AGV-Sally er truckens autonome alternativ

AGV’en Sally med software fra danske Gibotech kan køre frit rundt og transportere objekter fra a til b. I fremtiden vil AGV’er erstatte de fleste trucks, mener Gibotechs salgsdirektør.

Danske Gibotechs AGV ’Sally’ skal fra 2019 rulle rundt på sterilcentralerne på både Herlev Hospital og Rigshospitalet. Foto: Gibotech.

22.09.2017

SCM.dk

Sally er en nyttig transportrobot for virksomheder og arbejdspladser, der har behov for at få flyttet objekter fra a til b. AGV’en behøver ikke følge nogen bestemt bane, men kan køre frit rundt på gulvet:

”Sally kan udføre transportarbejde uden hjælp fra menneskehånd. Det er en ergonomisk gevinst, fordi det skåner medarbejderne for at skulle bruge kræfter på tunge løft”, siger Mikkel Bjerregaard, salgsdirektør i Gibotech, til Ingeniøren.

For at undgå at støde ind i møbler, kasser og lignende scanner Sally rummet for forudprogrammerede konturer. Man kan desuden tilvælge flere navigationsmetoder efter behov.

Hvis man alligevel kommer til at krydse Sallys veje, skal man ikke være bange for et sammenstød. AGV’en kører med en tophastighed på 2 m/s, den er udstyret med en 360 graders-scanner og sætter farten ned, når noget dukker op inden for én meters afstand. Kommer man tættere på end 10 cm, stopper den helt.

Læs også: Førerløs AGV-truck skal fremover køre i døgndrift

Derudover er Sally praktisk grundet sin kompakte størrelse. Gibotechs AGV er 75 cm lang, 60 cm bred og 50 cm høj. 

Kan erstatte trucken
Robot-assistenten skal snart rulle rundt på danske gange, nemlig på Herlev Hospital og Rigshospitalet i København. I alt skal Gibotech levere 20 eksemplarer af transportrobotten til hospitalerne i 2019.

Og det er ikke kun hospitalerne, der er interesserede i Sally. Flere virksomheder har fået øje på transportrobotten, og det vil i fremtiden få konsekvenser for truckene, mener Mikkel Bjerregaard:

”Der er et enormt behov for at flytte ting fra a til b i virksomhederne. I dag er det truckene, der hersker, men inden for de kommende år vil de blive erstattet af AGV’er”, siger Mikkel Bjerregaard til Ingeniøren.

Gibotechs salgsdirektør vurderer, at AGV’erne i dag er på cirka samme udviklingstrin, som robotterne var for ti års tid siden. Han forudser derfor, at mange fabrikker vil skifte trucken ud med AGV i løbet af en overskuelig årrække – ikke mindst af økonomiske årsager:

”Der er rigtig mange trucks ude i virksomhederne, og bag hver af dem sidder der en medarbejder, som oppebærer en årsløn og har sygedage. Det er ikke sikkert, at alle trucks kan erstattes med en AGV, men mon ikke 80/20-reglen også gælder her”, vurderer Mikkel Bjerregaard.

Læs også: Onlinebutikker automatiserer løs

Sally bliver præsenteret for første gang herhjemme ved HI-messen den 3.-5. oktober i Messecenter Herning.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle