Zalando og H&M går til kamp mod returneringer

Brugerbetaling og teknologiske tiltag skal få antallet af returneringer ned hos Zalando og H&M. Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen og bæredygtigheden. Det vurderer Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det. Foto: 123rf.com..

11.10.2023

SCM.dk

Onlinekunder hos H&M kan godt begynde at vænne sig til tanken om, at de skal betale, hvis de vil sende varer retur. Efter en testfase i Storbritannien har den svenske gigant besluttet, at det også i europæiske lande skal koste at returnere.  Målet er at bringe antallet af returneringer ned.

Det siger koncernchef, Helena Helmersson: ”Vi skal have retursendingerne bragt ned.”

I Dansk Erhverv kalder chefkonsulent Jens Wedenborg den nye udmelding fra giganten interessant. 
Han henviser til, at det i høj grad var de store spillere, som H&M, der indførte gratis retur for efterhånden en del år tilbage og dermed ”lærte” kunderne, at det kunne de forvente. Det betød, at mange mindre netbutikker også måtte gøre det for at følge med – også selvom det gjorde ondt på bundlinjen. 

”Derfor tror jeg også, at mange mindre virksomheder hilser H&M’s tiltag velkommen”, forklarer han og peger på, at danske Luksusbaby også har droppet fri retur:

”Jo flere der gør det, jo lettere bliver det at følge trop som mindre netbutik".

Jens Wedenborg forklarer videre, at det ikke er overraskende, at udmeldingen kommer nu:

”Det er en naturlig udvikling, for det er et hårdt marked, hvor der er pres på bundlinjen, og så er det klart, at man kigger på, hvilke udgifter man kan spare væk”.

”Samtidig er virksomhederne også blevet mere opmærksomme på bæredygtighedsaspektet, og det trækker ned, hvis man har alt for høje returrater”.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper også med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det.

Det gør ondt på økonomien og miljøet, erkender medstifter Robert Gentz, som har planer om at udvikle et digitalt prøverum, hvor kunderne kan skabe en 3D-avatar af sig og prøve tøj i forskellige størrelser. Målet er at gøre det nemmere for forbrugeren at ramme den rigtige størrelse og dermed sende færre varer retur.

Læs også: Professionelle indkøbere ønsker den samme shoppingoplevelse som forbrugere

At det netop er modebranchen, som lancerer flere initiativer for at bekæmpe returraten, er heller ikke overraskende. For mens e-handlen generelt ifølge den nyeste E-handelsanalyse har en returandel på cirka 9 procent, så er den cirka dobbelt så høj i modebranchen.

”Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring for branchen. Men det er en balanceakt, for man vil jo heller ikke skræmme kunderne væk. Derfor tror jeg også, at mange vil følge med i Zalandos avatar-initiativer for at se, hvordan teknologien kan være med til at løse udfordringen”, slutter Jens Wedenborg.

- PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online