Udenlandske netbutikker formår at brande sig danske

I løbet af 2020 er handel på nettet taget til, mens handel på udenlandske netbutikker er faldet. Danskerne handler mere lokalt – hvis vi da kan genkende, hvilke netbutikker egentlig er danske. Flere virksomheder formår nemlig at brande sig danske, selvom de egentlig stammer fra vores nabolande.

Knap tre ud af fire danskere tror H&M er dansk. Ligeledes tror knap halvdelen, at tyske Zalando er dansk, mens seks ud af ti tror, at svenske Boozt er dansk. Arkivfoto..

26.04.2021

SCM.dk

Mens danskerne i 2019 i højere grad end før brugte deres penge på udenlandske netbutikker, vendte denne udvikling igen i 2020, hvor forbruget i udenlandske netbutikker faldt med 10 procent.

”Det er skønt at se, at e-handlen herhjemme har fået et nøk opad. Det er nok heller ikke så overraskende i kølvandet på et år, hvor der har været kraftigt fokus på nethandel – og ikke mindst lokal handel,” siger E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund. 

Men der er sandsynligvis nogle skyggetal, når det kommer til danskernes køb i udlandet. Mange udenlandske netbutikker brander sig nemlig så stærkt i Danmark, at de opfattes som danske. 

Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

Her er det mest fremtrædende eksempel H&M, som knap tre ud af fire danskere tror er dansk. Ligeledes tror knap halvdelen, at tyske Zalando er dansk, mens seks ud af ti tror, at svenske Boozt er dansk. 

Disse er samtidig også populære netbutikker i Danmark, hvilket også viser sig ved at netop Tyskland og Sverige er modtagere af godt halvdelen af danskernes forbrug på udenlandske netbutikker. Tilføjer man også England, står de tre lande tilsammen for to tredjedele af danskernes udlandshandel.

Det, der tiltrækker danskerne til udenlandske netbutikker, er udvalg og pris, som henholdsvis en fjerde- og femtedel angiver som primær årsag til udenlandsk netkøb, hvor særligt de unge fremhæver den billige pris, som årsag til at handle udenlandsk.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle