adresserer. Forskerteamet består af aktører fra både universitet, organisationsverdenen og erhvervsliv.

Èn af deltagerne er forsker Kristian Hegner Reinau fra Aalborg Universitet. Han havde taget turen fra Aalborg til Fredericia for at præsentere idéerne i forskningsprojektet på konferencen Move 2018 i Fredericia den 3. maj.

”Vi fokuserer i projektet på tre veje eller tilgange til at trække den tomme luft ud af lastvognene”, fortæller han og peger på sit power point dias på storskærmen, hvor der står:

  1. Nye teknologier
  2. Nye muligheder – DiRECTLY (Innovationsfond Danmark)
  3. Nye roller – Transportbarometer (Erhverv Nordjylland)

Nye teknologier
”Det vrimler frem med nye teknologier, der kan hjælpe bestræbelsen på at reducere mængden af tom luft i europæiske lastvogne”, fortæller Kristian Hegner Reinau. Han lister for eksempel:

  • GNSS (Global Navigation Satellite Systems - GPS , GLONASS, COMPASS).
  • Near field systems (e.g. RFID , Bluetooth , Zigbee).
  • Communications (Cellular telephony GSM , 3G, 4G, Wifi, WiMax (802.x)).
  • Transaction systems (e.g. smart cards).
  • Embedded sensors (on people, vehicles, infrastructure).
  • Sensor networks and cooperative technologies.
  • User contributed content (e.g. Volunteer geographic information).
  • Camera networks (eg. CCTV).
  • Sociale medier (fx. Facebook, Twitter, Flickr).

“Det handler meget om tilgange til at anvende nye teknologier og om, hvordan datalandskabet ændrer sig markant”, fortæller han og supplerer: ”Der er grundlæggende to tilgange til nye teknologiske muligheder. Den ”traditionelle tilgang” bruger nye teknologier og nye data til at besvare de spørgsmål, som vi normalt besvarer – bare på en mere effektiv måde. Vi optimerer. Den ”progressive tilgang” bruger nye teknologier og data til at besvare nye spørgsmål. Vi innoverer”.

Kristian Hegner Reinau fremhæver, at den store transformation handler om data – og dernæst om hvordan aktørerne i logistikkæden deler disse data. Han taler om et gammeldags og et moderne datalandskab – eller et ”past datascape” og et ”future datascape”, se figur 1.

Figur 1: Transformation i datalandskaber

Past datascape

Future datascape

Lave volumener og frekvenser

Meget store volumener og højre frekvenser

Uregelmæssig dataindsamling

Kontinuerlig indsamling

Explicit sampling & design

Naturalistic sampling

Costly to collect

Low marginal collection cost

Limited sectoral scope

Scope includes many sectors

Collection is human led

Mostly automated & passive

Centralised collection

Distributed collection

Data holdings fragmented

Greater integration of data

Little commercial expoliation

Significant commercial use

Nye muligheder
Forskningsprojektet har stort fokus på data og ikke mindst deling af data i logistikkæden. Målet er derfor at udvikle et databaseret realtids-logistiksystem til samarbejde eller som, det hedder i projektet: ”Databased real-time collaborative logistics system”, der bliver forkortet til ”DIRECTLY”.

Aktører i forskningsprojektet

Projektet DIRECTLY har samlet en lang række aktører på tværs af sektorer, nemlig:

  • Aalborg Universitet
  • Imperial College London
  • GateHouse (privat virksomhed inden for datadeling m.m.)
  • Bech-Bruun (advokathus)
  • Center for Logistik og Samarbejde (videnscenter under Aalborg Havn Koncern)
  • Freja (logistikvirksomhed)
  • Danske Fragtmænd (logistikvirksomhed)
  • Aalborg Havn
  • Dansk Erhverv
  • InnovationsFonden

Erfaringen viser nemlig med al tydelighed, at det er ikke så nemt, det der med samarbejde og deling af data inden for godstransport. Der er generelt hård konkurrence, der er et højt forventningspres fra kunder, og der er derfor stort fokus på intern optimering.

Det går udover det såkaldte ”horisontale samarbejde” med ”konkollegaer” i branchen om deling af data – som basis for at dele kapacitet og reducere mængden af tomkørsel.

Horisontalt samarbejde kan foregå fra kundesiden, hvor virksomheder koordinerer deres transportbehov for eksempelvis plastsenge og bremseskiver. Plastsenge fylder meget, og bremseskiver vejer meget, på den måde supplerer de to godskategorier hinanden, og det kan give god mening at dele transportkapacitet.

Horisontalt samarbejde kan også foregå fra transportleverandørsiden, hvor en gruppe logistikvirksomheder praktiserer ”collaborative logistics” i stil med forskningsprojektets DiRECT-system.

Nye roller
”Nye teknologier” handler altså om, hvordan vi kan gøre nye ting i stedet for at gøre ting billigere eller hurtigere. ”Nye muligheder” handler om at dele data og transportkapacitet, så aktørerne minimere miljøbelastning og optimerer profit. ”Nye roller handler i forskningsprojektet om, hvordan offentlige aktører kan forblive relevante og støtte private aktørers udnyttelse af nye teknologier”, fortalte Kristian Hegner Reinau.

Forskningsprojektet arbejder helt konkret med et transportbarometer, der skal afdække, hvor hurtigt godset bevæger sig på de nordjyske lande- og motorveje. Det sker i et samarbejde mellem private aktører som Freja, Danske Fragtmænd og GateHouse; den offentlige organisation Erhverv Norddanmark: Aalborg Universitet og med støtte fra Det Obelske Familiefond. Udgangspunktet er:

  • Logistikvirksomheder ved præcist hvor deres trailere er, og hvor hurtigt de bevæger sig.
  • Offentlige organisationer har fokus på trafik generelt (ikke specifikt godstransport) og ønsker at fremme fremkommeligheden.
  • Hypotesen er så: Kan sporingsdata fra store logistikvirksomheder bruges til at afdække, hvor hurtigt gods bevæger sig på vejen, og hvor flaskehalsene er?

Transportbarometeret skal altså give et kortlægningsværktøj, der kan fortælle hvor og hvornår, der kan opstå flaskehalse i trafikken, så aktørerne kan tage højde for det og re-planlægge eller omdirigere.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution

Relateret indhold

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles