Cbamboo løber med sejren i europæisk start-up konkurrence
Den London-baserede start-up Cbamboo har netop vundet den ottende udgave af European Supply Chain Start-up Contest, som blev afholdt under inNOWvate Supply Chain Event i Amsterdam.
Gabriel Rozenberg (nummer to fra højre) modtager checken fra Martijn Lofvers, CEO for Supply Chain Media og juryformand for den europæiske supply chain start-up konkurrence ved Pathé Movie Theater i Amsterdam, Holland. Foto: Cbamboo
Ved arrangementet i Pathé-biografkomplekset overbeviste Cbamboo både ekspertjuryen og publikum med sin digitale platform, der hjælper virksomheder med at overholde den kommende CBAM-lovgivning, som træder i kraft i januar 2026.
Finalen bød også på præsentationer fra to andre start-ups: Crown Procurement fra Paris og Paqtana ligeledes fra London. Alle tre leverede korte elevator pitches, hvorefter de blev udfordret af en ekspertjury i individuelle Q&A-sessioner. Her blev løsningerne vurderet ud fra blandt andet deres teknologiske nyskabelse, kommercielle potentiale, brugervenlighed og præsentationskvalitet.
Juryen bestod af Ella Cullen (medstifter af Minespider), Anita Arts (Chief Procurement Officer hos Unilabs), Ulrich Schmid (supply chain-ekspert hos Oliver Wyman) og Willem Poerink (partner hos Shift Invest), med Martijn Lofvers, CEO for Supply Chain Media, som juryformand.
Cbamboo løb med sejren på baggrund af både juryens vurdering og publikums stemmer. Et afgørende argument var det akutte behov for en automatiseret løsning til at håndtere den nye CBAM-lovgivning. Ifølge Cbamboo er kun 20 procent af de europæiske stålimportører opmærksomme på konsekvenserne af de kommende CO2-importafgifter – også kendt som Carbon Border Adjustment Mechanism.
For at imødekomme denne udfordring har Cbamboo udviklet en platform, som registrerer virksomheders egne CO2-data, indsamler data fra leverandører og anvender kunstig intelligens til at skabe et globalt emissionskort.
Læs også: Den kolde kæde: Branchefolk vil sænke temperaturen med 3 grader
Gabriel Rozenberg, CEO og grundlægger af Cbamboo, udtrykte stor glæde over sejren og den medfølgende præmie: en marketingkampagne til en værdi af 20.000 euro, sponsoreret af Supply Chain Media.
"Med denne kampagne kan vi øge opmærksomheden om både den nye lovgivning og vores løsning i hele Europa”, udtalte Rozenberg.
Supply Chain Media har siden 2017 kortlagt det europæiske landskab for supply chain start-ups, som ofte er mere fragmenteret end i eksempelvis Silicon Valley. Alligevel spirer mange innovative virksomheder frem i Europa, og derfor screenes og analyseres hvert år unge tech-virksomheder med lovende løsninger. De bedste kandidater udvælges til den årlige finale og placeres i en såkaldt Maturity Matrix over europæiske supply chain start-ups.
Kilde: Cbamboo
/ PiB