Containerskibs-flåder vokser med rekordfart

Det globale containerskibsflåde fortsætter med at opleve rekordvækst i den kapacitet, der blev tilføjet til flåden i 2023 og i det første kvartal i år. Det kan give overkapacitet på mellemlangt sigt, men hjælper på den korte bane.

Rekordstor vækst i containerflåden er med til at afhjælpe de kapacitetsudfordringer, der kommer på grund af problemerne i Det Røde Hav og i Panamakanalen.. Foto: CMA CGM

10.05.2024

SCM.dk

Mens branchens ledere fortsat udtrykker bekymring over mellemlangsigtede overkapacitetsproblemer, har kapacitets-væksten på kort sigt været en fordel i forhold til at modvirke virkningen af omdirigeringerne væk fra Rødehavet og det lavere antal daglige passage gennem Panamakanalen, skriver Maritime Executive.

Brancheforeningen BIMCO har beregnet, at der blev leveret 2,3 mio. TEU containerkapacitet i 2023, hvilket slog en tidligere rekord med 37 procent.

Det svarer ifølge Alphaliners oplysninger til 7,7 pct. af den globale containerflåde på godt 6.900 skibe med en samlet kapacitet på over 29,6 millioner TEU.

Og de nye containerskibe er fortsat med at strømme ind på markedet i 2024 i samme takt.

BIMCO rapporterer, at endnu en ny rekord er sat hidtil i år med mere end 1 mio TEU kapacitet leveret i de første fire måneder af 2024. Det repræsenterer en stigning på 80 procent sammenlignet med den tidligere rekord.

"Trods dette er leverancer stadig langt fra rekorden, når man ser dem i forhold til flådens størrelse," bemærker Niels Rasmussen, der er ledende skibsanalytiker hos BIMCO.

"I 2024 forventer vi, at leverancerne når op på 11 procent af flådekapaciteten i begyndelsen af året. Det blev senest overgået i 2008, hvor leverancer udgjorde 14 procent af flåden."

BIMCO bemærker, at selv efter de leveringen af 1 mio TEU kapacitet indtil nu i år udgør ordrebogen 6,1 millioner, hvilket udgør 21 pct. af den nuværende flådestørrelse.

"Ordrebogens andel af flåden er mere end dobbelt så stor som før COVID-pandemien og lineroperatørernes kontraktspøgelse begyndte," siger Rasmussen.

De mange nye holder containertrafikken i gang

Nye skibe vil dermed fortsat blive søsat i stor stil i 2024 og 2025 og de rekord store mængder af nye containerskibe var forventet at ville betyde et markant overudbud på markedet, som det skete i 2023.

Men nu ser det ud til, at leverancerne i år i stedet bidrager til at holde den globale containertrafik i gang,” siger Niels Rasmussen.

På grund af omdirigeringen af skibe via Kap Det Gode Håb efter Houthiernes angreb i Det Røde Hav er der ifølge BIMCO behov for  omkring 10 procent mere kapacitet for at håndtere den globale containertransport.

Kapacitet, der er nødvendig for at håndtere eventuel markedsudvikling, skal lægges til disse 10 procent, siger skibsanalytikeren.

I sidste uge forudsagde Maersk, at omdirigeringen væk fra Det Røde Hav på ruterne mellem Asien og Europa ville kræve op til 20 pct. kapaciteten i dette kvartal.

Maersk CEO Vincent Clerc advarede dog om, at overkapacitet ville begynde at være et problem senere i 2024 og 2025. Andre branchetopfolk, herunder Rolf Habben Jansen fra Hapag-Lloyd, har også gentaget bekymringerne om overkapacitet på grund af alle de nye skibe, skriver Maritime Executive.

-emte

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

31.10.2024SCM.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

31.10.2024SCM.dk

Nyt partnerskab vil udvikle fremtidsscenarier for transportbranchen

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

28.10.2024SCM.dk

Betaler 102 millioner dollar for oprydning

28.10.2024SCM.dk

Nye kraftfulde lynladere til lastbiler på fire nye stationer

25.10.2024SCM.dk

Hapag-Lloyd skruer op for forventningerne

25.10.2024SCM.dk

Flere ladestationer på vej til tung transport

24.10.2024SCM.dk

Efter rolig periode er somaliske pirater igen på jagt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

06.11.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Roskilde Park Ved Ringen 2, 4000, Roskilde