Berendsen samler it-brikkerne og styrker logistikken

Berendsen Textil Service A/S har et Dynamics AX fra 2003, der i samspil med en bred vifte af stand-alone it-systemer understøtter den logistiktunge forretning. Det lyder måske enkelt, men det er det ikke.

24.09.2012

SCM.dk

Der er drøn på forretningsudviklingen i Berendsen. Virksomheden udlejer tekstiler og hygiejneartikler og håndterer detaljerne omkring vask, vedligeholdelse og levering. Det gør, at kunder kan frigøre tid, plads, personale og kapital, således at de kan fokusere på deres kernekompetencer. Det er et dynamisk forretningsområde, som kræver, at virksomheden konstant skal være på tæerne og udvikle nye koncepter samt samarbejdsmodeller.

”Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer”.

Klaus Nissen, it-chef i Berendsen Textil Service A/S

Nyt it-baseret logistikkoncept
Berendsen har for eksempel fornylig sammen med rengøringsvirksomheden ISS udviklet konceptet ”Wash Room Service”. Det går i grove træk ud på, at ISS-medarbejdere via en direkte opkobling til Berendsen selv kan bestille de varer, der måtte være behov for at genopfylde på alle de depotrum (Wash Rooms), ISS håndterer ude hos sine kunder. Det kan være alt fra brun sæbe til toiletpapir og gummihandsker. Det sker enten via en computer eller via en mobil terminal. Ordren går direkte ind i Berendsens vaskerisystem ABS, der automatisk sender ordren videre til AX. AX-systemet konverterer til OIOXML og sender den videre til en leverandør og bestiller en transportør, der leverer varen direkte til det rette Wash Room. ABS-systemet sender også automatisk en faktura til kunden, ligesom konceptet sørger for, at ISS modtager en advisering om leveringen.

Færre fejlkilder og mindre lager
Det er et godt eksempel på, hvordan Berendsen kan udvikle en ny forretningsmodel, som kobler en hel værdikæde sammen på tværs af 3-4 led, hvor alle parter opnår fordele. Berendsen udnytter sit logistiknetværk til at levere et endnu bredere varesortiment til kunden og kundens kunde samtidig med, at ISS og ISS’ kunder opnår en højere grad af one-stop-shopping og færre leveringer med færre fejlkilder og mindre tidsforbrug. Kunden opnår også mindre lagerbinding, fordi overvågningen og genbestillingen bliver foretaget helt ude på gulvet i det enkelte depotrum af den medarbejder, som selv forbruger varerne.

Automatiseret infoflow
Forretningsudviklingen baserer sig på, at informationsflowet omkring ordren og leveringen foregår automatisk. Berendsens it-samarbejdspartner Pingala har sammen med Berendsens økonomi-, indkøbs- og logistikafdelinger integreret de forskellige systemer og skabt et sammenhængende workflow på tværs af web, mobil applikation, ABS, Dynamics AX og snitfladen til forskellige VANS (Value Added Network Services) og leverandører.

”Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer. Det er styrken ved vores fleksible it-struktur, der består af mange brikker, som vi kan sætte sammen på mange forskellige måder”, fortæller it-chef Klaus Nissen.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online