17 SCM-eksperters bud på 2018 - del 3
SCM.dk har spurgt 17 SCM-eksperter om, hvad de forventer vil fylde mest i 2018. Svarene afspejler, at ledelse af forsyningskæden er en mangfoldig opgave. Eksperternes bud dækker alt fra data, digitalisering og disruption over S&OP og kompetenceudvikling til strategi og innovation. Der er masser af inspiration til, hvordan du kan slibe supply chain-knivene og være klar til 2018. Dette er tredje og sidste del.
Jacob Leth Nielsen, CEO og partner, Logio:
Mere vilje til løbende at investere i forandringsprojekter
Største udfordringer:
Der er fortsatte udfordringer i at skabe lønsomme modeller for e-commerce og et voldsomt pres for høj sporbarhed, kort leveringstid og den rigtige pris.
Væsentligste virkemidler:
De vigtigste værktøjer bliver løbende tilpasning af forsyningskæden med tæt kundedialog, variabel prissætning af services og viljen til løbende at investere i forandringsprojekter med erfarne folk på holdet.
Jan Stentoft, professor, Syddansk Universitet:
Bind supply chain strategien sammen med forretningsstrategien
Største udfordringer:
At få skabt den nødvendige sult for at gennemføre de nødvendige supply chain-innovationer i en tid, hvor der er gang i hjulene. Og at få gennemført procesanalyse først og derefter analysere hvordan ny teknologi (fx industri 4.0) kan anvendes for at effektivisere arbejdsgange.
Væsentligste virkemidler:
Fokus på facts, facts og facts. Målstyring. Skabe sammenhæng mellem virksomhedens overordnede strategi og supply chain strategi – hænger de sammen?
Charles Møller, professor, Aalborg Universitet:
Data, datakvalitet og systemintegration vil gøre forskellen
Største udfordringer:
Også i 2018 vil der komme mange store internationale omvæltninger, som kræver nye supply chain løsninger. Det bliver en konstant udfordring at identificere de væsentligste og få dem implementeret inden for en fornuftig tid. Mange vil nok også opleve nye konkurrenter, som kommer fra sidelinjen, for eksempel fordi de har forstået de digitale muligheder og ikke har en historik at kæmpe med.
Væsentligste virkemidler:
Nr. 1, 2 og 3 er data, data og data. Eller rettere digitalisering af forsyningskæden, så der skabes gennemsigtighed og grundlag for faktuel beslutningsstøtte. Måske også automatisering af arbejdsgange, for eksempel gennem brug af maskinintelligens og algoritmer. Det sætter så fokus på en gammel disciplin, som handler om systemintegration og datakvalitet. Det er rigtig svært, og løses kun gennem et langt sejt træk. God 2018 :-)
Carsten Kyster, COO, Dinex:
Det rigtige hold og den gennemtænkte plan
Største udfordringer:
Udfordringen for os er, at vi skal lære at forstå vores kunder med fokus på at løfte vores servicegrad, OTD. Samtidig skal vi forbedre vores cash flow ved at reducere lagerbinding, NWC. Konkurrencen i automotive industrien er blevet større, og det betyder, at vi skal optimere hele vores E2E supply chain. Men dette må ikke påvirke vores fleksibilitet eller kvalitet. Ligeledes skal Dinex gennemføre næste skridt i excellence-rejsen med fokus på kundeservice og eksekvering.
Væsentligste virkemidler:
Vores primære 'enablers' vil være at etablere et centralt OEM lager syd for Frankfurt, hvilket vil medføre yderligere fokus på den daglig service og eksekvering ud til vores kunder. Yderligere igangsætter vi en S&OP arbejdsproces i samarbejde SDU, hvilket vil forbedre vores konkurrenceevne. Alle vores planer kan kun gennemføres med den rette organisation og den gennembearbejdede projektplan.
Einar Scholte, partner, Implement:
Ingen SCM 4.0 uden S&OP
Største udfordringer:
Jeg ser tre store udfordringer: Vi skal forholde os til Industri 4.0. Hvad betyder den tættere forbundethed i hele kæden, som 4.0 medfører, for vores ledelse? Ja, vi skal fx rive siloerne ned, for ellers kan vi ikke følge med 4.0. Den tredje er opdatering af kompetencer på både data og procestænkning på tværs af organisationen.
Væsentligste virkemidler:
Vi skal først og fremmest forstå eget modenhedsniveau i forhold til Industri 4.0. Hvis vi ikke ved, hvor vi er, kan vi ikke indføre noget som helst 4.0. Vi skal dernæst komme i gang med eller styrke vores tværgående sales & operations planning. S&OP er forudsætningen for 4.0 og i det hele taget succesfuld SCM. Pragmatisk S&OP gør os mere agile, procesmodne og koordinerede.
Læs første del af temaet her og anden del her.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om 2018