Digital teknologiforståelse - et nyt dannelsesfag

Universiteter og professionshøjskoler går sammen om et nyt initiativ, der skal udvikle et fagligt grundlag for digital teknologiforståelse som dannelsesfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Det nye Videnscenter for digital teknologiforståelse realiseres med 50 millioner kroner i fondsstøtte.

Ole Sejer Iversen er professor i interaktionsdesign og leder af Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet og leder af det nye videnscenter for digital teknologiforståelse. Foto: Jesper Balleby..

25.08.2023

SCM.dk

Hvad er en algoritme egentlig, og hvordan skaber vi nye teknologier, der harmonerer med et godt og meningsfuldt hverdags- og arbejdsliv?

Et nyt center for digital teknologiforståelse vil udforske, hvordan børn og unge konstruktivt og kritisk kan være medskabere af de digitale teknologier, som danner rammer for vores liv, fællesskaber og samfund.

Videnscenter for digital teknologiforståelse vil levere viden om digital teknologiforståelse til grundskolen og ungdomsuddannelserne i samarbejde med en lang række aktører og forskningsmiljøer. Målet er at skabe et fælles vidensgrundlag på tværs af uddannelsessektorer, der kan danne grundlag for nye uddannelsestiltag samt videreudvikling af eksisterende fag.

”Ambitionen er, at alle børn og unge uanset, køn, postnummer eller social baggrund får viden om digital teknologiforståelse, så de konstruktivt og kritisk kan deltage som demokratiske borgere i et digitaliseret samfund. Centeret vil udvikle en viden, som giver børn og unge mulighed for at medskabe de digitale teknologier, som skaber rammer for vores hverdag, fællesskaber og demokratiske samfund”, siger Ole Sejer Iversen, professor i interaktionsdesign og leder af Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet. Han er også leder af det nye videnscenter.

Videnscenteret skal med en bevilling på 50 millioner kroner fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden over de næste fem år bidrage til at skabe en solid og fælles faglighed i digital teknologiforståelse med afsæt i de danske skoletraditioner og nyeste internationale erfaringer. Det skal forskere og undervisere fra universiteter og professionshøjskoler medvirke til.

”Vi har som samfund haft en tendens til at overvurdere vores børn og unges digitale kompetencer. Nogle kalder dem endda digitalt indfødte, men faktum er, at flere børn føler sig alene og overladt til den digitale verden uden støtte fra de voksne. Ikke mindst børn fra ressourcesvage hjem. Derfor er det vigtigt, at vi tager ansvaret på os og klæder vores børn og unge bedre på. Her kommer det nye videnscenter til at spille en helt afgørende rolle”, siger docent Lars Bo Andersen fra Københavns Professionshøjskole og vicecenterleder ved det nye videnscenter.

Det er også et område, der optager børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S):

”Digitaliseringens indtog i vores liv forsvinder ikke. Den er kommet for at blive. Det gælder både os voksne og for vores børn. Derfor er det helt afgørende, at vi skaber mere viden om, hvordan alle børn kan få et sundt forhold til deres digitale liv. Jeg vil gerne, at alle børn og unge i deres skolegang får viden om teknologiernes konsekvenser for både dem selv og samfundet. Derfor er jeg rigtig glad for det nye videnscenter”, siger Mattias Tesfaye.

Videnscentret bliver muliggjort med støtte fra Villum Fonden, Novo Nordisk fonden og Lundbeckfonden, der samstemmende kalder det et vigtigt område, der skal prioriteres.

Agi Csonka, programdirektør i Villum Fonden siger:

”Vi har valgt at støtte dette nationale initiativ, fordi digitale teknologier spiller en stadig større rolle i vores samfund. Alle børn og unge har brug for både at kunne bruge teknologierne konstruktivt og for at kunne forstå hvordan de digitale teknologier påvirker vores samfund – så de kan tage kloge beslutninger som oplyste borgere”.

Jan Egebjerg, forskningsdirektør i Lundbeckfonden:

”Ingen kan være i tvivl om, at mange hverdagsaktiviteter og vores tilgang til information i stigende grad er påvirket og styret af digitale teknologier. Der er behov for at afdække, hvordan undervisning i digital teknologiforståelse bedst inddrages på de forskellige uddannelsesniveauer, og projektet er derfor yderst betimeligt og vigtigt for at sikre, at alle børn og unge i Danmark får en digital teknologiforståelse, der kan styrke deres forståelse for digitale teknologiers indvirkning på dem selv, på fællesskaber og på basale samfundsværdier”.

Berith Bjørnholm, Senior Vice President, Education & Outreach, Novo Nordisk Fonden:

”I Novo Nordisk Fonden er vi stolte over at støtte etableringen af det nationale center, hvor der skabes et tværfagligt miljø, der kan opbygge vidensgrundlaget for en fælles uddannelsesmæssig indsats på området og dermed bidrage til at styrke den digitale dannelse blandt børn og unge i Danmark”.

Centret bygger videre på tidligere forsøg og projekter og samler for første gang de danske fagmiljøer på tværs af universiteterne, professionshøjskoler, skoler og gymnasier for at etablere en samlet dansk tilgang til digital teknologiforståelse i grundskolen og på ungdomsuddannelserne (STX, HHX og HTX).

Læs også: Stadig kul på It-branchen

Det er helt centralt, at den videre udvikling af digital teknologiforståelse foregår i og med praksis på skoler og ungdomsuddannelser. Derfor kommer skole- og gymnasielærere og ikke mindst elever til at spille en stor rolle i den faglige udvikling. Af samme grund rådgives centret også af de centrale parter omkring skolen og ungdomsuddannelserne.

- PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.08.2025SCM.dk

Den digitale værdikæde skaber både muligheder og udfordringer

18.08.2025AGR

Sponseret

Klar til digital transformation? Det starter med at give slip på regnearket

18.08.2025AlfaPeople

Sponseret

Skalér dit lager til komplet styring med produktion og Power Platform

18.08.2025AGR

Sponseret

Digital Supply Chain Success: Det er ikke, hvad du tror

15.08.2025AlfaPeople

Sponseret

Asset Management i Dynamics 365 er nøglen til effektiv vedligehold

14.08.2025SCM.dk

Skærpede batterikrav rammer danske virksomheder fra august

13.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

Digitalt testmiljø til fremtidens lager: SSI SCHÄFER lancerer WAMAS Emulation Center

12.08.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Sikker overgang fra Navision til Business Central hos Farmfood

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

26.08.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense, Claus Bergs Gade 7, 5000 Odense