Vil Amazon gøre det samme ved dagligvarehandlen, som virksomheden har gjort ved e-handlen?

Amazon er stærkt på vej ind i dagligvaresektoren, og det sker på mange fronter. Opkøbet af den amerikanske dagligvarekæde WholeFoods og lanceringen af den første kasseløse butik Amazon Go i Seattle er to indikationer på, at Amazon er stærkt på vej.

Amazon Go-butikken i Seattle giver et glimt af fremtiden for dagligvarehandel, og selskabet har meddelt, at de planlægger at åbne nye butikker i to andre amerikanske byer. Foto: Amazon.

15.11.2018

Ralf Seifert og Richard Markoff , SCM.dk

Amazon har på det seneste haft travlt. Efter at have gjort sin entré i den amerikanske dagligvaresektor med lanceringen af leveringstjenesten Amazon Fresh og opkøbet af kæden Whole Foods er virksomheden nu i færd med at lancere sit eget supermarked, nemlig Amazon Go.

Tiltagene har fået mange eksperter og branchefolk til at spekulere i, om Amazon er på vej til at transformere dagligvarehandel på samme måde, som virksomheden har gjort det inden for e-handel og bogudgivelser. Men dagligvarehandel er et meget anderledes marked.

Den begrænsede lønsomhed i online dagligvareleveringer åbner meget  begrænsede muligheder for, at Amazon kan innovere, og Whole Foods tiltrækker kun et afgrænset velhavende kundesegment. Men når det er sagt, så kan Amazon Go måske lige præcis være den disruptive kraft, der kan transformere dagligvarebranchen.

Der er stort set ingen aktører, der tjener penge på at tilbyde næste-dags-levering. Så introduktion af næste-dags-levering kunne potentielt disrupte markedet.

Online dagligvarelevering repræsenterer fortsat kun en lille del af det samlede dagligvaremarked, idet online dagligvareindkøb står for 6-7 procent af det engelske marked, 5 procent af det franske og amerikanske marked og mindre end 2 procent på andre europæiske markeder.

Asien tager teten, her svarer 37 procent af forbrugerne, at de på et tidspunkt har foretaget et online køb af dagligvarer, hvor det tilsvarende tal er 13 procent i Europa. Online leveringer er ikke blot en lille del af det samlede dagligvaremarked, lønsomheden i markedet er også meget begrænset eller endda tvivlsom.

Den engelske dagligvarekoncern Tesco rapporterer om en lønsomhedsmargin på 2-3 procent og indførte for nylig en kraftig forhøjelse af minimums ordrestørrelse. Det sker med det mål at styrke hjemmeleveringer af dagligvarer som et bekvemt upmarket tilbud.

Ocado, der er en ren online aktør indenfor dagligvarer til det engelske marked, lykkedes med at presse et smalt overskud ud af forretningen i 2016 og måtte acceptere et underskud i 2017. Faktisk bliver Ocados omsætning i stigende grad skabt af salg af e-handelsekspertise frem for ren online dagligvarehandel.

Logistikken i online dagligvarehandel gør det vanskeligt at skabe overskud. Produkternes levetid er meget begrænset, mange af produkterne skal køles eller fryses, og de fleste af dem er svære at stable. Tesco og Ocado repræsenterer to elementære tilgange til ordre fulfillment.

Tesco praktiserer ”store fulfillment modellen”, hvor ordrerne bliver plukket i og afsendt fra butikker. Ocado anvender dedikerede lagre til at plukke og afsende ordrer. Begge modeller har deres tilhængere. Tescos model er en smule hurtigere (fordi processen foregår tættere på kunden); mens Ocados model er en smule mere effektiv (fordi der er mindre håndtering af varerne).

Amazon har forsøgt at presse sig ind på markedet, først og fremmest via Amazon Fresh. Amazon Fresh anvendte dedikerede lagre, begyndte i Seattle i 2007 og spredte sig dernæst langsomt til 11 amerikanske byer og åbning i London i 2016. Amazon har flere gange justeret prismodellen i forsøget på at forbedre lønsomheden, og sent sidste år annoncerede Amazon, at de ville lukke ned i fem markeder.

Whole Foods
I sommeren 2017 opkøbte Amazon dagligvarekæden Whole Foods, og virksomheden har siden domineret debatten om dagligvarer lige siden. På trods af at Whole Foods faktisk kun sidder på mindre end 2 procent af det amerikanske dagligvaremarked, har konkurrenterne måtte se sine aktiekurser rasle ned med 5-10 procent.

Da Amazon implementerede et nyt lager genopfyldningssystem, systemet der genopfylder hylderne med de varer, der er blevet solgt, skabte det næsten med det samme katastrofale resultater. Leverandører begyndte at klage over ekstra omkostninger og skærpede krav, medarbejdere var stærkt utilfredse og varetilgængeligheden på hylderne faldt.

Dette kan være en indikator på en fremtidig disruption af hele markedet, men det er nok mere sandsynligt, at der er tale om, at Amazon skal lære spillereglerne i en ny branche at kende.

Men Amazon anvender, som mange har forudset det,  Whole Foods som en platform for online dagligvarehandel og samtidig som en hjørnesten i Amazons Prime Program. Whole Foods’ kunder tilhører de købestærke segmenter, og der er et naturligt overlap mellem Prime og Whole Foods.

Skal Whole Foods’ kunder høste fordele af lavere priser og særlige tilbud, så skal de abonnere på Prime. Faktisk er hele Whole Foods’ loyalitetsprogram blevet lagt sammen med Amazon Prime. Det vil gøre Amazon i stand til at opbygge værdifulde data om dagligvarekunderne, hvilket kan hjælpe Amazon til at opbygge mere præcise lagre og forudsige købsmønstre.

Om forfatterne

Ralf Seifert er professor i Operations Management hos IMD. Han leder IMD’s nye Digital Supply Chain Management program, som adresserer både traditionel supply chain strategi og implementering samt digitale tendenser og nye teknologier.

Richard Markoff er supply chain forsker, konsulent, coach og foredragsholder. Han har arbejdet for L’Oreal i 22 år i Canada, USA og Frankrig med ansvar for stort set alle felter af værdikæden fra produktion til kundesamarbejde.

Amazons seneste tiltag for at transformere dagligvareindustrien er at tilbyde Whole Foods kunder fri to-timers levering i to pilotmarkeder med brug af ”store fulfillment modellen”.

Der er stort set ingen aktører, der tjener penge på at tilbyde næste-dags-levering. Så introduktion af næste-dags-levering kunne potentielt disrupte markedet. Amazon er kendt for at drive forretningsmodeller inden for e-handel (i modsætning til for eksempel deres cloud hosting), der accepterer lav eller negativ lønsomhed; og viser det sig, at Amazon har samme villighed til at tabe penge inden for dagligvarer, vil Amazon skabe intenst pres på konkurrenter.

Der er en mulighed for, at Amazon gennem en kombination af højere Whole Foods prisniveauer og den nylige prisstigning på Prime medlemskab rent faktisk kan skabe positiv lønsomhed.

Det er værd at bemærke, at Alibaba faktisk har succes med at transformere online dagligvarehandel i Kina ved at positionere sig som en hurtigt og upscale alternativ til de normale supermarkeder. Amazons tilgang med deres Whole Foods pilot har nogle af de samme kendetegn som Alibabas succesfulde model.

Whole Foods’ butikker ligger i tætbefolkede byområder, og de er placeret tæt på deres kunder, som har høje indtægter og har en forsmag for økologiske og sunde madvarer.

Amazon Go
I januar 2018 tiltrak Amazon sig stor opmærksomhed med åbningen af deres første Amazon Go-butik i Seattle. Butikken har ingen betalingskasser, men anvender en check-ud procedure baseret på teknologier som computer vision og deep learning til at registrere hvilke varer, kunderne vælger fra hylderne.

Det er spændende, sjovt og indeholder måske et glimt af fremtiden for dagligvarehandel, og Amazon har meddelt, at de planlægger at åbne nye butikker i to andre amerikanske byer.

Men Amazon Go skal bevise sin skalerbarhed, før man kan tale om en dagligvare-revolution. Butikken i Seattle er på begrænsede 167 m2 og tilbyder et meget smalt varesortiment. Til sammenligning er den typiske amerikanske dagligvarebutik på næsten 4.000 m2 og tilbyder omkring 40.000 forskellige varer.

Der er ingen tvivl om, at Amazon har vakt stor opmærksomhed med virksomhedens seneste tiltag inden for dagligvarer. Nogle af tiltagene som for eksempel Amazon Go kan måske vise sig at være gedigne innovationer, og i det hele taget tyder meget på, at tiltagene med Amazon Fresh og Prime har potentialet til at disrupte dagligvaresektoren. Men det vil kun ske for udvalgte, velhavende kunder i storbyer.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution

Relateret indhold

14.06.2024SCM.dk

Grøn omstilling af forsyningskæder kræver samarbejde på tværs af grænser

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Succes med graduate program: Alle fire graduates ansat!

31.05.2024SCM.dk

Geopolitik giver flere etiske dilemmaer til virksomheder

28.05.2024SCM.dk

4 trin til den resiliente værdikæde

27.05.2024Bureau Veritas

Sponseret

Forstå de nye ISO-krav om klimaændringer

27.05.2024SCM.dk

Ørsted indgår ny stor aftale om CO2-fjernelse med Microsoft

23.05.2024SCM.dk

Forbrugernes lyst til at handle direkte hos producenten stiger

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Automation Engineer, Remote Assistance

Har du kompetencerne og lysten til at yde support på komplekse og højteknologiske løsninger? Så søger vi nu endnu en kollega til vores Remote Assistance team.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Kantineassistent - med flair for det grønne køkken

Hos Körber Supply Chain er kantinen vores fælles samlingspunkt, hvor alle medarbejdere fra alle afdelinger mødes dagligt over et veltillavet og lækkert frokostmåltid. Vores kantine er kendt og anerkendt for sin høje kvalitet, et bredt udvalg af lækre og sunde retter, samt masser af smil og god service.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup