Der skal strøm på logistikken – nu!

En omstilling til elektrisk mobilitet i transportsektoren er bydende nødvendig ud fra et klimaperspektiv, men en del usikkerheder står i vejen, lød det på konference om emnet, hvor UPS efterlyste lidt mere tålmodighed fra fremtidens forbruger.

UPS havde pr. 1. oktober 2018 omkring 9.300 køretøjer med alternative drivmidler, eksempelvis hybrider som her, i sin flåde. Foto: UPS.

22.11.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

”Udslippet af drivhusgasser fra den globale transportsektor er enormt, og det samme er derfor behovet for ændringer og innovation, der kan gøre branchen mindre sort”.

Med disse ord indledte Özcan Deniz en konference om e-mobilitet i urban fragt og logistik, som hans arbejdsgiver, det tyske luft- og rumfartsagentur DLR, d. 19. november indbød til sammen med Region Hovedstaden og DTU.

Læs også: Volvos svar på fremtiden er førerløse, elektriske køretøjer

Ved siden af forskningsarbejdet for DLR, er Deniz også projektleder for EU-initiativet proEME, hvis formål er at styrke den elektriske mobilitet i Europa, ikke mindst ved at understøtte udviklingen og udbredelsen af kommercielle eldrevne køretøjer.

Her pegede Özcan Deniz på de efterhånden ganske mange forskellige last- og varebiler, der, også som omtalt her på sitet, enten er på vej eller allerede er tilgængelige fra aktører som Mercedes, Volkswagen, MAN, Nikola og Tesla, selvom de to sidstnævnte endnu er sjældne her på kontinentet.

Videre fremhævede Deniz totalomkostningerne ved at eje og bruge (TCO) et elektrisk køretøj som ”det vigtigste købskriterie” for langt de fleste virksomheder og organisationer, og at dette udgør en barriere for mange, som har svært ved at se regnestykket gå op på sigt.

Harm Weken fortalte bl.a. om Frevue-projektet, der siden 2014 har investeret 14,2 mio. euro (knap 106 mio. kr.) i over 80 store elkøretøjer på mellem 3,5 og 18 ton. Foto: Anders Kampmann.

Fremskridt, men økonomi ikke altid på plads
Ifølge partner og konsulent Harm Weken fra rådgivningsfirmaet Fier Automotive, der arbejder for at ’fremme udviklingen af teknologien til fremtidens mobilitet’, ikke mindst elbiler, er det en berettiget bekymring, selvom det går den rigtige vej.

”Der er sket mange forbedringer bare de sidste fem år, og det er tydeligt, at industrien er klar over, at der ikke er nogen one-size-fits-all-løsninger, hvilket har givet mange nye tilgange i form af store og små vogne, cykler, batterityper osv. Samtidig er status lige nu dog den, at økonomien ikke altid er på plads, og en ting som rækkevidde og opladetid også er reelle usikkerheder”, forklarede han.

I samme åndedræt understregede Harm Weken dog, at de tekniske løsninger er til stede, og der derfor også er grunde nok til at investere i elektriske lastbiler nu, hvilket erfaringerne fra det såkaldte Frevue-projekt, som han ligeledes er involveret i, viser.

”De passer til mange typer opgaver, der er god PR-værdi at hente, løsningerne er tilgængelige, man kan ofte få finansiel støtte fra myndighederne, eksempelvis gennem gratis parkering og adgang gennem miljøzoner, man opbygger erfaring, og så giver de bedre forhold for chaufførerne. Og hvis vi går sammen, så kan vi skabe et behov, som fabrikanterne vil reagere på”, fastslog Harm Weken.

Eksperimenter i hovedstaden
Den (indirekte) økonomiske støtte, elbiler mange steder opnår fra det offentlige, er et aspekt, der skal med i TCO-beregningerne, påpegede Dario Pacino, der professor ved DTU og tilknyttet platformen EUFAL, som skal udveksle viden og hjælpe virksomheder, der vil investere i kommercielle elkøretøjer.

”I mange storbyer, eksempelvis Beijing og Shanghai, er man meget plaget af luftforurening, og derfor arbejder man allerede nu med begrænsninger for tunge køretøjer. Her er elektriske biler imidlertid ikke omfattet, og det er en konkurrencefordel, som man skal have med i sine overvejelser”, sagde han.

Læs også: Elektriske lastbiler sparer DHL tusindvis af kroner

I den forbindelse skal EUFAL ”bygge bro mellem det kendte og ukendte”, som Dario Pacino formulerede det, for at oplyse erhvervssektoren om de forskellige (indtil videre) mindre kendte faktorer omkring elektrisk transport.

Herhjemme sker det bl.a. gennem et samarbejde mellem entreprenøren MT Højgaard og Region Hovedstaden, hvor man eksperimenterer med ruteoptimering og testforløb med grupper af teknikere, som får udleveret elektriske hhv. konventionelle varevogne i den tunge ende af skalaen, hvorefter deres oplevelser sammenlignes direkte.

Folk skal vænne sig til at vente lidt længere tid på tingene i klimaets navn. Det er en pris, som man bør være villig til at betale for at sænke sit aftryk på kloden

Nicolai Cuppers, UPS

Bred dialog i Stockholm
Noget af det samme er man i gang med i Stockholm. Den svenske hovedstad søsatte således i marts sidste år det ganske storstilede projekt Älskade Stad, som, forklarede fragtstrateg for Stockholm by Robin Billsjö, skal ”forene first og last mile”, eksempelvis ved at levere pakker og samtidig afhente lettere tørt affald (plast, pap, papir etc.), selvsagt i elbiler.

”Vi vil mindske trafik, udledninger og støj i byen, og det her samarbejde er første skridt. Vi har en bred dialog med den private sektor omkring en kommerciel forretningsmodel, så det hele kommer til at hænge sammen økonomisk, og kan danne grobund for, at vi kan få flere til at se fordelene ved modellen”, sagde han videre.

Dialogen foregår bl.a. i regi af de kommunale indkøb (public procurement), som Stockholms bystyre bruger til at presse på for at få grønne transportløsninger igennem, i stil med overborgmester Frank Jensens forslag i København. ”Et stærkt værktøj til at skabe et behov og derved skubbe et marked frem”, som Robin Billsjö sagde.

UPS ser ikke det perfekte elektriske køretøj endnu
En potentiel partner i et samarbejde som Älskade Stad kunne være den amerikanske transportgigant UPS, der på konferencen var repræsenteret af Nordic Transportation Manager Nicolai Cuppers. Ifølge hans seneste tal (fra omkring 1. oktober) råder selskabet over ca. 9.300 køretøjer med ’alternative drivmidler’, dvs. el, biogas, hybrider og lignende, ud af en samlet flåde på omkring 119.000 enheder under eget brand.

Den andel vil man naturligvis gerne forbedre, men lige på elfronten er der udfordringer.

”Når det gælder kombinationen af omkostninger, rækkevidde, fleksibilitet og en række andre parametre, som vi er nødt til at forholde os til, så ser vi ikke det perfekte elektriske køretøj endnu”, fortalte han.

Generelt så er man hos UPS, med Nicolai Cuppers’ ord, ”nødt til at forholde sig til hele vores carbon footprint, og ikke kun det fra køretøjer”. Derfor arbejder man også med mange forskellige aspekter af bæredygtighed, eksempelvis indpakning, genanvendelse, sikkerhed (herunder den berømte højresvingsstrategi, der også sparer brændstof) og mere integrerede netværk.

Det sidste indebærer bl.a. øget intermodalitet, dvs. skift mellem forskellige transportformer med lavere CO2-udslip for øje. Her er jernbanen et oplagt element at inddrage, selvom det kan give udfordringer omkring leveringshastigheden. Her havde Nicolai Cuppers et budskab til fremtidens forbrugere verden rundt, private såvel som kommercielle:

”Folk skal vænne sig til at vente lidt længere tid på tingene i klimaets navn. Det vil være lidt mere omstændeligt at læsse ting om til tog, men det er altså en pris, som man bør være villig til at betale for at sænke sit aftryk på kloden”, sagde han.

Måske mærkningsordning til grønne transportformer
En afsluttende debat bød bl.a. på et indspark fra lastbil- og busfabrikanten Iveco, der har flere klimavenlige produkter undervejs og for nylig var på plads på den enorme messe for kommercielle køretøjer, IAA i Hannover, med en ’100 procent dieselfri stand’ kun med el- og gasdrevne køretøjer.

Selskabets bæredygtighedschef i Norden, Morten Iversen, understregede at man mener ”alle skal tage ansvar” for at adressere den globale opvarmning, og at det vil være ”nødvendigt med lovgivning for at understøtte et ryk væk fra dieselbiler”.

Læs også: Ny international erklæring om grøn transport

Det var Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent med fokus på bæredygtig byudvikling, transport og mobilitet i den grønne tænketank Concito, ikke som sådan uenig i, men han påpegede, at der i hans optik er ”behov for action på alle planer, så vi ikke bare sidder på hænderne og venter på hinanden. Vi kan ikke vente til i morgen”, sagde han, og foreslog desuden en mærkningsordning til transportformer, således at de grønne lettere kan favoriseres.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

”Det er en stor tryghed”

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn