El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

Lastbilsalget var stabilt i første kvartal, og 9,4 procent af de nye lastbiler var eldrevne. Modsat faldt varebilsalget med 12,3 procent, mens mere end hver 5. varebil kørte på el.

Der var vækst i lastbilsalget i marts måned, hvor der blev indregistreret 416 lastbiler. Det er 3 procent flere end i marts 2024. Foto: Mobility Denmark

15.04.2025

SCM.dk

I alt blev der indregistreret 5.945 varebiler i første kvartal, hvilket er et fald på 12,3 procent sammenlignet med samme periode i 2024, hvor der blev registreret 6.776 nye varebiler. Til gengæld var andelen af el-varebiler blandt nyregistreringerne godt 23 procent. Det er en markant stigning fra sidste år, hvor andelen var 11,2 procent.

“Der er sket et fald i antallet af nye varebiler i første kvartal men det er baseret på et højt udgangspunkt, og vi fortsætter med at følge udviklingen. Første kvartals registreringstal viser også, at hver femte nye varebil kører på el, hvilket er positivt for den grønne omstilling”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.

Der var vækst i lastbilsalget i marts måned, hvor der blev indregistreret 416 lastbiler. Det er 3 procent flere end i marts 2024. Igennem hele første kvartal af 2025 har antallet af nyregistrerede lastbiler været stabilt med en marginal stigning på 1,5 procent. Samtidig har 9,4 procent af de nye lastbiler i 2025 været el-lastbiler, hvilket betyder, at knap hver 10. solgte lastbil var eldreven. Det er en stigning sammenlignet med de første tre måneder af 2024, hvor kun 6,8 procent af salget var el-lastbiler. Det viser tal fra bilstatistik.dk.

“Selvom der er flere el-lastbiler nu end for et år siden, er det fortsat under 10 procent af nyregistreringerne, der er eldrevne. Derfor glæder vi os over den nye politiske aftale, der udmønter en stor del af puljen til grøn omstilling af vejtransporten i år. Der er mulighed for store CO2-besparelser ved at omlægge den tunge transport, men omstillingen er byrdefuld og kompleks – og derfor er det meget positivt med politisk støtte til området”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.

I marts 2025 blev der indregistreret 2.264 nye varebiler i Danmark. Det er 15,8 procent færre end i marts 2024, hvor der kom 2.690 nye varebiler ud på vejene. Igennem hele første kvartal kom der i alt 5.945 nyregistrerede varebiler på vejene, mens antallet af varebiler i de første tre måneder af 2024 nåede 6.776. Det svarer til et fald på 12,3 procent.

På trods af nedgangen i salget af varebiler vokser salget af el-varebiler fortsat. I første kvartal af 2024 blev der indregistreret 761 el-varebiler, mens antallet var steget til 1.387 el-varebiler i samme periode i 2025. Det svarer til en vækst på 82,3 procent. De eldrevne varebiler udgjorde en andel på 23,3 procent af salget i årets første kvartal.

Andelen af de lette varebiler (op til 2.500 kilo) blev mindsket med 1,45 procentpoint i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode sidste år. De lette varebiler udgjorde 17,1 procent af salget i årets første tre måneder og var dermed den mindst solgte vægtklasse. De mellem-tunge varebiler (2.501–3.490 kilo) fyldte mest i nyregistreringerne med en andel på 56 procent, mens varebilerne i den tunge vægtklasse (over 3.491 kilo) udgjorde en andel på 26,9 procent. Andelen af varebiler i både den mellem-tunge og den tunge vægtklasse var steget med under ét procentpoint sammenlignet med første kvartal 2024.

Der blev indregistreret 416 lastbiler i marts måned 2025, og i alt 1.244 lastbiler i hele første kvartal. Dermed blev niveauet fra første kvartal 2024 fastholdt, hvor der blev indregistreret 1.226 lastbiler. Det svarer til en lille stigning på 1,5 procent.

Læs også: 425 millioner kroner til grøn omstilling af tung vejtransport i 2025-2026

I marts måned 2025 blev der indregistreret 36 el-lastbiler, hvilket svarer til en andel på 8,7 procent af det samlede antal nyregistreringer. I marts sidste år blev der dog registreret 43 el-lastbiler, som dengang udgjorde en andel på 10,6 procent. Over hele første kvartal 2025 blev der dog indregistreret 117 el-lastbiler mod kun 86 eldrevne lastbiler i 2024. Det svarer til en stigning på 40,1 procent. El-lastbiler udgjorde 9,4 procent af de nyregistrerede lastbiler i første kvartal 2025.

Selvom de tunge lastbiler (over 24 ton) fortsat var mest populære med en markedsandel på 58,6 procent, faldt andelen sammenlignet med samme periode sidste år. Her udgjorde den tunge vægtklasse 67,5 procent af det samlede lastbilsalg, og andelen er derfor mindsket med 8,9 procentpoint. Lastbilerne i den lette vægtklasse (op til 16 ton) udgjorde den mindste del af nyregistreringerne med en andel på 13,3 procent. Andelen af de lette lastbiler er steget med 3,3 procentpoint sammenlignet med første kvartal 2024. Andelen af lastbiler i den mellem-tunge vægtklasse (16–24 ton) er også steget med 5,5 procentpoint siden sidste år og udgjorde en markedsandel på 28,1 procent i første kvartal 2025.

Kilder: Mobility Denmark / Bilstatistik.dk

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

03.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn leverer containervækst på 27 % og sætter ny containerrekord

30.10.2025SCM.dk

USA og Kina sætter havnegebyrer på pause

29.10.2025SCM.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025SCM.dk

Maersk har højeste rettidighed i september

28.10.2025SCM.dk

PostNord genoptager vareforsendelser til USA efter nye toldregler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense