Undersøgelse: Tre faktorer er afgørende for droners udbredelse

Hvis der for alvor skal satses på droner, er teknologiske muligheder, gældende lovgivning og organisering af droner ved virksomhedsbrug alle vigtige faktorer at være opmærksom på. Det er konklusionen på en undersøgelse af Alexandra Instituttet.

Virksomheder kan bruge droner til flere formål, herunder indsamling af data ved områder med sikkerhedsrisiko og overvågningsopgaver. Foto: Alexandra Instituttet..

17.03.2020

SCM.dk

De seneste år har der været betydelig fokus på, hvordan man som virksomhed kan bruge droner til opgaver som overvågning og indsamling af data. Men hvis dette skal blive en realitet, er flere områder afgørende. Det viser en rapport foretaget af IT-organisationen Alexandra Instituttet.

Læs også: Dronelevering testes i Dublin i samarbejde med Just Eat

Gennem interviews af ti ledere og medarbejdere i seks forskellige virksomheder og offentlige organisationer, som på nuværende tidspunkt arbejder med anvendelsen af droner, har instituttet undersøgt, hvilke forudsætninger, der skal til, hvis virksomheder succesfuldt skal implementere droner i forretningen. 

Faktorer som teknologiske muligheder, den nuværende lovgivning på området og hvordan brugen af droner organiseres i virksomheden internt er essentielle, hvis droner skal blive en fast del af forretningsaktiviteterne.

Undersøgelsens respondenter peger på, at droner kan være med til at spare tid og øge datakvalitet sammenlignet med andre fremgangsmåder. Derudover kan de øge sikkerheden ved dataindsamling i f.eks. havområder eller ved trafikovervågning. Droner kan endvidere være det første skridt i retningen mod en digitalisering af monitoreringsopgaver - både ved indsamling af data og behandling af data autonomt. 

En holistisk proces
Flere af de adspurgte understreger desuden, at det er vigtigt at arbejde helhedsorienteret i vurderingen af droners potentiale. De teknologiske muligheder skal balanceres op imod lovgivningen og ikke kun den konkrete organisering af arbejdsprocessen. 

Ifølge Anne Bøgh Fangel, der er principal organisation analyst hos Alexandra Instriuttet, er dette vigtige erfaringer at have in mente. 

“Fordi hvis det er forholdsvis simpelt, er det måske bedre, at det er fagmedarbejderen, der opøver den kompetence ligesom alle mulige andre redskaber. Omvendt hvis det skal bruges i en kontekst, hvor man f.eks. laver dataanalyse på det bagefter, så kræver det noget nøjagtighed, som typisk skal løses af specialister. Det er vigtigt at have sig for øje, og afhænger meget af, hvilken opgave, der skal løses”, siger hun og fortsætter: 

“Man kan nemt blive fokuseret på selve flyvningen. Men en drone er bare en anden måde at opsamle data på. Hvis man virkelig skal få noget ud af det, så kræver det, at man ser på hele processen rundt om. Det gælder lige fra idé til forberedelse til bearbejdning af data”. 

Hun understreger endvidere, at der kan være konsekvenser ved at se bort fra dette.

“Fordi selv om man synes, at man har været hele vejen rundt, så kan det vise sig, at det ikke går lovgivningsmæssigt. Eller måske forestiller man sig, at det er den almindelige medarbejder, der gøre det, og så viser det sig, at det faktisk ikke giver det output, man havde forestillet sig, fordi det er for svært til at fungere”, siger Anne Bøgh Fangel.

Læs også: DFDS tester droner på terminaler

Flere virksomheder og offentlige institutioner benytter allerede droner til diverse opgaver. Blandt andet Miljøstyrelsen, der bruger droner til overvågning af fuglebestande og ålegræs, Vejdirektoratet monitorerer omkring 2500 statslige broer og tunneler via droner og Rambøll anvender teknologien til trafiktælling, overvågning af udvikling på byggepladser samt gennemgang af nybyggeri. 

Læs hele rapporten af Alexandra Instituttet her.

- HCL 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle