Tung godstransport bevæger sig mod grønt

Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen er gået sammen for at øge den eldrevne godstransport hen over Øresund.

Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen er gået sammen for at øge den eldrevne godstransport hen over Øresund. Foto: E.ON..

28.02.2023

SCM.dk

CO2-udslippet fra tung transport udgør 6 procent af de samlede emissioner i EU, hvilket er en fjerdedel af alle emissioner fra vejtransport. Øresundsbron har taget initiativ til at samle en række aktører i transportkæden for at stimulere bæredygtig vejtransport på tværs af Øresund. Og efter dialog med Erikssons Åkeri om linjetrafik med elektriske lastbiler hen over broen på forsøgsbasis, er der kommet flere aktører med i projektet.
Peter Jonsson, CEO, E.ON Danmark, udtaler:

”I E.ON arbejder vi på tværs i 13 europæiske lande, hvor vi er klar til hurtigt at levere den store mængde energi, der skal til for at elektrificere den tunge transport. Vi sætter ladestandere op, der hvor lastbiler skal holde pause, læsses og hvor der i samarbejde med transportvirksomhederne er behov. Vi har markedets bredeste erfaring med ladeløsninger til al slags transport – bland andet ti års erfaring med opladning af elbiler og fem års erfaring med opladning af bybusser, ligesom vi har tankstationer til biogas lastbiler”.

Del-ladning tilpasset ruten
Under testturen transporterer Carlsberg Sverige mineralvand fra Ramlösa mellem Sverige og Danmark i Volvos FH Electric-lastbil. Bilen bliver lastet på Erikssons Åkeri og derefter transporteret til Carlsberg Danmark i Høje Taastrup. Herefter bliver lastbilen ladet op hos Volvo, også i Høje Taastrup, med certificeret grøn strøm, inden den kører tilbage over Øresundsbroen. Lastbilens rækkevidde er cirka 300 km, men takket være en del-ladning på den danske side kan lastbilen nemt klare den samlede rute på cirka 370 kilometer.

En fælles opgave
”Grøn omstilling på lastbilsiden går meget langsomt. Mange sidder bare og venter, enten fordi det er for dyrt, eller fordi man tror, at el-lastbiler ikke fungerer i international trafik. Ingen kan løfte opgaven alene, men hvis vi alle spiller ind, så kan vi sammen udfordre den måde, vi alle plejer at gøre tingene på, og vise, at det faktisk er muligt”, siger Morten Røssel, kundeansvarlig for godstransporter på Øresundsbron.

Når en elektrisk lastbil erstatter en diesel-lastbil på ruten Helsingborg-Høje Taastrup via Øresundsbroen, forventes CO2-aftrykket at blive reduceret med mere end 90 procent på denne strækning. De foreløbige tal viser en reduktion fra 216 til 18 kilo kuldioxid ifølge Erikssons Åkeri. Frem til efteråret vil op til syv elektriske lastbiler være en del af projektet hver uge.

Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbroen.
”Øresundsbroen vil være verdens mest bæredygtige bro. Med dette pilotprojekt viser vi, at fossilfri vejgodstransport på tværs af landegrænser er muligt i dag, og at vi gennem samarbejde i transportsektoren kan komme tættere på en grønnere lastbiltrafik. Vi er meget glade for dette samarbejde”.

Peter Hammarstedt, administrerende direktør, Carlsberg Sverige: 
”Vi er glade for at være en del af dette proaktive samarbejde. Det er vigtigt for os, da det er helt i tråd med vores ambition om at bevæge os hen imod en fossilfri forsyningskæde. Vi har tidligere elektrificeret de tunge lagertransporter i Halland og ser dette samarbejde som et vigtigt næste skridt. Nu er testkørslen afsluttet, og vi ser p.t. på, hvordan vi kan gøre dette til en permanent løsning i den nærmeste fremtid”.

Niclas Johnson, salgschef, Volvo Lastvagnar Sverige:
”Omstillingen begyndte for et par år siden i byerne, da skraldebiler og distributionsbiler kunne begynde at køre på el. Det næste skridt var elektrisk lastbiltransport mellem byer og regioner. Og i dag er det fuldt ud muligt at køre med elektriske lastbiler, selv over længere afstande og på tværs af landegrænser. Volvo Lastvagnar tilbyder i øjeblikket alle lastbilsmodeller i elektriske versioner. Nu handler det i høj grad om, at transportkøberne begynder at efterspørge bæredygtig transport for at få omstillingen til at tage fart. Det gode er, at vi siden sidste år har oplevet flere og flere, der stiller sådanne krav”.

Christian Pedersen, salgsdirektør, Erikssons Åkeri:
”Ingen kan omstille helt alene. El-lastbilerne er fire gange dyrere end diesel-lastbiler, og ladestanderne koster også. Derfor skal både investeringen og planlægningen ske som et samarbejde, men vi kunne hurtigt mærke, at el-lastbilerne gav os en konkurrencefordel. Det er lidt dyrere for kunderne, men stadig på et acceptabelt niveau. Til gengæld får kunderne CO2-besparelser til deres CSR-regnskab og stor markedsføringsværdi, så det er indsatsen værd”.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

19.09.2025SCM.dk

Nyt 36.000 m2 bæredygtigt logistikcenter ved Vejle skal distribuere dagligvarer

18.09.2025SCM.dk

Beredskabsbutikker skal sikre forsyningskæden i Danmark

18.09.2025Inact ApS

Sponseret

Inact indgår samarbejde med P. Christensen for at styrke eftermarkedet

17.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Element Logic afholder webinar om OmniMod - den manglende brik i lagerautomation

17.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatiseret palletransport med Swarm Automation Go – Toyotas nemme, risikofrie AGV-løsning.

16.09.2025SCM.dk

Nyt lager styrker STARKs logistik i hele Danmark

16.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vi sætter ind i slutspurten på NAU’s interne logistik

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn