Danmarks Rederiforening: Skibs- og luftfarten skal med i bindende klimaaftale

Klimaaftalen i Paris ville være bedre, hvis skibs- og luftfarten indgik i en bindende aftale om at reducere CO2-udledningen, lyder det fra Danmarks Rederiforenings underdirektør.

"Skibsfarten var taget til Paris med det noget udsædvanlige mål, at vi ønskede mere regulering og mere kontrol. Kort fortalt ønskede vi, at skibsfarten kom med i selve aftaleteksten", skriver Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening, i en kronik i Børsen. Foto: Danmarks Rederiforening..

07.01.2016

SCM.dk

Under klimaforhandlingerne i Paris pressede flere miljøorganisationer og lande – inklusive Danmark – på for at få skibs- og luftfarten med i den politiske aftale. Men selvom skibsfarten flere gange indgik i drøftelserne i Paris, var det uden held. Og det er en skam, mener Danmarks Rederiforenings underdirektør Maria Bruun Skipper.

"Skibsfarten var taget til Paris med det noget usædvanlige mål, at vi ønskede mere regulering og mere kontrol. Kort fortalt ønskede vi, at skibsfarten kom med i selve aftaleteksten", skriver Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening, i en kronik i Børsen. Foto: Danmarks Rederiforening..

Ifølge hende ville klimaaftalen nemlig være endnu bedre, hvis der også indgik en bindende aftale om at reducere CO2-udledningen fra skibstransporten og flytrafikken. Det skriver hun i en kronik i Børsen.

”Vi havde gerne set, at COP21-aftalen havde forpligtet landene til at indgå en konkret aftale via FN’s søfartsorganisation om, hvordan man sænker udledningen af CO2 for den handelsflåde, der immervæk transporterer 90 procent af de varer og produkter, vi forbruger i verden”, skriver Maria Bruun Skipper i kronikken i Børsen.

Læs også: Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda

Derfor mener hun, at der ligger en stor opgave forude for bl.a. FN’s søfartsorganisation IMO om at arbejde for, at de to sektorer kommer med i en bindende aftale fremover.  

I kronikken peger hun på tre grunde til, at skibsfarten skal med i en global klimaaftale.

  1. Der er plads til forbedring for den internationale skibsfart, og ifølge foreningen vil en bindende aftale ved næste klimatopmøde være den bedste motivationsfaktor, når der skal findes løsninger på at begrænse CO2-udledningen i skibsfarten.
  2. Det vil være mere progressivt, hvis branchen selv træffer beslutningerne, før andre fortæller, hvordan der burde være handlet.
  3. Foreningen mener desuden, at en bindende aftale om reduktion af CO2-udledning vil styrke både klimaet og den danske skibsfarts konkurrenceevne.

Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport

Afslutningsvis påpeger hun i kronikken, at Danmarks Rederiforening håber på en global og bindende aftale til næste år, der forpligter IMO til at handle. 

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle