Berendsen samler it-brikkerne og styrker logistikken

Berendsen Textil Service A/S har et Dynamics AX fra 2003, der i samspil med en bred vifte af stand-alone it-systemer understøtter den logistiktunge forretning. Det lyder måske enkelt, men det er det ikke.

24.09.2012

SCM.dk

Der er drøn på forretningsudviklingen i Berendsen. Virksomheden udlejer tekstiler og hygiejneartikler og håndterer detaljerne omkring vask, vedligeholdelse og levering. Det gør, at kunder kan frigøre tid, plads, personale og kapital, således at de kan fokusere på deres kernekompetencer. Det er et dynamisk forretningsområde, som kræver, at virksomheden konstant skal være på tæerne og udvikle nye koncepter samt samarbejdsmodeller.

”Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer”.

Klaus Nissen, it-chef i Berendsen Textil Service A/S

Nyt it-baseret logistikkoncept
Berendsen har for eksempel fornylig sammen med rengøringsvirksomheden ISS udviklet konceptet ”Wash Room Service”. Det går i grove træk ud på, at ISS-medarbejdere via en direkte opkobling til Berendsen selv kan bestille de varer, der måtte være behov for at genopfylde på alle de depotrum (Wash Rooms), ISS håndterer ude hos sine kunder. Det kan være alt fra brun sæbe til toiletpapir og gummihandsker. Det sker enten via en computer eller via en mobil terminal. Ordren går direkte ind i Berendsens vaskerisystem ABS, der automatisk sender ordren videre til AX. AX-systemet konverterer til OIOXML og sender den videre til en leverandør og bestiller en transportør, der leverer varen direkte til det rette Wash Room. ABS-systemet sender også automatisk en faktura til kunden, ligesom konceptet sørger for, at ISS modtager en advisering om leveringen.

Færre fejlkilder og mindre lager
Det er et godt eksempel på, hvordan Berendsen kan udvikle en ny forretningsmodel, som kobler en hel værdikæde sammen på tværs af 3-4 led, hvor alle parter opnår fordele. Berendsen udnytter sit logistiknetværk til at levere et endnu bredere varesortiment til kunden og kundens kunde samtidig med, at ISS og ISS’ kunder opnår en højere grad af one-stop-shopping og færre leveringer med færre fejlkilder og mindre tidsforbrug. Kunden opnår også mindre lagerbinding, fordi overvågningen og genbestillingen bliver foretaget helt ude på gulvet i det enkelte depotrum af den medarbejder, som selv forbruger varerne.

Automatiseret infoflow
Forretningsudviklingen baserer sig på, at informationsflowet omkring ordren og leveringen foregår automatisk. Berendsens it-samarbejdspartner Pingala har sammen med Berendsens økonomi-, indkøbs- og logistikafdelinger integreret de forskellige systemer og skabt et sammenhængende workflow på tværs af web, mobil applikation, ABS, Dynamics AX og snitfladen til forskellige VANS (Value Added Network Services) og leverandører.

”Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer. Det er styrken ved vores fleksible it-struktur, der består af mange brikker, som vi kan sætte sammen på mange forskellige måder”, fortæller it-chef Klaus Nissen.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

11.09.2025Consit A/S

Sponseret

Trade365 – Nøglen til en effektiv forsyningskæde

09.09.2025SCM.dk

Fra fremtidsvision til værktøjskasse – AI er flyttet ind i hverdagen

09.09.2025SCM.dk

Russiske hackere går målrettet efter vestlige logistikaktiviteter

04.09.2025SCM.dk

AI rykker fra skrivebordet ind i maskinrummet

02.09.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania

01.09.2025SCM.dk

Dansk cybersikkerhed indtager internationalt niveau

01.09.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Få holdbar og tydelig opmærkning med Brother

29.08.2025SCM.dk

Nyt værktøj hjælper med at træffe klogere bæredygtige valg

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense