Bekæmp kanalkonflikten ved onlinesalg

Det er muligt at undgå en udsultning af distributions- og forhandlerled, når man lancerer en webbutik, mener rådgiver i e-handelsløsninger.

03.04.2012

SCM.dk

De traditionelle distributionskanaler er tydeligst under pres, når talen falder på produkter, der kan distribueres digitalt over nettet. Med lanceringen af musikstreaming-tjenesten Spotify i Danmark nærmer cd’ens endeligt sig yderligere, og i de senere år er fysiske musikforretninger som kæderne GUF og Axel Music bukket under. Musik er kun begyndelsen, køb og leje af film online er nu også for alvor på vej i Danmark, hvor Apple i efteråret åbnede for filmdelen i den danske version af iTunes.

”Apples App Store og Android Market revolutionerer markedet, fordi de bruger internettet som distributionskanal. Dermed kortslutter de den traditionelle distributionsvej, som involverer grossister og detailleddet, der alle sammen er med til at fordyre produktet uden at bidrage med egentlig værdi,” siger professor Jan Damsgaard fra Institut for IT Ledelse på CBS til nyhedsbrevet Insights@CBS.

Pressede led i værdikæden
Men problematikken omkring overflødige led i værdikæden gælder ikke kun digitale produkter. Især tøj og fødevarer sælges rask væk over nettet, og det presser især to led i værdikæden.
”Det er især inden for grossistleddet og detailleddet, at onlinedistributionen kan udgøre en trussel,” siger Poul Erik Christiansen, ph.d. ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi, CBS.
Ifølge forskeren havde eksempelvis LEGO i starten betænkeligheder ved at lancere en onlineshop, da man frygtede, at det ville kannibalisere salget i legetøjskæderne.
”Nogle producenter som Dell Computer blev født til nethandel og gik helt uden om forhandlerleddet, men i dag er det almindeligt, at virksomhederne både har et online- og butikssalg med rabatter på internethandlen. Hvis en virksomhed har begge dele, er det principielt ligegyldigt for virksomheden, hvor salget finder sted,” siger Poul Erik Christensen.

Ændret indkøbsadfærd
At det i dag handler om en både-og-løsning fremfor enten-eller bliver bakket op af Jeppe Hansen, der er administrerende direktør og partner i Vertica, der leverer e-handelsløsninger.

Han mener, at der kan identificeres to forbrugertyper, den, der opsøger den fysiske butik for at afprøve varen og derefter køber varen billigere på nettet. Og den, der bruger nettet til at orientere sig, før han køber enten online eller i en fysisk butik. Ifølge Jeppe Hansen befinder de fleste kunder sig i den sidste kategori. Det, der for alvor har ændret forbrugernes indkøbsadfærd de senere år, er den teknologiske udvikling. I dag kan kunderne orientere sig på nettet overalt, inden de køber. Udviklingen er gået lynhurtigt de seneste år, hvor hjemme-pc’en samler støv til fordel for smartphonen og senest brugen af tablets. Jeppe Hansen peger på, at den mobile udvikling udvisker grænserne mellem e-handel og fysisk salg. Kunderne kan således tage onlinebutikken med ned i den fysiske butik og tjekke varen på stedet.

”Du kan med det samme finde ud af, om varen kan fås billigere andetsteds, om andre har varen på lager i en anden farve, hvilke alternativer til varen, der findes på markedet, og hvor du skal gå hen for at købe den,” siger Jeppe Hansen.
Han tøver derfor ikke med at fastslå, at det i dag er afgørende at være tilstede på nettet.
”Det kan direkte skade forretningen, hvis man ikke har et onlinesalg, fordi de fleste forbrugere forventer, at butikken tilbyder et købsalternativ på nettet,” siger Jeppe Hansen.

Løsning af kanalkonflikter
Men hvordan kan det undgås, at en producents onlinesalg sender forhandler- og distributionsleddet ud på et sidespor? Jeppe Hansen peger på flere modeller, der kan hjælpe med at tilgodese leddene og skabe synergi mellem onlinesalget og det fysiske salg. De forskellige modeller skal kort sagt sikre, at der sker en omfordeling af omsætningen.
”Kunsten er at lave nogle modeller, der tilgodeser den fysiske forhandler, når producenten beslutter sig for at have direkte onlinesalg. Det kan ske på flere forskellige måder, for eksempel ud fra forbrugerens valg af forhandler, forhandlerens geografiske placering eller efter forhandlerstatus. Her kan man som prioriteret forhandler opnå en ret til en andel af onlinesalget mod at have en større lagerbinding,” siger Jeppe Hansen.

Et eksempel på en fordel ved onlinesalg for de fysiske butikker er, at onlinesalget ikke behøver at finde sted hjemme hos kunden, men rent faktisk kan foregå i den fysiske butik. Det giver forretningen mulighed for at have et totallager. Jeppe Hansen forklarer:
”Hvis man forestiller sig, at en fysisk forhandler præsenterer hele vareudbuddet på en skærm i butikken, kan en kunde vælge den taske, hun allerhelst vil have – den leopardplettede – som hun ellers ikke havde set, fordi forretningen ikke havde tasken hjemme. Så kan butikken bestille varen hjem med det samme, efter to dage kan kunden hente sin ordre, og den fysiske butik har fået en andel af onlinesalget.”

Giver en sådan blanding af fysisk salg og e-handel ikke forretningen en lavere indtjening?
”Det kan give en lavere avance, men butikken har heller ikke taget den samme risiko, da den ikke har varen fysisk på lager. Den formidler bare et salg og får en mindre andel, men alternativet er intet salg – kunden var måske gået igen, fordi forretningen ikke havde det forventede vareudbud”, siger Jeppe Hansen.

Skrækscenariet
Hvad skal forbrugerne egentlig bruge den fysiske butik til, når varen er billigere online?
”Hvis du tager Trendsales, der med stor succes formidler salg af nyt og brugt tøj online for både private og virksomheder, bliver der også skabt et offline-salg, fordi mange kunder ved køb af tøj foretrækker at gå ned i den fysiske forretning for at prøve tøjet og mærke kvaliteten,” siger Jeppe Hansen.

Han mener derfor ikke, at skrækscenariet er, at salget i de fysiske butikker helt forsvinder, når der indføres onlinesalg. Man risikerer i stedet, at en onlinekonkurrent slår sig op i det samme marked, hvis man ikke er online.

Den gamle sang om at tjene ind på gyngerne, hvad man mister på karrusellen, gør sig gældende her:
”Ifølge en amerikansk undersøgelse foretaget af Forrester Research taber man cirka otte procent på det fysiske salg, men vinder samlet set omkring 17 procent på at gå online,” siger Jeppe Hansen, der blandt andet har leveret e-handelsløsninger til Nemlig.com, Brødrene Dahl og Bolia.com.

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bredana Axcite A/S
Webinar
Verdens måske stærkeste WMS løsning

I dette webinar får du en grundig demo af WMS-løsningen i Dynamics 365 Supply Chain Management. Løsningen er rost for effektiv styring af både simple og komplekse lager- og distributionsprocesser.

Dato

13.05.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus