Danske netbutikker hårdt ramt af varemangel

Kurrer på de globale fragttråde rammer nu også danske netbutikker, som kæmper med varemangel. Problemet bliver ikke løst foreløbig, og derfor skal netbutikkerne fokusere på, hvordan man kommunikerer det til kunderne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai og forsinker leveringen af varer globalt. Foto: 123RF.

17.05.2022

SCM.dk

Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai. Den enorme kø af skibe er en konsekvens af Kinas corona-politik, og det er også ved at få alvorlige konsekvenser for danske virksomheder.  

Det skaber nemlig lange leveringstider på de mange produkter, som virksomhederne har bestilt. I en ny medlemsundersøgelse svarer mere end halvdelen af netbutikkerne, at de er ramt varemangel – heraf er hver tiende voldsomt ramt.  

”Proppen i Shanghai kommer i kølvandet på den globale coronakrise og blokaden i Suezkanalen, så der var allerede pres på fragtområdet, og nu vokser presset så bare yderligere. Det har allerede nu konsekvenser for de danske virksomheder”, forklarer Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv. 

Læs også: Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger

Han påpeger, at varemanglen kommer samtidig med, at forbrugertilliden er lav og omkostningerne på alt fra varer til energi, levering og marketing stiger. 

”Når der så samtidig er usikkerhed om, hvornår og om varerne kommer, så begynder det at blive problematisk. Især for virksomheder med sæsonbetingede produkter kan det gøre stor skade.” 

Stået på siden 2020 

En af de virksomheder, der kan nikke genkendende til de logistiske udfordringer, er HiFi-klubben. Og det har faktisk stået på siden op til Black Friday i 2020, forklarer Christoffer Arensbach, som er CEO i virksomheden. 

”Det har været meget alvorligt i den forstand, at størstedelen af vores kunder har måttet vænne sig til at skulle vente på at få deres produkter. Et godt eksempel er hjemmebiograf-produkter, hvor mange kunder har måttet vente i mange måneder på at få og dermed få opfyldt drømmen om perfekt lyd derhjemme”.

Selvom det er frustrerende, så er det dog endnu ikke noget, der påvirker bundlinjen, pointerer han: 

”Det skyldes nok, at vores kunder er meget loyale. De fleste venter gerne på at få deres produkter, da de værdsætter den længere garanti og den ærlige snak, vi tilbyder. Folk ved godt, at kvalitet er værd at vente på. Så i den sammenhæng er vi nok heldige”. 

Læs også: Håb på det bedste, forbered dig på det værste

For at imødekomme udfordringerne har HiFi-klubben øget deres fokus på relationen til leverandørerne, hvoraf mange er danske, hvilket giver en fordel. Samtidig har virksomheden valgt at løbe en øget risiko i forhold til bestillinger: 

”Vi lægger ordrer meget længere ud i tid og binder os til større kvantiteter for at sikre leverancerne. Det kan vi gøre, fordi vi ved, at vores kunder er loyale”. 

Christoffer Arensbach vurderer i øvrigt, at logistikudfordringerne er på vej til at blive løst. 

”Når efterspørgslen på et tidspunkt falder, og fragten normaliserer sig mere, så vil der komme masser af varer på lager igen. Vi ser allerede de første tegn på det, og vores restordrer til ventende kunder er langt mindre nu, end de var for et år siden”. 

Fokusér på kommunikationen 

Helt så positiv er Jens Wedenborg ikke. Det hænger sammen med, at der i øjeblikket er ikke noget, der tyder på, at Kina vil ændre sin corona-politik. Derfor er der heller ikke umiddelbart grund til at tro, at proppen i Shanghai forsvinder. 

Men hvad kan virksomhederne så gøre? 

”Man kan arbejde på at finde alternative ruter og man kan også bruge anledningen til at undersøge, om produktionen skal tættere på, hvilket flere virksomheder har gjort”, svarer Jens Wedenborg og uddyber: 

”Men det er svært at gøre noget for de enkelte virksomheder i forhold til at få varerne, som er bestilt, hurtigere hjem. Derfor gælder det i højere grad om kommunikationen til kunderne. Man skal sørge for ikke at promovere varer, hvor man ikke kender den præcise leveringstatus, og så skal man genoverveje, hvordan og hvornår man viser en vare – altså hvor mange skal der være på lager for at vise den frem?”.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Nemt og hurtigt implementeret BI-løsning med over 100 Supply Chain KPI’er

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

10.09.2024SCM.dk

Syv bud på de bedste biodiversitetsindsatser

10.09.2024SCM.dk

Ny Maersk-Hapag alliance godkendt af USA´s søfartsmyndighed

29.08.2024SCM.dk

Stigende energipriser har påvirket værdikæder mere end Covid-19

29.08.2024SCM.dk

H&M fornyer global aftale for en million arbejdere

26.08.2024SCM.dk

Forsyningssikkerheden er stadig for skrøbelig

22.08.2024SCM.dk

Millioner til cirkulært værdikædesamarbejde

14.08.2024SCM.dk

Ny søgefunktion effektiviserer onlinesalg af reservedele til den tunge sektor

08.08.2024SCM.dk

Genanvendelse af bilplast skal op i et højere gear

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Axacon A/S
Konference
Warehouse Management Experience Day 2024

Kom med til et stærkt og fagligt arrangement for professionelle, der arbejder med lagerstyring. Her vil være mulighed for at blive inspireret af virksomheder der deler ud af deres erfaringer og netværke med andre, der har samme rolle som dig, hvor I kan dele jeres erfaringer. Se programmet ved at klikke "Tilmeld".

Dato

11.09.2024

Tid

11:30

Sted

Axacon A/S, Normansvej 1, 8920 Randers NV

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup