Containerterminal tager kvantespring og sigter mod toppen

Fredericia Container Terminal bliver den første containerterminal i Danmark med direkte kobling mellem havn og baglandsterminal. Med Fredericia Container Terminal A/S vil Fredericia Havn udbygge sin position som containerhavn med regional betydning til at blive ét af Danmarks nationale containerhubs med international tilgængelighed via alle de store containerrederier.

Bestyrelsesformand i ADP A/S Christian Herskind, CEO i ADP A/S Rune D. Rasmussen, CEO i Fredericia Shipping A/S Klaus G. Andersen og Area Manager i Fredericia Shipping A/S Amalie Laigaard Andersen. Foto: ADP..

15.06.2023

SCM.dk

Fredericia Container Terminal vil have ambition om at blive den mest effektive, bæredygtige og digitale terminal i Danmark og blandt de førende i Nordeuropa. Med det følger samtidig millioninvesteringer i effektivisering, digitalisering og bestræbelser på omstilling til en CO2 neutral terminal i 2030 – investeringer, der følger efter de allerede igangsatte investeringer i udvidelsen af Fredericia Havn.

Danmarks 2. største containerterminal
Etableringen af det ny selskab ligger i forlængelse af et mangeårigt tæt samarbejde mellem ADP A/S og Fredericia Shipping A/S om udvikling af én af Danmarks mest konkurrencedygtige containerterminaler. Med det ny selskab indgår de to parter en længerevarende kontrakt på drift og kommerciel udvikling af containerforretningen, hvilket understøtter den lokale vækst og jobskabelse i Fredericia, Region Syddanmark og resten af Danmark i de næste mange år.

Fredericia Container Terminal A/S etableres i direkte forlængelse af den netop godkendte havneudvidelse, hvor containerterminalens areal fordobles til i alt 150.000 m2 og forberedes til en bæredygtig fremtid med landstrømstilslutning, elektrificering af kraner og andet udstyr samt forbedrede digitale løsninger.
Fredericia Container Terminal A/S kobler fra starten terminalen på havnen med Taulov Container & Rail Terminal og får dermed i første fase et samlet areal på mere end 200.000 m2.

Fredericia Havn er ikke alene Danmarks 2. største containerhavn men samtidig også den første containerterminal med direkte jernbanekobling mellem baglandsterminal og havnen. Den innovative terminal kan dermed skabe grønne og konkurrencedygtige kombinerede transportløsninger på højde med andre internationale havne.

Fredericia Shipping A/S har siden 1998 været operatør af containerforretningen på Fredericia Havn, og har dermed stået bag udviklingen af en effektiv og konkurrencedygtig containeraktivitet.

”Etableringen af Fredericia Container Terminal A/S er resultatet af mange års godt samarbejde mellem Fredericia Shipping og ADP. Etableringen af det nye selskab skal ses i lyset af de senere års udvikling, hvor containermarkedet har flyttet sig positivt i vores retning, og hvor Fredericia Havn har fået en større og større betydning. Containermængder, som traditionelt er blevet kørt med lastbil til og fra Hamburg og Bremerhaven er de seneste år i stigende grad blevet flyttet over til søgående feeder transport til og fra Fredericia”, siger Klaus G. Andersen, administrerende direktør i Fredericia Shipping A/S, og fortsætter:

”Fredericia Container Terminal fortsætter som en neutral, effektiv og særdeles konkurrencedygtig terminal, som betjener alle de internationale containerrederier. Vi ser meget frem til at videreudvikle det gode samarbejde med ADP samt eksisterende og nye kunder”.   

Fredericia Container terminal A/S får en neutralitet i markedet, der gør Fredericia til et konkurrencedygtigt alternativ i international sammenhæng. Her kan alle placere sig strategisk og langsigtet og få et taktisk og operationelt samarbejde. 

Kombination af havn og dry port
Efterspørgslen efter løsninger, der kombinerer både bane og søtransport som alternativ til lastbiltransport mellem de nordeuropæiske havne har været stærkt stigende i takt med den stigende efterspørgsel efter klimavenlige transportløsninger. Fredericia Havn er koblet på de store europæiske havne som Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven og Antwerpen med flere ugentlig anløb fra forskellige rederier.

”Fredericia skal deltage i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en stærk lokal samarbejdspartner, samt den kommende havneudvidelse, så både arealer, sikkerhed og logistik kan følge med de øgede containermængder. Med det nye selskab får vi netop et forpligtende og tæt samarbejde i udviklingen af containerforretningen. Vi har i de senere år set, at containermarkedet har flyttet sig i retning af vores transportkorridor med havn og dry port, og med vores nye selskab kan containerforretningen vækste i årene fremover. Vi ser meget frem til i samarbejde med Fredericia Shipping at videreudvikle Fredericia Havn som én af de mest konkurrencedygtige, bæredygtige og effektive havne”, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S.

Læs også: De danske havne oplever stigende aktivitet

I ADP’s bestyrelse er der meget stor tilfredshed med indgåelsen af det nye selskab, og bestyrelsesformand Christian Herskind udtaler:

”De senere års historiske udvikling af ADP med vækst og langsigtede investeringer i havneinfrastrukturen og udviklingen af Taulov Dry Port er netop resultatet af et godt erhvervssamarbejde og politisk opbakning i vores nærområder. Stiftelsen af det nye fælles selskab, Fredericia Container Terminal A/S, understøtter vores strategi om at fortsætte udviklingen af Fredericia og Taulov som et europæisk, grønt transportknudepunkt til gavn for vores ejerkommuner”, siger Christian Herskind, Bestyrelsesformand i ADP A/S.

Næstformand i ADP’s bestyrelse, borgmester i Fredericia, Steen Wrist, glæder sig også over etableringen af det ny selskab mellem ADP og Fredericia Shipping:

“Fredericia er unik på mange måder, og at ADP og Fredericia Shipping skaber Danmarks første containerterminal med direkte jernbanekobling mellem baglandsterminal og havnen gør mig meget stolt. Det nye selskab styrker Fredericia Havns betydning lokalt og bidrager til at fastholde lokal arbejdskraft på havnen, der kan sikre vækst mange år frem. Jeg ser frem til at følge selskabets udvikling og både viljen og evnen hos ADP og Fredericia Shipping til at gå forrest og tage samfundsansvar understøtter på fineste vis Fredericia Byråds Vision 2033 om, at Fredericia skal være fremtidens centrum for den grønne omstilling. Den innovative terminal kan skabe grønne kombinerede transportløsninger, som bliver en gevinst for klimapåvirkningen”.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding