Virksomheder leder efter de nye BRIK-lande

I takt med at flere af de traditionelle udviklingsøkonomier såsom Kina, Indien og Brasilien ekspanderer langsommere, kigger de multinationale virksomheder efter alternative vækstmarkeder.

Skoda er en af de bilproducenter, der ekspanderer i Nigeria. Foto: Photos.com. .

10.12.2013

SCM.dk

Et stigende antal multinationale virksomheder er begyndt at se sig om efter nye vækstmarkeder til at supplere deres aktiviteter i BRIK-landene. Og virksomhederne bør handle hurtigt, mens der stadig er markedsandele at få fat i.  

Læs også: Stadig stort potentiale i vækstøkonomierne

Det mener Richard Leggett, CEO i analysefirmaet Frontier Strategy Group (FSG), og blogger for Harvard Business Review. Han identificerer i sin blog flere nye vækstlande, som nu ser ud til at komme med på vognen.

I Asien ekspanderer virksomhederne aggressivt i flere af ASEAN-landene, det vil sige Malaysia, Fillippinerne, Singapore, Thailand og især Indonesien.

Ekspansionen sker især, fordi den købestærke middelklasse vokser i de nævnte lande, der også er begunstiget af demografien. Over 50 procent af befolkningerne er under 29 år gamle, og cirka 52 procent lever i urbane områder.

Stor stigning i Peru
I Latinamerika er den blandt andet den voksende middelklasse i Peru, der tiltrækker de multinationale virksomheder. FSG har beregnet, at privatforbruget i Peru vil vokse med 54 procent mellem 2010 og 2015.

I Afrika er det især Nigeria, der ifølge Richard Leggett står på spring for at overtage Sydafrikas førertrøje som Afrikas største økonomi.

Eksempelvis er bilindustrien i Nigeria i kraftig fremgang, efter at flere bilproducenter har udbygget deres forhandlernet og opført lokale montagehaller.    

Læs også: Vækstøkonomier er bedst til udlandshandel

Successen for de multinationale virksomheder vil afhænge af deres evne til at identificere de mest attraktive muligheder for netop deres unikke forretning. Og samtidig tage ledelsesmæssig højde for de lokale nuancer, der præger hvert enkelt marked, skriver Richard Leggett.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle