Vognmænd: Lad ellastbiler køre uden om vejafgiften
Ellastbilerne i Danmark bør fritages for vejafgiften, hvis tanken om en yderligere grøn udvikling af transporterhvervet skal give mening. Det mener DTL – Danske Vognmænd, der henviser til den seneste udvikling i Tyskland.
”Der er lang vej hjem, før en omstilling fra diesel til el kommer bare halvvejs i mål. Priser på el-lastbilerne er høje - to-tre gange så meget som tilsvarende dieselbiler. Og lademulighederne ved depotladning er stadig ikke tilstrækkelige. En fritagelse fra vejafgiften i Danmark for ellastbiler er på tide og kan være et plaster på såret og give større incitamenter til at skifte til el”, udtaler administrerende direktør Erik Østergaard. Foto: DTL - Danske Vognmænd
Den 1. december tog den tyske Forbundsdag det næste skridt i udviklingen af grøn transport i Tyskland. Her forlængede man nemlig vejafgiftsfritagelsen for nul-emissionslastbiler indtil 30. juni 2031. Ændringsloven forlænger den oprindeligt bestemte vejafgiftsfritagelse for nul-emissionslastbiler, der udløb her ved årsskiftet. Tiltaget sikrer dermed den fulde udnyttelse af den fastlagte fritagelsesperiode i EU-reglerne.
Den tyske forbundstransportminister Patrick Schnieder udtalte blandt andet:
"Ved at forlænge vejafgiftsfritagelsen indtil midten af 2031 giver vi markedet for nul-emissions lastbiler et betydeligt boost. Virksomheder har nu planlægningssikkerhed, og det er fortsat attraktivt at skifte til nul-emissions lastbiler…"
Det får DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard til at foreslå den danske regering at tage lignende skridt mod en grønnere transport:
”Der er lang vej hjem, før en omstilling fra diesel til el kommer bare halvvejs i mål. Priser på el-lastbilerne er høje - to-tre gange så meget som tilsvarende dieselbiler. Og lademulighederne ved depotladning er stadig ikke tilstrækkelige. En fritagelse fra vejafgiften i Danmark for ellastbiler er på tide og kan være et plaster på såret og give større incitamenter til at skifte til el”, udtaler han.
Læs også: Flere ulykker kræver bedre sidste-kilometer sikkerhed
I Danmark er vejafgiftssatsen for ellastbiler 13 øre per kilometer i 2025 - stigende til 19 øre i 2028 og 26 øre i 2029. Satserne i miljøzonerne er 50 procent højere. For en lastbil, der kører 80.000 kilometer årligt, vil en fritagelse for vejafgift samlet set over fem et halvt år give en besparelse på lige knap 90.000 kroner, viser beregninger fra DTL.
”Finansieringen kunne for eksempel ske med midlerne fra de kommende ETS2-midler, det vil sige salget af CO2-kvoter på vejtransportsektoren, der efter planen skal opkræves fra 2028 og frem. Jeg opfordrer til, at aftaleparterne bag Grøn Fond tager et kig på dette sammen med transportministeren og finder frem til en løsning”, siger Erik Østergaard.
Lige nu er der cirka1.500 ellastbiler på gaden. Hvis de opnår besparelsen frem til 2031 vil det svare til et provenu på cirka 130 millioner kroner i perioden.
Kilde: DTL – Danske Vognmænd
/ PiB
