Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

Frankrig vil passe bedre på sin egen modebranche, men måske burde det være en opgave for EU?

Foto: 123rf.com

22.03.2024

SCM.dk

Et lovforslag, der potentielt kan ændre spillet for ultra-fast-fashion, som vi kender det fra kinesiske platforme som Shein og Temu, er på vej til afstemning i Frankrigs senat. Det franske underhus vedtog enstemmigt lovforslaget i sidste uge. 

Formålet er at begrænse udbredelsen af ekstremt hurtigproduceret og billig beklædning ved bl.a. at indføre afgifter og forbud mod reklamer.

Den franske bæredygtighedsminister, Christophe Béchu, betegner dette som verdens første lovforslag rettet mod at dæmme op for ultra-fast-fashion. 

Enegang eller EU?

Det kan dog diskuteres, om der kan være ulemper forbundet med uensartet lovgivning på tværs af EU, som allerede arbejder på en omfattende tekstilstrategi.

Marie Busck, CSR- og bæredygtighedschef hos DM&T, udtrykker overfor Fasion Forum f.eks. bekymring over en potentiel fragmentering af reguleringen og opfordrer til en mere samlet tilgang inden for EU. 

“Overordnet set er det positivt med øget regulering i forhold til tekstiler og bæredygtighed, så vi kan støtte den rigtige type af produkter på markedet fremover, men vi kan ikke bakke op om, at individuel lovgivning i hvert land er vejen frem. EU er på vej med en anseelig mængde ny lovgivning, som arbejder på netop dette, og som går i den rigtige retning, siger hun og fortsætter: 

"Vi er nødt til at agere som ét marked i EU, hvis det skal være muligt at drive en mode- eller tekstilvirksomhed fremover. Hvis alle laver noget individuelt fremfor at vente på en EU-lov og implementering, så kan det skabe kaos og forvirring – ikke mindst for virksomhederne, som handler på tværs af flere lande,” siger Marie Busck.

Gode virkemidler men uklare definitioner

Lovforslaget i Frankrig omfatter flere initiativer, herunder forbud mod reklamer, også gennem influencere, og pålæggelse af afgifter på tøj solgt af ultra-fast-fashion-virksomheder. Desuden kræver det, at virksomhederne informerer forbrugerne om miljøbelastningen ved produktionen af tøjet. Det forventes også at fastsætte klare kriterier for, hvilke virksomheder der kategoriseres som ultra-fast-fashion.

Det er dog stadig uklart, hvordan lovforslaget vil blive håndhævet, og hvilke kriterier der vil blive anvendt til at definere ultra-fast-fashion-virksomheder. 

Marie Busck fremhæver vigtigheden af, at der kommer bud på lovgivning, som italesætter konkurrenceproblemerne fra store platforme som Shein og Temu, fordi de potentielt underminerer europæiske virksomheder, som vi formoder tager mere ansvar for forhold i produktionen.

- EHS

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle