AGV-Sally er truckens autonome alternativ
AGVen Sally med software fra danske Gibotech kan køre frit rundt og transportere objekter fra a til b. I fremtiden vil AGVer erstatte de fleste trucks, mener Gibotechs salgsdirektør.
Den danske teknologivirksomhed Gibotech har sammen med det østrigske firma DS Automotion udviklet AGVen (Automated Guided Vehicle) Sally, skriver Ingeniøren.
Læs også: Dansk indendørs-drone trækker opmærksomhed fra udlandet
Sally er en nyttig transportrobot for virksomheder og arbejdspladser, der har behov for at få flyttet objekter fra a til b. AGVen behøver ikke følge nogen bestemt bane, men kan køre frit rundt på gulvet:
Sally kan udføre transportarbejde uden hjælp fra menneskehånd. Det er en ergonomisk gevinst, fordi det skåner medarbejderne for at skulle bruge kræfter på tunge løft, siger Mikkel Bjerregaard, salgsdirektør i Gibotech, til Ingeniøren.
For at undgå at støde ind i møbler, kasser og lignende scanner Sally rummet for forudprogrammerede konturer. Man kan desuden tilvælge flere navigationsmetoder efter behov.
Hvis man alligevel kommer til at krydse Sallys veje, skal man ikke være bange for et sammenstød. AGVen kører med en tophastighed på 2 m/s, den er udstyret med en 360 graders-scanner og sætter farten ned, når noget dukker op inden for én meters afstand. Kommer man tættere på end 10 cm, stopper den helt.
Læs også: Førerløs AGV-truck skal fremover køre i døgndrift
Derudover er Sally praktisk grundet sin kompakte størrelse. Gibotechs AGV er 75 cm lang, 60 cm bred og 50 cm høj.
Kan erstatte trucken
Robot-assistenten skal snart rulle rundt på danske gange, nemlig på Herlev Hospital og Rigshospitalet i København. I alt skal Gibotech levere 20 eksemplarer af transportrobotten til hospitalerne i 2019.
Og det er ikke kun hospitalerne, der er interesserede i Sally. Flere virksomheder har fået øje på transportrobotten, og det vil i fremtiden få konsekvenser for truckene, mener Mikkel Bjerregaard:
Der er et enormt behov for at flytte ting fra a til b i virksomhederne. I dag er det truckene, der hersker, men inden for de kommende år vil de blive erstattet af AGVer, siger Mikkel Bjerregaard til Ingeniøren.
Gibotechs salgsdirektør vurderer, at AGVerne i dag er på cirka samme udviklingstrin, som robotterne var for ti års tid siden. Han forudser derfor, at mange fabrikker vil skifte trucken ud med AGV i løbet af en overskuelig årrække ikke mindst af økonomiske årsager:
Der er rigtig mange trucks ude i virksomhederne, og bag hver af dem sidder der en medarbejder, som oppebærer en årsløn og har sygedage. Det er ikke sikkert, at alle trucks kan erstattes med en AGV, men mon ikke 80/20-reglen også gælder her, vurderer Mikkel Bjerregaard.
Læs også: Onlinebutikker automatiserer løs
Sally bliver præsenteret for første gang herhjemme ved HI-messen den 3.-5. oktober i Messecenter Herning.
-CHM