Verdens længste tunnel åbnet i Schweiz

I går blev verdens længste tunnel indviet i Schweiz. Gotthard Base-tunnelens 57 km jernbane vil skære transporttiden gennem Europa kraftigt ned og blive vigtig for både miljø, gods- og passagertrafik.

Gotthard Base-tunnelen skærer sig ind i alperne i det sydlige Schweiz og forsætter 57 km under bjergene. Foto: SBB AG.

02.06.2016

SCM.dk

17 år, 80 mia. kr., 28,2 mio. ton materiale. Det er store tal, der er i spil, når der skal sættes fakta på verdens længste tunnel, der blev indviet i Schweiz i går. Gotthard Base-tunnelen strækker sig 57 km under de schweiziske alper og skaber dermed en mere direkte forbindelse mellem nord og syd, ikke bare i det midteuropæiske land, men for hele kontinentet.

Læs også: DSV satser på jernbanetransport

Tunnelen vil således, når den åbner for kommerciel trafik i december, blive et vigtigt link gennem Centraleuropa, der skærer omkring en times transporttid af turen fra Zürich til Milano som de nærmeste storbyer, og tilsvarende mellem de vigtige havnebyer Rotterdam og Antwerpen i nord og Genoa i syd.

Særligt for godstransporten mellem Nord- og Sydeuropa vil det give store gevinster. Når tunnelen er i fuld drift vil den blive benyttet af 260 godstog dagligt, der vil kunne medtage op mod 377.000 ton gods. Sammenlagt vil det ifølge BBC betyde 1 million færre lastbiler på vejene årligt.

Adskillige toppolitikere var til stede ved åbningen af den nye tunnel. Foto: SBB AG.

Den officielle åbning i går, der bød på stort anlagte forestillinger i begge ender af det nye anlæg, blev overværet af flere regeringschefer fra både Schweiz og de omkringliggende lande. Både den italienske premierminister Matteo Renzi, den schweiziske præsident Johann Schneider-Ammann, den tyske kansler Angela Merkel og Frankrigs præsident Francois Hollande var således på plads og talte i store vendinger om gevinsterne ved den nye forbindelse.

Mens den franske præsident ifølge The Guardian hyldede perspektiverne for den frie bevægelighed for både mennesker og varer i Europa, talte Merkel ifølge swissinfo.ch om den nye tunnel, der på sine dybeste steder har 2,3 km bjerg over sig, som ”hjertet i Europas jernbanenet”. Samtidig pointerede kansleren dog, at ”aortaen mangler” med henvisning til de opgraderingsarbejder, herunder tunneller, der er undervejs, bl.a. i Tyskland, men er ramt af forsinkelser og for nogles vedkommende kan være 20 år fra færdiggørelse.

Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen – i tog

Gotthard Base-tunnelen er derimod, med vanlig schweizisk præcision, blevet færdig til tiden og inden for budgettet. I modsætning til den gamle St. Gotthard-tunnel løber den nye i en stort set lige linje, men kun få højdeforskelle og enkelte bløde kurver undervejs, hvilket vil tillade hastigheder for togene på op til 250 km/t.

Se flere billeder fra åbningen hos Daily Mail.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle