CPH: ”Det er et kæmpe, kæmpe skridt for os”

I Københavns Lufthavn har de svært ved at få armene ned over DHL’s milliardinvestering. ”Det viser at vores ambitioner er realistiske”, lyder det fra direktør Thomas Woldbye om lufthavnens storstilede cargoplaner.

Cargoområdet i Københavns lufthavn udvikler sig allerede hastigt, og med DHL Express’ milliardinvestering kommer der yderligere gang i fragthjulene. Foto: CPH.

16.01.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

De planer er man selvsagt ikke ligefrem utilfredse med i Kastrup, hvor adm. direktør Thomas Woldbye ikke lægger skjul på, hvor vigtig udmeldingen fra DHL er i forhold til lufthavnens ambitiøse cargostrategi, som over en årrække skal tredoble den nuværende godsmængde til omkring 1 mio. tons årligt.

”DHL’s valg er helt centralt for vores fortsatte indsats med cargodelen af lufthavnen, fordi det bekræfter os i, at vores ambitioner er realistiske”, siger adm. direktør Thomas Woldbye. Foto: CPH.

”Det er ingen tvivl om, at det her er et kæmpe, kæmpe skridt fremad for os i arbejdet med at gøre Københavns lufthavn til den førende nordeuropæiske cargohub. Vi er allerede større end Stockholm og Oslo, men mindre end eksempelvis Amsterdam, så i den henseende er det utrolig vigtigt for os at DHL på den her måde committer sig til København”, siger han på en telefon fra Indien.

Netop de gode perspektiver i forhold til strategien på godsområdet er noget af det, der gør den kommende investering fra den tyske gigant så central for lufthavnens fremtid som fragtknudepunkt.

”DHL’s valg er helt centralt for vores fortsatte indsats med cargodelen af lufthavnen, fordi det bekræfter os i, at vores ambitioner er realistiske; at det kan lade sig gøre at tiltrække de her helt store fragtvirksomheder og at vores arbejde ikke er forgæves”, siger Thomas Woldbye.

Også godt for passagertrafikken
Selve processen med at tiltrække DHL’s investering har været undervejs i nogle. Selskabet har været i Københavns lufthavn siden 1992, og Thomas Woldbye peger på det gode samarbejde, man altid har haft, som afgørende.

”De her tætte relationer er betydelig vigtigere i B2B-verdenen end inden for passagertransporten, så det er endnu et skulderklap til vores folk”, siger han.

Derudover glæder direktøren sig over alle de afledte effekter, den enorme investering vil medføre, ikke bare for cargodelen af lufthavnen, men også en række andre områder internt og eksternt.

Læs også: FedEx Express åbner fragtterminal i Københavns Lufthavn

”Selvom det først og fremmest er DHL’s egne fly, der kommer til at bruge den nye hub, vil den øgede godsmængde også give mere belly cargo i ruteflyene, så på den måde vil investeringen også være med til at udvikle passagerområdet for os. Og så er det jo vigtigt for beskæftigelsen – ikke alene ansætter DHL selv 100 nye folk, det vil også påvirke deres og vores partnere positivt og give vækst”, slutter Thomas Woldbye.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle