Virksomheder leder efter de nye BRIK-lande

I takt med at flere af de traditionelle udviklingsøkonomier såsom Kina, Indien og Brasilien ekspanderer langsommere, kigger de multinationale virksomheder efter alternative vækstmarkeder.

Skoda er en af de bilproducenter, der ekspanderer i Nigeria. Foto: Photos.com. .

10.12.2013

SCM.dk

Et stigende antal multinationale virksomheder er begyndt at se sig om efter nye vækstmarkeder til at supplere deres aktiviteter i BRIK-landene. Og virksomhederne bør handle hurtigt, mens der stadig er markedsandele at få fat i.  

Læs også: Stadig stort potentiale i vækstøkonomierne

Det mener Richard Leggett, CEO i analysefirmaet Frontier Strategy Group (FSG), og blogger for Harvard Business Review. Han identificerer i sin blog flere nye vækstlande, som nu ser ud til at komme med på vognen.

I Asien ekspanderer virksomhederne aggressivt i flere af ASEAN-landene, det vil sige Malaysia, Fillippinerne, Singapore, Thailand og især Indonesien.

Ekspansionen sker især, fordi den købestærke middelklasse vokser i de nævnte lande, der også er begunstiget af demografien. Over 50 procent af befolkningerne er under 29 år gamle, og cirka 52 procent lever i urbane områder.

Stor stigning i Peru
I Latinamerika er den blandt andet den voksende middelklasse i Peru, der tiltrækker de multinationale virksomheder. FSG har beregnet, at privatforbruget i Peru vil vokse med 54 procent mellem 2010 og 2015.

I Afrika er det især Nigeria, der ifølge Richard Leggett står på spring for at overtage Sydafrikas førertrøje som Afrikas største økonomi.

Eksempelvis er bilindustrien i Nigeria i kraftig fremgang, efter at flere bilproducenter har udbygget deres forhandlernet og opført lokale montagehaller.    

Læs også: Vækstøkonomier er bedst til udlandshandel

Successen for de multinationale virksomheder vil afhænge af deres evne til at identificere de mest attraktive muligheder for netop deres unikke forretning. Og samtidig tage ledelsesmæssig højde for de lokale nuancer, der præger hvert enkelt marked, skriver Richard Leggett.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle