Rapport peger på syv tendenser, der er i gang med at ændre skibsfarten

I deres årlige rapport identificerer UNCTAD bl.a protektionisme, digitalisering og klimaforandringer som nogle af de tendenser, der lige nu er i gang med at forandre skibsfarten.

I en over 100 sider lang rapport identificerer UNCTAD syv tendenser inden for skibsfarten..

05.10.2018

SCM.dk

Herunder kan du læse UNCTAD’s syv tendenser præsenteret i tilfældig rækkefølge:

  1. Protektionisme
    På efterspørgselssiden peger rapporten på, at usikkerhed som følge af omfattende geopolitiske, økonomiske og handelspolitiske forandringer samt nogle strukturelle skift også påvirker den maritime handel. En umiddelbar bekymring er de indadvendte politikker og stigende protektionistiske følelser, der kan underminere den globale økonomiske vækst og rykke eksisterende handelsmønstre.
  2. Digitalisering, e-handel og implementering af bælt- og vejinitiativet
    Udviklingen af teknologiske fremskridt og Kinas ambitiøse omlægning af den globale handelsinfrastruktur er en anden tendens, der ifølge UNCTAD vil medføre store konsekvenser for skibsfarten. Det såkaldte Bælt- og vejinitiativ og den voksende e-handel har potentialet til at give handlen et boost, mens digitaliseringen af skibsfarten ifølge UNCTAD kan hjælpe industrien med at reagere effektivt på den øgede efterspørgsel.
  3. Ny kapacitet i overskud
    UNCTAD peger også på, at der fra et udbudssynspunkt kan være en fare i at alt for optimistiske fragtselskaber, der er en konkurrent i kampen om markedsandele, bestiller for meget ny kapacitet, hvilket medfører forværrede markedsforhold indenfor shipping. Dette kan igen forstyrre udbuds- og efterspørgselsbalancen og få konsekvenser for fragt-rater, transportomkostninger og indtjening.
  4. Konsolidering
    Rederikonsolideringer gennem fusioner og alliancer har været stigende de seneste år som reaktion på lavere efterspørgselsniveauer. Den måde, som dette påvirker konkurrencen på, er ifølge UNCTAD en fortsat bekymring.
  5. Forholdet mellem havne og containershippingfirmaer
    Nye alliancer og ibrugtagningen af større fartøjer er også med til at ændre forholdet mellem verdens havne og containershippingfirmaerne. Konkurrencemyndigheder og maritime transportregelsættere bør også analysere denne udvikling. Det gælder både udvælgelsen af anløbshavne, konfigurationen af shippingnetværk, distributionen af omkostninger og indtjening mellem shippingselskaber og havne, samt tilgangen til koncessioner af containerterminaler.
  6. Vægt
    Værdien af fragt kan ikke længere bestemmes ud fra vægt alene. Sektorens evne til at udnytte relevante teknologiske fremskridt bliver stadig vigtigere.
  7. Klimaforandringer
    Bestræbelserne på at bremse CO2-udslippet og forbedre miljøindsatsen for international skibsfart forbliver højt placeret på den internationale dagsorden. Den oprindelige strategi, der blev vedtaget i april 2018 af Den Internationale Søfartsorganisation, om at reducere den årlige udledning af drivhusgasser fra skibe med mindst 50 procent i 2050 i forhold til 2008, er en særlig vigtig udvikling. 

- JMA

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

29.10.2025SCM.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning i værdkæden med 22 procent

28.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Når uhyggen sniger sig ind i logistikken

27.10.2025Roima Intelligence

Sponseret

Kom med til årets Supply Chain Sessions

24.10.2025SCM.dk

Ro på! Omnibussen er ikke død

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg