Case Royal Greenland - Royal Greenland går all in med EDI fra Evenex
Royal Greenland leverer seafood-produkter til både detailhandel, food service og industri. Virksomheden er verdens største leverandør af koldtvandsrejer og blandt de 10 største producenter af seafood i verden. Det kræver avancerede IT-systemer at sikre konstant høj vareleverancesikkerhed og hurtige økonomiske transaktioner. Royal Greenland har valgt at outsource al EDI til Evenex, og situationen er i dag den, at virksomhedens drift er uladensiggørlig uden EDI.
Som en af verdens største producenter af fisk og skaldyr har Royal Greenland et stort behov for styring af processer omkring transaktioner og logistik. EDI spiller en central rolle som bindeledet mellem økonomiske transaktion og leveringsapparatet inklusiv logistikken. Allerede tidligt stod ledelsen i Royal Greenland over for en strategisk beslutning om at opbygge en egentlig EDIafdeling eller outsource. Valget blev at outsource til Evenex, og det har man ikke fortrudt.
Målet var at nedbringe transaktionsomkostninger og gøre vores processer hurtigere, for at sikre en bedre service til kunderne. I dag kan vores forretning ikke hænge ikke sammen uden EDI. Det binder et netværk af kunder, leverandører og logistisk sammen, så vi har mere effektive forretningsprocesser, siger Lars Bo Hassinggaard, Corporate IT Manager hos Royal Greenland.
Outsourcing af EDI-løsning til Evenex betyder, at Royal Greenland som oftest ikke skal bruge ressourcer på at håndtere EDI-flowet og ikke skal implementere specialløsninger, hver gang virksomheden indgår en aftale med en ny kunde. Den eksterne kommunikation bliver håndteret af Evenex.
Vi har defineret EDI og SAP som en standardvare, og vi har valgt ikke at opbygge et internt kompetencecenter om EDI. Ved at bruge Evenex får vi spidskompetence fra en ekstern partner som konstant er opdateret på den nyeste viden og muligheder. Vi oplever, at vi hurtigere kan forfølge forretningsmæssige muligheder og samtidig har vi et godt overblik over økonomien i vores valg, mens vi undgår at binde ressourcer i medarbejdere, backup m.m., siger Lars Bo Hassinggaard.
Evenex forbedrer Royal Greenlands forretningsprocesser
Royal Greenland har dagligt mange forskellige typer af transaktioner, som kører over EDI i form af f.eks. kommunikation til transportører, frysehuse og kunder, og man sender f.eks. 30-40 procent af alle virksomhedens fakturaer ud via EDI. Lars Bo Hassinggaard fortæller, at EDI i dag er et stigende krav fra kunder, men at der også er mange kunder og leverandører som endnu ikke er klar til EDI.
Vores mål er, at 80 procent af alle ordre i løbet af den kommende tid skal ind via EDI, men vi må afstemme vores ambitioner efter niveauet hos vores partnere. Med EDI frigør vi ressourcer, undgår at dokumenter forsvinder, slipper for fejl og får langt større sikkerhed i vores leverancer, så gevinsterne er oplagte. Afgørende for gode EDI-løsninger er at definere ordentlige processer, ellers risikerer man, at der sker en masse af fejl, siger Lars Bo Hassinggaard og fortsætter:
Evenex har hjulpet med at forbedrer vores forretningsgange. Det skyldes, at vi har en kompetent partner, som har allokeret de rette ressourcer til os. Vi har en fast konsulent hos Evenex, som er rigtig dygtig. Han har en god viden om SAP og naturligvis også om EDI, hvilket betyder, at vi kan skabe de bedste processer.
Hele Royal Greenlands Supply Chain processer er i dag afhængig af et velfungerende EDI, som binder virksomhedens leveranceapparat sammen og automatiserer processer så meget som muligt.
I dag ville vores virksomhed ikke hænge sammen uden EDI. Vi håndterer 500- 600 dokumenter til transportører og frysehuse i komplekse forløb, hvor slutresultatet er tilfredse kunder og fornuftig bundlinje,slutter Lars Bo Hassinggaard.
LØSNING
Digital udveksling af data og dokumenter
PRODUKT
eBroker
BRANCHE
Produktion
MERE INFO
www.evenex.com
info@evenex.com