Bevægelige 3D-printere skal være med til at lappe veje og tackle klimaforandringer

Projektet Break the Grid vil bruge 3D-printteknologi til at reparere infrastruktur, isolere højhuse og lave kystsikring. Folkene bag øjner ”en potentiel revolution”, og peger på minimale omkostninger og større effektivitet som gevinster.

3D-printerrobotter, der lapper veje, er et af scenarierne i Break the Grid. Illustration: Dansk AM hub.

27.08.2019

SCM.dk

Verdens befolkning vokser, klimaforandringerne presser på og infrastruktur, bygninger og byer kan mærke effekten. Udfordringerne er omkostningstunge at håndtere, og derfor vil et nyt, dansk initiativ undersøge hvordan 3D-printere kan produceres til automatisk at bevæge sig for at løse opgaverne.

Læs også: 3D-print er meget mere end prototyper

Projektet hedder Break the Grid og er udviklet af Dansk AM Hub, Map Architects og GXN Innovation, der i fællesskab har identificeret tre forskellige scenarier for brug af autonom additive manufacturing.

Droner med indbyggede 3D-printere skal kunne identificere hvor varmetabet fra en bygning er størst, og printe materiale til isolering på vinduerne på stedet. Illustration: Dansk AM hub.

Med udgangspunkt i den kommende tids fremskridt inden for robotics og machine learning, som har mobiliseret 3D-printere til at kunne begå sig i såvel menneskeskabte som naturlige miljøer, vil mulighederne på området blive afgørende, mener man.

Rundt omkring i verden skal maskinerne være med til at løse diverse samfundsudfordringer både til lands, til (under)vands og i luften. Gennem en række mekaniske og virtuelle hacks af eksisterende 3D-printere forestiller designpartnerne sig både hurtigere, billigere og mere effektive metoder til at reagere på bymæssige, sociale og miljømæssige forandringer.

”Ved at lade 3D-printere møde de her udfordringer, kan vi potentielt se en kommende revolution”, forklarer Kasper Guldager Jensen fra GXN. ”Ved at lade robotter at kravle, svømme og flyve mens de printer, kan vi adressere presserende miljømæssige trusler verden over med minimale omkostninger og med større effektivitet”, tilføjer han.

Svampe og østers i spil
De tre udfordringer, projektteamet har udset sig, knytter sig både til vores byggede omgivelser og naturen i vores nærhed. Konkret forestiller man sige således, at de bevægelige 3D-printerrobotter skal være med til at reparere infrastruktur, isolere højhuse og lave kystsikring.

Når det gælder vejnettet, så vil Break the Grid angribe de mikro-revner, som er et problem for betoninfrastruktur, veje m.v., fordi de giver vand og ilt i strukturen, hvilket fører til korrosion.

Projektteamet antager, at 3D-printere kan bruges til at reparere disse revner ved hjælp af et porøst fyldstof blandet med svampen Trichoderma Reesei, som fremmer dannelsen af calciumcarbonat. På den måde vil robotterne være i stand til at nå urbane og afsides betoninfrastrukturer med henblik på reparation af revnerne, før de fører til større skader på veje og infrastruktur.

I vores byer er det betydelige varme- og energitab forårsaget af ældre højhuse i større byer en voksende udfordring. Mange eksisterende facader kræver reparation eller bedre isolering for at minimere energitab.

Under vandet forestiller projektet sig 3D-printere, der blander syntetisk lim med sand fra havbunden og skaber et bindemiddel, der vil bygge kunstige revstrukturer for at beskytte kysterne. Illustration: Dansk AM hub.

Break the Grid har et dronebaseret printsystem til at identificere, hvor varmetabet er størst, hvilket giver mulighed for effektive materialebaserede løsninger fra hus til hus med lavere investeringsbehov og minimal menneskelig interaktion. Dronen flyver op og printer materiale til isolering på vinduerne, hvilket kan spare stilladser og mandetimer.

Endelig vil projektet også under vandet. Klimaforandringerne medfører store påvirkning af kystnære områder, og mere end 10 procent af verdens kystpopulationer lever mindre end 10 meter over havniveauet, hvilket gør dem sårbare overfor stormfloder og tsunamier.

Inspireret af et specialiseret klæbemiddel fra østers har forskere udviklet en syntetisk lim med de samme egenskaber. Projektet forestiller sig undervands 3D-printere, der blander denne lim med sand fra havbunden og skaber et bindemiddel, der vil bygge kunstige revstrukturer for at beskytte kysterne og også give vigtige levesteder til havlivet. Altså en undervandsklimasikring med naturlige materialer, som skabes på stedet.

Læs også: DFDS tester droner på terminaler

”De forskellige teknologier muliggør nye tilgange til at bygge, reparere og konstruere nye og tidligere utænkelige løsninger på nogle af de største udfordringer, vi står overfor”, siger CEO i Dansk AM Hub, Mads Kjøller Damkjær, og fortsætter:

”Vi håber, at vi med projektet kan inspirere industrien til at forestille sig nye muligheder, hvilket vil kræve, at design og teknologi kombineres til at ændre vores nuværende måder at tænke på.”

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

13.11.2024SCM.dk

Jobprøvning, fleksjob eller virksomhedspraktik er hverdag i logistikvirksomhed

12.11.2024SCM.dk

Forsyningskæder er uforberedte på nye vigtige internationale handelsreguleringer

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Miljømærkninger

05.11.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Find de bedste superbrugere

04.11.2024SCM.dk

CSRD-erfarne virksomheder fremhæver positive gevinster

25.10.2024SCM.dk

Kløften mellem klimaviden og -handling vokser kun

25.10.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

Grundkursus i Livscyklusvurderinger (LCA), som alle kan være med på. Kurset kræver ikke forudgående viden om LCA.

Dato

13.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg