E-handelsbutikker har ikke styr på data

Plutonic Media har lavet en omfattende markedsundersøgelse blandt 231 danske Shopify webshops, der afslører, at succes i branchen kræver en harmonisk balance mellem avanceret dataindsigt, omkostningseffektivitet og en agil markedsføringsstrategi.

”De mest succesfulde e-handelsvirksomheder i Danmark er dem, der ikke blot følger digitale trends, men forstår at integrere data, finansiel indsigt og kreativ markedsføring til at skabe unikke kundeoplevelser og bæredygtig vækst”, udtaler Loui Kiær, administrerende direktør hos Plutonic Media. Foto: Plutonic Media

19.01.2024

SCM.dk

Resultaterne fra undersøgelsen indikerer, at succesfulde virksomheder har en resultatbaseret fremgangsmåde og formår at mestre tre afgørende forretningsprincipper: En kombination af datahåndtering, omkostningsstyring og en alsidig markedsføringsstrategi.

”De mest succesfulde e-handelsvirksomheder i Danmark er dem, der ikke blot følger digitale trends, men forstår at integrere data, finansiel indsigt og kreativ markedsføring til at skabe unikke kundeoplevelser og bæredygtig vækst”, udtaler Loui Kiær, administrerende direktør hos Plutonic Media.

Mange danske webshops udnytter endnu ikke det fulde potentiale af datahåndtering. Kun 9,4 procent af de adspurgte respondenter føler, at de har fuldstændig styr på deres data. Hele 41,4 procent ved ikke, om de har opsat server-side tracking. Det understreger, at kun et fåtal formår at mestre de mere komplekse aspekter af data og udnytte dem til deres fordel.

”Et slående resultat fra vores markedsanalyse er graden af usikkerhed omkring datastyring i e-handelsbranchen. Det viser, at mens data er det moderne erhvervslivs nye valuta, er der et presserende behov for, at virksomhederne dygtiggør sig i at indsamle, analysere og handle på baggrund af disse informationer”, siger Loui Kiær.

Læs også: Nye muligheder for digitale forhandlere

En forståelse for anvendelse af data spiller en afgørende rolle for virksomheder, der oplever succes med e-handel. En af de måder, man nemt kan få et overblik over sin data, er ved brug af tredjepartsværktøjer. På trods af det, er der hele 59,7 procent af de adspurgte respondenter, der endnu ikke benytter sig af nogle former for tredjepartsværktøjer til at måle profit af deres markedsføringsindsatser.

Kun 31,4 procent af de adspurgte har svaret ja til, at de har opsat server side tracking.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

21.05.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Betaler I for meget for Dynamics 365 licenser

19.05.2025SCM.dk

Cyberaktivister øger truslen med DDoS-angreb

14.05.2025SCM.dk

Digitalisering som løftestang for bæredygtighed og ESG

13.05.2025Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

12.05.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle